hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megtalálták a világ legmélyebben fekvő földterületét. Az egyik kanyon 3,5 kilométer mélységig húzódhat.

Hegyeket, völgyeket és kanyonokat is felfedeztek az Antarktisz jege alatt a NASA tudósai. A Space.com híre szerint ez a bolygó legmélyebben fekvő földterülete, amely felfedezése segíthet a jégpáncél olvadásának előrejelzésében is.

A NASA új, "BedMachine Antarctica" elnevezésű térképe egyedülálló módon egyesíti a jégtakaró és a föld mozgásáról készült korábbi radar- és műholdképeket, ezáltal sikerült feltérképezni a kontinens rejtett rétegeit. Mint kiderült, a Föld legmélyebb kanyonja is az Antarktisz alatt húzódik, legalább 3,5 kilométeres mélységig húzódik a tenger alatt (összehasonlításként: az eddigi rekorder, a Holt-tenger mindössze mínusz 432 méteres mélységben fekszik).

A felfedezés jelentőségét fokozza, hogy a globális felmelegedés miatt az antarktiszi jég olvadása az egész Föld népességére fenyegetést jelent. Ha a teljes jégpáncél elolvadna, akkor 60 méterrel emelkedne a tengerek szintje, de már az is katasztrófát okozna, ha csak az Antarktisz pici része olvadna fel.

Már karanténgenrációról beszél egy munkaügyi szervezet