Az eszköz februárban éri el a vörös bolygót, és egy teljes marsi évet, 687 földi napot tölt el rajta. A munka fontos: a robot az élet jeleit kutatja majd.

Félúton jár a Mars felé az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) marsjárója, a Perseverance. A NASA keddi közlése szerint már 235 millió kilométert tett meg a marsjáró júliusi kilövése óta és még ugyanennyit fog megtenni, amíg a tervek szerint február 18-án elérkezik a Mars légkörébe.

"Bár úgy gondolom, nem lesz egyszerű, különösen úgy, hogy legtöbbünk otthonról dolgozik, azért hatalmas mérföldkőről van szó" – mondta Julie Kangas, a NASA irányítója. A szakértő hozzátette, hogy bár a Marshoz való eljutáshoz szükséges távolság felét tette meg, a marsjáró légvonalban nem félúton van a két világ között: a Föld 42,7 millió kilométerre van "mögötte", míg a Mars 17,9 millió kilométerre van "előtte". Jelenleg a Perseverance és a Föld közötti jelátvitelhez 2 perc 22 másodpercnyi időre van szükség, a landoláskor 11,5 perc lesz a jel útja a marsjáró és a földi irányítás között – olvasható a NASA honlapján.

Az újgenerációs robot marsjáró egy kisebb autó méretű, arra tervezték, hogy ősi mikrobiális élet jelei után kutasson a vörös bolygón, tanulmányozza klímáját és földrajzát, kőzet- és talajmintákat gyűjtsön és utat nyisson a bolygó felfedezése előtt az emberek számára. Az 1040 kilogrammos marsjáró a Jezero nevű 250 méter mély kráter alján fog landolni, amely 3,5 milliárd évvel ezelőtt még tóként hullámzott a bolygó felszínén. A robot egy teljes marsi évet – 687 földi napot – fog eltölteni a Marson.

A Perseverance kíséretében az Ingenuity nevű kísérleti Mars-helikopter is a bolygóra érkezik, amely tesztrepüléseket fog végezni. Ha a napenergiával hajtott, 2 kilogramm súlyú helikopter túléli a hideg marsi éjszakákat, az azt jelenti, hogy a jövőbeli missziókat ki lehet bővíteni levegőből végzett vizsgálatokkal. Az Ingenuity lehet az első eszköz, amely idegen bolygón repül.

A tervek szerint a NASA 2024-re asztronautákkal érkezik a Marsra, megkezdve az első emberi legénységgel operáló missziót a vörös bolygón.

GKI: Eshet a lakások ára a következő egy évben