Egy génmódosulás nemcsak autizmust és értelmi sérülést okoz, hanem a hatására sokkal mélyebben vésődnek be az agyba az emlékek, szinte alig írhatók felül - állapították meg a klosterneuburgi Tudományos és Technológiai Intézet (IST) kutatói egereken végzett vizsgálatokban.

A Gaia Novarino, az IST kutatója és Kyung-Min Noh, a heidelbergi Európai Molekuláris Biológiai Intézet kutatója által vezetett csoport az SETD5 nevű gén mutációját idézte elő egereknél, amelyről már korábban megállapították, hogy autizmust és szellemi sérültséget okozott. A SETD5 más géneket szabályoz, amikor a tanulás és az emlékképzés során rögzítik és besorolják a jeleket – magyarázták a kutatók a Nature Geoscience című szaklapban megjelent tanulmányuk megállapításait.

Megfigyelték, hogy a SETD5 mutációval rendelkező egerek emlékei nagyon erősek és alig felülírhatók. "Rugalmatlanná teheti az agyat, ami ahhoz vezet, hogy az egerek nem tudnak új emlékeket elraktározni és könnyen alkalmazkodni az új helyzetekhez" – mondta Novarino.

A rágcsálók korai fejlődésében is fontos szerepet játszik ez a gén. Azt is meghatározza ugyanis, milyen különböző szövetek alakulnak ki az éretlen sejtekből. Ez az alapja a SETD5-mutáció miatti fejlődési zavarok kialakulásának.

A génmódosult egereknek megváltozott a viselkedésük, agyi struktúrájuk azonban nem. Ez azt sugallja, hogy sikeres lehet a SETD5-mutációval élő páciensek kezelése.

Félmillió fontot költ Salisbury a jó hírére az orosz idegméreg-támadás után