A hivatalosan elismert eddigi legnagyobb tömegű, a Napnál mintegy 2,17-szer nehezebb neutroncsillagot fedeztek fel az amerikai Nyugat-Virginiai Egyetem csillagászai.

A J0740+6620 jelű neutroncsillag, amelynek tömegét az őt kísérő fehér törpe révén számolták ki a kutatók, 4600 fényévnyire található a Földtől és átmérője nagyjából 25 kilométer. Mérete és tömege alapján ez a neutroncsillag eléri azt az elméleti határt, amekkora tömegűvé és tömörségűvé válhat egy objektum anélkül, hogy összeroppanna saját gravitációs nyomásának erejétől, és fekete lyukká válna.

A neutroncsillagok nagy mennyiségű szabad neutront tartalmazó maradványcsillagok, amelyek 10-30 naptömeg közötti csillagok halálából maradtak vissza. Apró méretük ellenére – átmérőjük mintegy 20 kilométer – a neutroncsillagoknak nagyobb tömegük van, mint a Napnak, tehát különösen sűrűek. Egy mindössze kockacukorméretű neutroncsillag-anyag 100 millió tonnát nyomna a Földön.

[Ezt olvasta már? 900 millió éve történhetett, de a Földről csak múlt héten lászott, ahogy egy fekete lyuk "felfal" egy neutroncsillagot]

A csillagászok a Nyugat-Virginia államban lévő Green Bank rádióteleszkóp segítségével fedezték fel a J0740+6620 nevű objektumot, amely egy gyorsan forgó neutroncsillag, úgynevezett pulzár. A Nature Astronomy című folyóiratban publikált eredmények szerint a J0740+6620 a milliszekundumos pulzárok osztályába tartozik, amelyek másodpercenként több száz fordulatot tesznek.

Lezajlott az első csak női űrséta