Idővel változik a Jupiter belső mágneses mezeje. Először figyeltek meg a Földön kívül ilyen jelenséget az amerikai űrügynökség, a NASA közlése szerint.

Ezt a szekuláris vagy évszázados változások néven ismert jelenséget a NASA Juno nevű űrszondája figyelte meg, amely a Jupiter körül kering – olvasható a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory közleményében. A Juno megállapította, hogy a Jupiter szekuláris változásait nagy valószínűséggel a bolygó mélyének légköri szelei okozzák. A szelek, amelyekről úgy vélik, hogy megnyirbálják a mágneses mezőt, a bolygó felszínétől egészen 3000 kilométer mélyre nyúlnak le, ahol a bolygó belseje gáz állapotból jól vezető folyékony fémmé kezd változni.

A felfedezés abban segítheti a kutatókat, hogy jobban megértsék a Jupiter belső szerkezetét és a Föld mágneses mezejében bekövetkező változásokat.

"A szekuláris variációk már évtizedek óta szerepelnek a bolygókutatók kívánságlistáján. Ez a felfedezés a Juno különösen pontos tudományos műszereinek és pályája egyedülállóságának köszönhető" – mondta Scott Bolton, a San Antonió-i Délnyugati Kutatóközpont munkatársa, a Juno projekt fő kutatója. A Juno alacsonyan száll a bolygó felett, miközben sarkponttól sarkpontig halad.

A tudósok összehasonlították a NASA Jupitert vizsgáló korábbi misszióinak adatait a Juno által gyűjtött új adatokkal és "kis, de határozott változásokat észleltek a mágneses mezőben" – olvasható a Nature Astronomy című tudományos lapban bemutatott jelentésben.

Kimee Moore, a Harvard Egyetem Juno-kutatója szerint az elmúlt négy évtizedben gyűjtött adatok elegendő információt szolgáltatnak annak kijelentésére, hogy a Jupiter mágneses mezeje változik az idők során. "A mágneses mezőkről szerzett új ismeretekkel elkezdünk dolgozni a Jupiter szekuláris változásait bemutató térképen" – mondta a tudós.

Feljelenti Rogán apósát az OLAF-nál a Momentum