MTI / hvg.hu

Kutatók 31 kilométer átmérőjű meteoritbecsapódási krátert fedeztek fel a grönlandi jégtakaró alatt. A kutatók tanulmányukban azt írták, ilyet még sosem láttak.

A szakértők a Science Advances című szaklapban számoltak be grönlandi felfedezésükről. A tanulmány szerint még soha nem fedeztek fel ilyen krátert a Föld kontinentális jégtakarói alatt. Méretében sem szokványos: Párizs-méretű felszínével ez a világ 25 legnagyobb becsapódási kráterének egyike.

Valószínűleg egy több kilométeres vasmeteorit csapódott be a helyen. Egyelőre nem tudják megállapítani az egy kilométerrel a jég alatt fekvő kráter pontos korát – közölte Kurt Kjaer, a Koppenhágai Egyetem Természettudományi Múzeumának kutatója. Pedig a becsapódás idejének pontos meghatározása döntő fontosságú lenne annak megértéséhez, milyen hatással volt az esemény a földi életre. A nagy meteoritbecsapódások hosszú távon befolyásolhatják a klímát.

Művészi illusztráció a becsapódásról

Mindazonáltal a kutató szerint az a körülmény, hogy a kráter jó állapotban őrződött meg, arra utal, hogy a becsapódás akkor történt, amikor már jégtakaró fedte Grönlandot, vagyis az utolsó jégkorszak vége felé, körülbelül 12 ezer évvel ezelőtt.

A Grönland északi részén lévő Hiawatha-gleccser alatt először 2015-ben találták meg a kráter körvonalait. A jégtakaró külső peremén egy hatalmas kör alakú mélyedés volt, a kutatók azonban nem lehettek benne biztosak, hogy valóban egy becsapódás nyomait látják. A bremerhaveni Alfred Wegener Intézet (AWI) csapata repülőgéppel, nagy teljesítményű jégradarral végzett kutatása igazolta a gyanút. Az elmúlt két évben mintákat vettek az üledékből és a gleccser lábánál lévő kőzetben tektonikai szerkezeteket vizsgáltak a szakértők.

Valószínűleg egy 66 millió évvel ezelőtt Észak-Amerikába becsapódó aszteroida járult hozzá a dinoszauruszok kihalásához. A becsapódási kráter átmérője 180 kilométer lehetett.

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

Térképre rakták, hol, ki hozza a karácsonyi ajándékot

Adventi irodalmi naptár - december 17.

Ujjlenyomattal lehet majd nyitni és indítani a Hyundai-okat