hvg.hu

Amerikai tudósok vizsgálták a Curiosity marsjáró által készített felvételeket a Gale-kráter kőzeteiről, ami alapján arra jutottak, a közeli Sharp-hegyről lezúduló víz elárasztotta a területet. A szakembereknek egy elméletük is van arra, miként nézett ki mindez.

A korábban a Mars felszínéről készített felvételek alapján a kutatók régóta azt sejtik, hogy a bolygón egykoron katasztrofális áradások lehettek. A téma kapcsán nemrég egy csapat amerikai kutató elemezte a Curiosity marsjáró által rögzített adatokat, és úgy találták, több ilyen áradás is végigsöpörhetett a Gale-kráteren, nagyjából 4 milliárd évvel ezelőtt.

A Jackson Állami Egyetem, a Cornell Egyetem, a NASA Jet Propulsion Laboratory űrközpont, valamint a Hawaii Egyetem tudósai a marsjáró által a kőzetekről és ásványokról készített felvételeket tanulmányozták, és olyan üledéket figyeltek meg, ami alapján arra lehet következtetni, nem sokkal a Sharp-hegy és a Gale-kráter kialakulása után árvizek söpörtek végig a területen. Az eredményeiket a Nature című tudományos szaklapban publikálták.

A kutatók úgy vélik, az áradásokat egy hatalmas meteorbecsapódás okozhatta, ami olyan sok hőenergiát termelt, hogy képes volt jelentős mennyiségű jeget felolvasztani a bolygón. A kataklizma szén-dioxidot és metánt juttatott a Mars légkörébe, ami a vízgőzzel keveredve rövid időre meleg és nedves klímát hozott létre. Emiatt rengeteg eső eshetett a bolygón, amelyek a Sharp-hegyről érkezve elárasztották a Gale-krátert.

Mindez azt jelentheti, hogy a Marson egy időben adottak lehettek az élet kialakulásának feltételei – ott ugyanis, ahol víz van, ott élet is van, gondoljunk csak a Földre. A nyáron útnak indított újabb marsjáró, a Perseverance – amely 2021 februárjában landol majd a bolygó felszínén – feladata lesz, hogy az élet egykori jelenlétére bizonyítékokat találjon.

Elismeri az Apple: meggyűlhet az M1-es gépek baja az ultraszéles monitorokkal