hvg.hu

Mérgező vegyületek játszanak szerepet a madarak vándorlási képességeiben: az állatok azon képessége, hogy látják a Föld mágneses mezejét, a mérgező szuperoxidoknak köszönhető. Mindez pedig egy véletlen folytán derült ki, írja a National Geographic.

Mindeddig csak találgatni tudtak a kutatók azzal kapcsolatban, hogy a madarak azon képessége, amellyel képesek a bolygó mágneses mezejét felhasználva navigálni, miként függ össze a kriptokróm nevű fehérjemolekulával  - ezen molekula felelős ugyanis a mágneses képesség mögött rejlő kémiai folyamatokért.

Az Illinoisi Egyetem kutatói egy laboratóriumi véletlen baleset folytán jöttek rá, hogy a kriptokróm és a mérgező szuperoxid vegyületek jól reagálnak egymásra, állítja Klaus Schultz, az intézmény biofizikusa, aki több társával együtt publikálta felfedezését a Biophysical Journal szakfolyóiratban.