Bedő Iván
Bedő Iván
Tetszett a cikk?

Új korszak nyílik az űrrepülés történetében azzal, hogy a Tesla-gyáros Elon Musk magán-űrhajójával juttatnak fel az űrbe asztronautákat.

Aki nem vesz saját autót, mert arra a néhány alkalomra olcsóbb bérelni, az nagyjából úgy gondolkodik, mint az amerikai űrhivatal, a NASA. Az utolsó saját űrjárműve, amellyel a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) küldte asztronautáit, a 2011-ig használatos Space Shuttle űrrepülőgép volt, egy látványos, de drága és nehézkes konstrukció. Átmenetileg – és ez elég hosszú átmenet volt – a NASA a régi, de bevált orosz Szojuz űrhajókon bérelt helyeket, az utolsót idén őszre.

Minden amerikai–orosz külpolitikai feszültség ellenére az űr-együttműködés zavartalanul folyt. De most megint Amerikából szállhatnak fel az amerikaiak, mert végre működni kezd a kereskedelmi (azaz nem állami, hanem piaci, magáncéges) utaztatás, szép nevén a Commercial Crew Program.

SpaceX Dragon
©

A SpaceX vállalkozás – a Tesla villanyautókról is híres Elon Musk cége – Dragon (Sárkány) űrhajói az utóbbi években teherszállítóként bizonyítottak a Föld és az ISS közötti útvonalon. A személyszállításra átalakított változat első próbaútja, a Demo-1 sikeres volt, próbababával a fedélzeten.

Ma, magyar idő szerint 22:33-kor két veterán űrhajós, Bob Behnken (49) és Doug Hurley (53), az utolsó Space Shuttle pilótája indul útnak – ha az időjárás engedi. [Frissítés: Szerdán ossz időjárás miatt törölték a startot, de második próbálkozásra, szombaton elindult sikeres volt a felbocsátás.]

Ez a küldetés lesz a Demo-2. Az űrhajó neve pedig – megkülönböztetésül a teherszállítóktól – Crew Dragon. Még nem dőlt el, hogy Behnken, Hurley és a Dragon mennyi időt tölt az ISS-en. 30 és 119 nap között bármi lehetséges.

Bob Behnken (balra) és Doug Hurley a floridai Kennedy Space Centerben 2020. január 17-én
©

A járműbérlés kifizetődőnek tűnik

A Szojuz fedélzetén egy helyért az amerikaiak körülbelül 80 millió dollárt fizetnek, Elon Musk 55 milliót számít fel. A Boeing, amely lemaradva bár, de még versenyben van Starliner űrhajójával, 90 millióra áraz be egy ülést. Bár az összehasonlítás nyilván nem pontos, a NASA azt mondja, hogy a SpaceX és a Boeing megbízása 20–30 milliárd dollárral olcsóbb, mint amennyibe a legutóbbi hasonló – igaz, több mint tíz éve hamvába holt – amerikai állami program, a Constellation kerülhetett volna.

A NASA az egyelőre 2024-re kitűzött új holdraszállási kalandjának, az Artemis-programnak egy részét is magáncégekhez szervezné ki. Most úgy néz ki, hogy a holdkompok – az űrhajó és az égitest között ingázó járművek – egy része működhetne kereskedelmi szolgáltatásként. Ennél valószínűleg fontosabb lehet az az általános piaci fejlemény, hogy akik a világűrben szeretnének kutatómunkát végezni, azok (illetve nyilván az intézeteik) hamarosan államközi együttműködés helyett magáncégtől is vásárolhatnának helyeket odafent.

Nemzetközi Űrállomás (ISS)
©

Meglehet, a SpaceX ezeken a tudományos és turisztikai kuncsaftokon keresi meg, amit a NASA megspórol. Az amerikai hivatásosok után valamikor egy japán milliomost visznek Hold körüli útra, valamint Musk azt is tervezi, hogy egy világsztár, Tom Cruise forgathat filmet a Dragon fedélzetén. A fizetős turistautak talán már jövőre beindulnak.

Futurisztikus űrruha, tágas utastér

A SpaceX nemcsak üzletileg, hanem dizájnban is újat nyújt. A mindeddig általános, szűkös kapszulák helyett tágas az utastér, a gombok és karok helyét érintőképernyők és joystickek vették át – már amennyiben szükség van rájuk, mert a repülés szinte teljesen automatikus, még az ISS-hez csatlakozás sem igényel majd kézi vezérlést. (Egy szimulátorban azért otthon, a böngészőjében is kipróbálhatja, milyen embert próbáló feladat lenne a dokkolás vezérlése.) Arra is gondoltak – jó megérzéssel, mert a világsajtóban jelentékeny visszhangja van – hogy új, trendi, fehér-antracit űrhajós-ruhát tervezzenek.

©

A kabin hétszemélyes, de annyi ember nem is férne el az ISS fedélzetén. Ha minden jól megy, legközelebb kettő helyett már négy űrhajóst visz fel a Sárkány. Mind a hét helyre valószínűleg Hold-utazáskor lesz szükség.

A legfontosabb talán az, hogy a teherűrhajókhoz hasonlóan az utaskabinok is újra felhasználhatóak, csakúgy, mint a (szintén SpaceX gyártmányú) 25 tonna teherbírású Falcon–9 hordozórakéták első, legerősebb fokozata. Igen látványos, ahogyan a rakéta álló helyzetben puhán landol.

A leszállását a SpaceX tutajra emlékeztető „anyahajójára“ tervezik az Atlanti-óceánon. Hasonlóan ejtőernyőzi le magát a Crew Dragon, amikor visszatér az ISS-ről. Természetesen az újrafelhasználás is csökkenti a Föld és az ISS közötti ingázás költségeit.

Rizikófaktorok

Az űrhajózás ma sem egyszerű. (Igaz, a közúti közlekedés sem. Musk másik cégének, a Teslának is voltak kínos pillanatai, amikor a villanyautók önvezető üzemmódja halálos balesetekhez vezetett.) A Dragon több mint húsz teherszállító útja közül egy akadt, amelyik nem sikerült, és előfordultak balesetek a személyszállító kabin próbái közben is, de emberekben nem esett kár.

Az orosz helyett immár amerikai kézben lévő utaztatás előkészítését alig befolyásolta a Covid-19 járvány, bár óvatosságból a floridai Kennedy űrközpont személyzetét több műszakra választották szét. Arról viszont lebeszélik az érdeklődőket – feltehetőleg mérsékelt sikerrel –, hogy szokás szerint a helyszínen, tömegesen figyeljék a felszállást.

©

És végül: kis lépés két embernek, de nagy lépés a cég reklámjában, hogy Behnken és Hurley nem a hagyományos NASA-kisbusszal, hanem egy Musk-féle villanyautóval, egy Tesla X-szel teszi meg az utat a karanténból a felbocsátásra váró űrhajóhoz.

A SpaceX Demo-2 misszió repülési terve
©

Ha értesülni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Nem kapja meg a Samsung Galaxy S21 a legjobb processzort?

Nem kapja meg a Samsung Galaxy S21 a legjobb processzort?

Eljött a 24. óra a Szentendre környéki ivóvízbázis megmentéséhez

Eljött a 24. óra a Szentendre környéki ivóvízbázis megmentéséhez

Pataky Attila a spirituális barátaival, táltosként is megünnepli születésnapját

Pataky Attila a spirituális barátaival, táltosként is megünnepli születésnapját