szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az újabb streaming szolgáltatások megjelenése és a kisebb képernyőkön történő tartalomfogyasztás terjedése változtatásokra sarkallja a filmstúdiókat.

Lassan nem győzzük megjegyezni a különböző streaming szolgáltatásokat, hiszen annyi van már belőlük. A Netflix régi játékos, ahogy az HBO sem ma kezdte az ipart. Legutóbb az Apple döntött úgy, hogy becsatlakozik, azután pedig a brit közszolgálati média, a BBC is beadta a derekát. A sornak még nincs vége, a Wired átfogó cikkében ugyanis arról ír: a tévézést felváltó tartalomfogyasztás mellett egy másik, az okostelefonjainkat célzó forradalom is elkezdődött.

A lap példaként a BBC egyik új műsorát, a State of the Uniont (magyar címe: Egy házasság helyzete) hozza, amely meglehetősen rövid, mindössze 10 perces epizódjaival tűnik ki a sorból. Az idén kezdődött sorozat szándékosan ilyen karcsú, a készítők ugyanis azt vallják: a széria így mindig érdekes tud maradni. Az alkotás producere szerint a séma egyben kihívás is, hiszen ennyi idő alatt kell kerek történetet előadniuk.

A Wired azonban emlékeztet, nem a BBC különleges műsora az egyetlen, amely ezzel a formátummal kezdett kísérletezni. 2020 áprilisában indul útjára a Quibi nevű szolgáltató, amely a Netflixhez hasonló modell mentén szállítja majd a tartalmakat, de a nagyképernyő helyett kifejezetten kisméretű eszközökre, például mobilokra. Ennél fogva a filmek hosszában is változás áll be: az ott sugárzott műsorok az átlagosnál rövidebbek lesznek.

Pixabay / KristopherK

A Quibi nem csak készen áll a bevezetésre, de olyan ismert személyekkel is sikerült együttműködést kötniük, mint Steven Spielberg, Guillermo del Toro és Sam Raimi. A frissen indult vállalkozás 2018-ban elképesztő összeget, mintegy egymilliárd dollárt szedett össze mobilos tartalomgyártásra, de az alapítók így sem nyugszanak, a jövő évi startig további egymilliárdot kívánnak összekalapozni.

Szintén más megközelítés alapján tervezi működését a Ficto, amely a 3 perces műsorral is kísérletet tesz. A szolgáltatást indító Mike Esola szerint a Fictón játszott epizódokat kizárólag függőleges helyzetben nézhetik majd a felhasználók. Ez nem a kitaláló önkényes döntése, Esola szerint ők csupán hallgatnak a fogyasztói visszajelzésekre. A platform emellett arra is lehetőséget ad, hogy élő közvetítésben a nézők beszélgessenek, vitázzanak az alkotókkal.

Habár a rövid formátumú platformok létrehozására irányuló kísérletek eddig mind kudarcot vallottak, az Ooyala felmérése világos trendet vázol: egy 2018-ban közzétett tanulmány szerint a globális videótartalom több mint felét mobileszközökön tekintik meg a felhasználók. Az eMarketer vizsgálata pedig arról árulkodik, hogy a britek egyre inkább mobiljukról nézik a videókat. 2017-ben még évi 30 percet szántak erre az ottani tartalomfogyasztók, de egy új kutatás eredménye szerint ez ma már napi 45 percet tesz ki.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!