szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Volkswagen autói például több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint Ausztrália.

„Klímagyilkos autóipar” címmel készített jelentést a Greenpeace, melyben a világ 12 vezető autógyártójának az éghajlatunkra gyakorolt hatását vizsgálta. A „piszkos tizenkettőből” a hazai Audi-gyárat is magáénak tudó Volkswagen-csoport került ki legfőbb klímagyilkosként. Őket követi a Renault-Nissan, a Toyota, a General Motors, majd a Hyundai-Kia csoport. 2018-ban a három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása több volt, mint Németország teljes évi kibocsátása. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a klímát, mint Ausztrália.

Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belső égésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klímavészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátabb közlekedési eszközök választására”.

A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, azaz a globális felmelegedés 1,5°C alatt tartásához a Greenpeace szerint többek között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek vezessék ki 2028-ig a dízel, benzines és hagyományos hibrid motorokat. A szervezet azt követeli, hogy hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, melyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabban a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására, valamint hogy növeljék az elektromos járművek (EV) kutatás-fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.

Magyarországon is van mit tenni,

a Greenpeace szerint az ország kezd „a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott régi, különösen szennyező járművek lerakatává válni”.

A dízelüzemű személygépjárművek száma több mint duplájára nőtt az elmúlt 12 évben Magyarországon, és nőtt az autók átlagéletkora is. Magyarország nem rendelkezik továbbá megfelelő tervekkel a közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére sem, pedig ez az a szektor, ahol hazánk kibocsátásai folyamatosan nőnek.

„Azonnali cselekvést várunk a városvezetőktől, ezen belül a főpolgármestertől is: mihamarabb hozzák nyilvánosságra a régi, szennyező gépjárművek kivezetésének ütemtervét. Ez vonatkozik a közösségi közlekedésben használt szennyező autóbuszokra is, melyeket sürgősen le kell cserélni tiszta, elektromos alternatívákra” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője.

Ahogy azt a hvg.hu is megírta, idén májusban csúcsot döntött a szén-dioxid-kibocsátás, kritikusnak mondható, 415 ppm-es koncentrációt mértek egy hawaii megfigyelőállomáson. Nemcsak az autók, de az online pornófogyasztás is rossz hatással van a környezetre, több szén-dioxidot termel, mint egész Belgium.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A budapesti repülőtér sem fog szén-dioxidot kibocsátani

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) kezdeményezésére 194 európai repülőtér vállalta, hogy 2050-re üzemelése nem jár szén-dioxid-kibocsátással, a kezdeményezéshez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport is csatlakozott.

MTI Tech

Lenne itt egy jó ötlet a káros szén-dioxid tárolására

Tárolható az Északi-tenger fenekén a szén-dioxid még abban az esetben is, hogyha a gáz-és kőolajfeltárások fúrólyukain keresztül esetleg ismét kiszabadulhat az üvegházhatású gáz – derítették ki a kieli Geomar Helmholtz Óceánkutató Intézet szakemberei.