szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Megalapozatlanok azok a félelmek, hogy az elektromos autók használata – minden lehetséges faktort figyelembe véve – növelné a karbonkibocsátást. Ez legfeljebb a világ 5 százalékára igaz, ahol még környezetszennyező szénerőművekben termelik a villamos energia zömét – állítja nyugat-európai egyetemek egy közös kutatása.

A nijmegeni Radboud Egyetemnek az exeteri és a cambridge-i egyetemmel közös kutatása cáfolja azokat a médiában újra és újra megjelenő vélekedéseket, amelyek szerint a villanyautók gyártását és üzemanyaguk, a villamosáram fosszilis tüzelőanyagokból való előállítását is figyelembe véve talán nem is kisebb az elektromos autók környezetszennyezése, mint a hagyományos gépkocsiké.

A villanyautók gyártása és használata összességében még akkor is kevesebb karbonkibocsátással jár, ha üzemanyaguk jelentős részét fosszilis energiahordozókból állítják elő.

A világ 95 százalékán már a jelenlegi körülmények között is előnyösebb a klímára nézve az elektromos autók használata, mint a benzineseké. Az öt százalék kivételt olyan helyek képezik, mint Lengyelország, ahol a megtermelt áram többsége széntüzelésű erőművekből származik. Olyan országokban, mint Svédország vagy Franciaország, ahol megújuló energiaforrásokból vagy atomerőművekből származik a villamosáram többsége, egy-egy elektromos autó szennyezőanyag-kibocsátása teljes élettartama alatt akár 70 százalékkal is kisebb lehet, mint a hagyományos autóké, Nagy-Britanniában ez az adat 30 százalék – számították ki a holland és a két brit egyetem kutatói.

A legtöbb országban néhány éven belül a rossz hatásfokú elektromos autók is kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak majd ki, mint a legtöbb új benzines autó, mivel az elektromos áram termelése kevesebb karbonkibocsátással fog járni – állítják a kutatók, akik szerint 2050-ben már minden második autó elektromos meghajtású lesz, világméretekben évi 1,5 gigatonnával csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, ami megfelel Oroszország jelenlegi teljes emissziójának.

A Nature Sustainability című folyóiratban megjelent kutatási eredmény szerint az elektromos háztartási hőszivattyúk is környezetkímélőbbek hagyományos társaiknál a világ 95 százalékán, és 2050-ben évi 0,8 gigatonnával kevesebb szén-dioxidot fognak kibocsátani, nagyjából annyival kevesebbet, mint amennyi Németország jelenleg teljes kibocsátása.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
"Ez Orbán mesterterve Magyarország naggyá tételére"

"Ez Orbán mesterterve Magyarország naggyá tételére"

A többségnek még mindig fáj Trianon, pedig alig tud róla valamit

A többségnek még mindig fáj Trianon, pedig alig tud róla valamit

Megnyitotta belső és külső határait Olaszország

Megnyitotta belső és külső határait Olaszország