Gécs Dániel
Gécs Dániel
Tetszett a cikk?

A világ többi részéhez hasonlóan Montana is atomtámadás áldozata lesz a Far Cry: New Dawn című részében, amely a sorozat történetében most először jelentkezik posztapokaliptikus témával. A katasztrófát követő időszak persze a legrosszabbat csalogatja elő a túlélők egy részéből. Kipróbáltuk az év egyik ígéretes akciójátékát.

A Far Cry a játékvilág egyik legismertebb címe, némi kihagyással, de 2004 óta készülnek hozzá különböző tartalmak. A legtöbben azonban talán a 2012-ben piacra került 3-as részről hallhattak, amely új életet lehelt az addig futószalagon gyártott márkába. Ennek hála az év akciójátéka címet is elnyerte a Ubisoft Montreal adrenalindús FPS-e.

A most megjelent epizódot ugyan a tavalyi Far Cry 5 folytatásaként reklámozzák a készítők, az előzmények ismerete mégsem szükségszerű – így az is jót játszhat vele, aki soha azelőtt nem farcry-ozott. Persze nem csak nekik jelent majd újdonságot a New Dawn nevű új rész: az alkotók ügyeltek rá, hogy játékuk ne csak címben különbözzön a 2018-as epizódtól, tartalomban is nyújtson annyit, hogy érdemes legyen a gyűjteménybe helyezni.

Ezért bár a játék ugyanott, Montana fiktív megyéjében játszódik, a közeg, a karakterek, de a sztori is új. Ez utóbbi szerint 17 év telt az azt megelőző történet óta, közben világunk egy globális atomtámadás nyomán nukleáris temetővé vált, mígnem a természet újra nem hasznosította azt. Ebbe a “tájba” születünk mi bele, illetve abba az időszakba, amikor a felszín már van annyira biztonságos, hogy a túlélők ismét szabadon járhassanak.

A világ

A szabadság persze egész máshogy értendő egy posztapokaliptikus környezet esetében, így a New Dawn is komoly veszélyeket szabadít a játékosra – és nem csak a megváltozott élővilág miatt: túlélők egy (igen nagy) csoportja mindent elkövet, hogy a világ békés újraépítésén dolgozókat különféle módon kínozza.

Ez főleg az életben maradáshoz szükséges nyersanyagok (illetve a játékban a pénznél is értékesebb, a fejlesztésekhez egyaránt szükséges etanol) erőszakos megszerzésére irányul, amely szüntelen összecsapásokba tereli az egész sztorit. Az ellenoldalt vezető ikerpár személyében újabb főgonosz is van, mindketten a Walking Deadből ismert Neganéhez hasonló brutalitással rövidítik meg társaink életét.

A játékmenet

A fentiek alapján már körvonalazódhatott, miért is szerepel 18-as karika a játék dobozán. Ebben persze semmi meglepő nincs, a Far Cry soha nem volt egy könnyed produktum, már csak a nyers erőszakot alkalmazó játékmenet miatt sem: ahogy korábban, most is válogatott módon intézhetjük el a ránk támadó ellenségeket, amely természetesen a kíméletlen közelharcot is magában foglalja.

©

A fegyverekből ezúttal is bőséges választék áll rendelkezésünkre, de utóbbiak terén már komoly eltérés mutatkozik a sorozat korábbi részeihez képest. Minden puskán és pisztolyon nyomot hagyott a megváltozó világ, így például a karabélyok célzórendszere sem a megszokott kiegészítőkből készült. Az alkatrészeket helyettesítő alternatívák révén pedig egészen bizarr kreálmányok is a kezünkbe kerülnek majd.

A New Dawn legfőbb újdonsága a sztori előrehaladtával fejleszthető bázis és részlegei, amely talán a legfontosabb tennivalóink egyike. Már csak azért is, mert a program minden elért szintet a csatamezőn hasznosítható javakkal hálál meg, és közben lehetővé teszi, hogy erősebb felszerelést gyártsunk magunknak. Utóbbiakra pedig szükség is lesz, egy-egy misszió ugyanis ellenségek hadát szabadítja ránk.

A küldetésekkel kapcsolatos észrevételeinket szándékosan hagytuk a végére, ugyanis a New Dawn egyértelműen leggyengébb részét éppen ezek jelentik. A helyzet alapvetően nem változott, most is két módon üthetjük el az időt: a történethez szorosan kapcsolódó küldetések mellett a bázis erősítését szolgáló alternatívák is választhatók, ám sem előbbiek, sem utóbbiak terén nem botlottunk olyan kalandba, amelyről úgy éreztük volna, hogy feltétlenül közölnünk kell. Ebben persze most sem okoz meglepetést a Far Cry, hiszen a sorozat soha nem a története, hanem a szabadon bejárható, óriási területe miatt volt elsősorban a vásárlók kedvence. Kevés olyan játék van ma a piacon, amely ekkora szabadságot ad a játékosnak, és lehetővé teszi, hogy a neki tetsző irányba haladjanak a dolgok.

©

Kétségkívül ez az új Far Cry erőssége is. Óriási pénzösszegben mernénk rá fogadni, hogy a többség előbb-utóbb úgyis a patakban vagy a derékig érő bozótosban fog kikötni. A zöldben úszó erdők ugyanis mágnesként vonzzák az embert, így erőlködnünk sem kell, hogy a poros utat magunk mögött hagyjuk, és a fák között osonva közelítsük meg az ellenség egy újabb táborát.

Árérték

A begyűjthető tapasztalati pontokkal, amelyek többek között az elfoglalt bázisok révén is markunkba vándorolnak, különféle képességekkel bővíthetjük eszköztárunkat. Kreatív ötletekre azonban ne is számítsunk, csak a hasonló alkotásokban százszor látott tulajdonságok (például több hely a táskánkba, a gyógyítás képességének felgyorsítása és hasonlók) szerezhetők meg.

©

Igazság szerint ez a fajta foghíjasság az egész játékban jelen van. A sztori sokkal csavarosabb is lehetett volna, ahogy az odavezető utat is bonyolíthatták volna a fejlesztők. Azonban a New Dawn ezektől eltekintve is egy teljes értékű program érzetét kelti, ami különösen üdítő, főleg, ha azt nézzük, technikailag egy folytatással van dolgunk. Hasonlóképp jót tesz a közérzetnek, hogy a Ubisoft a tavaly piacra került ötös epizóddal ellentétben kevesebbet, kb. 14 ezer forintot kér érte.

Verdikt

Nem bonyolítanánk túl: az új Far Cry nem csak hozza a kötelezőt, szokatlanul jó áron szerezhető be. E két jellemzőnél pedig aligha lehetne többet mondani, miért érdemes kipróbálni. A kritikát a program PS4-es verziója alapján írtuk, van annyira izgalmas és szórakoztató, hogy 10-ből 7 pontot megadjunk neki.

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gécs Dániel Tech

Még soha nem volt ilyen nehéz zombikat likvidálni – célkeresztben a Resident Evil 2

A japán játékgyártók egyik legfontosabbja, a Capcom mostanság nem tud hibázni, sorra jelenteti meg izgalmas programjait. Ezúttal sem akármivel bővült a paletta: a több mint 20 éves Resident Evil 2 nem csak vadonatúj köntösben tért vissza, ijesztőbb és nehezebb is, mint a széria eddigi részei. És pont ezek miatt annyira jó.

Gécs Dániel Tech

Tudja, mi lesz a legjobb westernek és a GTA 5 találkozásából? A játék, amit nem lehet letenni

Fogd a dollármilliárdokat termelő Grand Theft Auto 5 legjobb húzásait, és hintsd meg egy cseppnyi Tarantino-féle Aljas nyolcassal. Valahogy így születhetett meg a játékipar egyik leghíresebb vállalatának őszi újdonsága. Hogy a Red Dead Redemption 2 is képes lesz-e akkora pénzügyi bravúrra, mint a 2013-as GTA, még kérdéses, egyvalami azonban biztosnak látszik: ennél jobb játék már nem lesz idén.