szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A YouTube marketingesei sok mindent bevetnek, hogy előfizetőket toborozzanak a videómegosztó fizetős szolgáltatásához. Úgy tűnik, még egy pszichológiai trükköt is, amelyre valószínűleg csak kevesen figyeltek fel eddig.

Magyarországon egy éve vált elérhetővé a YouTube Premium, ami havonta fizetendő díjért cserébe többek között reklámmentességet és netkapcsolat nélküli videózást tesz lehetővé. A cég aztán a tavalyi év végén SPM-fokozatba kapcsolt, és orrvérzésig tolták a felhasználók elé a szolgáltatást reklámozó hirdetést. Azóta ebből szerencsére jelentősen visszavettek. A The Next Web újságírója viszont kiszúrt egy apró kis trükköt, amely ha jogilag nem is aggályos, de besorolható a felhasználói felülettel foglalkozó szakemberek által "dark patternnek" nevezett jelenségek közé.

A dark pattern (szó szerinti fordításban “sötét mintázat”) egy olyan kétes gyakorlatot jelent, amivel az alkalmazások készítői megtévesztik, manipulálják, vagy becsapják a felhasználókat, hogy olyan dolgokat tegyenek meg, amiket egyébként nem szerettek volna.

Talán még azoknak sem tűnt fel, akik tavaly ezerszer látták a hirdetést, de a YouTube egy egészen apró változtatást eszközölt a többi reklámhoz képest. A YouTube Premium esetében ugyanis nem azt írták ki, hogy "Hirdetés átugrása", hanem azt, hogy a "Próbahónap kihagyása".

The Next Web

Ez elsőre nem tűnik túl nagy változtatásnak, de a marketingesek nyilvánvalóan nem véletlenül választották a saját terméknél az eltérő megfogalmazást. A pszichológia mai állása szerint ugyanis az emberek számára a veszteség elkerülése sokkal fontosabb, mint a nyereség megszerzése. Különösen igaz ez a tárgyak vagy a vagyon esetében.

A veszteség általában kétszer olyan fájdalmas, mint amennyire jól érezzük magunkat egy pozitív dologtól. Ha például 10 százalékkal csökken valaminek az ára, annak a pozitív hozadéka mondjuk 100 érzelmi pont, de egy 10 százalékos áremelkedéstől már 200 negatív érzelmi pont "keletkezik". Pedig mindkét esetben 10 százalékról van szó, ami alig érezhető különbség.

Pixabay / ioana_radu

A veszteségtől való félelemérzetre gyúrhattak rá a YouTube marketingesei is, amikor megalkották a "Próbahónap kihagyása" gombot. Ezzel ugyanis azt sugallják, hogy valamiről lemondunk, ami a miénk lehetne, vagyis kvázi veszteség ér bennünket.

Ilyesmi trükk a hétköznapi életben, az interneten kívül is megfigyelhető. A The Next Web példája szerint hasonló módon járnak el céges képviselők, amikor valamilyen ajánlatot szeretnének elfogadtatni az ügyféllel. Ilyenkor igyekeznek azt hangsúlyozni, hogy mit veszíthet az ügyfél, ha nem az adott ajánlatot választja, ezzel ugyanis a veszteség elkerülése felé lehet terelni az illető gondolkodását ahelyett, hogy egyszerűen azt érezze, semmi sem történi, ha kihagyja az ajánlatot, még akkor is, ha egyébként az nem rossz.

Friss hírek, elemzések a HVG Tech rovatának Facebook-oldalán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!