szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Erkölcsi csődöt kell jelentenie a Facebooknak, beismerni, hogy segítségre szorulnak a problémájuk kezelésében – állította a cég volt termékmenedzsere az amerikai Szenátus egy bizottsága előtti meghallgatásán.

A Facebook termékei ártanak a gyerekeknek, mélyítik a feszültséget és meggyengítik a demokráciát - mondta Frances Haugen, a cég korábbi termékmenedzsere az amerikai Szenátusban folyó meghallgatásán. Haugen volt az informátor, aki a Whistleblower Aid nevű szervezet alapítójának több tízezer oldal céges dokumentumot adott át, amelyek alapján azzal vádolják a Facebook vezetőit, hogy tudták, mennyire toxikus a platform működési elve, mégsem tettek ellene semmit.

Kitálalt a volt alkalmazott: „a Facebook a pénzt választja a biztonság helyett"

A digitalizációt elutasító kisvállalkozások nagy része vélhetően unja, hogy az üzleti cikkek évek óta rá akarják beszélni arra, hogy megtegye, amihez semmi kedve, és forgassa fel a mindennapjait. Pedig még 2021-ben sem kell páros lábbal berúgni az ajtót - cikkünkben megvizsgáljuk, mi az, amit ma már kötelező meglépni a vállalkozás érdekében, mi az, ami elvárás helyett előny, és mi az, ami hab lehet a digitális tortán.

A Szenátus egy bizottsága előtti meghallgatásán most arról beszélt: ahogy akkor is fellépett a kormány, amikor kiderült, hogy a dohánygyárak hazudtak az általuk okozott kárról, vagy amikor bebizonyosodott, hogy a biztonsági öv sokkal biztonságosabbá teszi az autózást, úgy most is politikai beavatkozásra van szükség.

A cégvezetés tudja, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a Facebookot és az Instagramot, de nem fognak változtatni, mert a csillagászati nyereségüket fontosabbnak tartják az embereknél

- fogalmazott.

Arról is beszélt, hogy a cég belső kutatásai kimutatták, sok fiatal úgy érzi, nem kap segítséget a testképzavara vagy a zaklatás leküzdésére, mert a szüleik nem látják, ami a közösségi médiában történik, a szülőknek pedig segítségre van szükségük, hogy jobban értsék, mi történik a gyerekükkel a neten. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a belső dokumentumok világossá tették, a Facebook és az Instagram a táplálkozászavarokkal kapcsolatos tartalmak felé vezetik a fiatal felhasználókat.

Kitért arra is, hogy a Facebook dolgozói létszáma nem elégséges ahhoz, hogy a problémákat kezeljék. Mint mondta, a mesterséges intelligencia, amit arra használnak, hogy kiszűrjék a káros tartalmat, csak ezeknek egy nagyon szűk kisebbsége ellen nyújt védelmet.

Sőt, szerinte arra is vannak bizonyítékok, hogy a kínai vagy épp az iráni kormány adatgyűjtésre használja fel a Facebookot, ami az USA-ban nemzetbiztonsági kockázatot is felvet.

Mint elmondta, a legnagyobb problémák abból erednek, hogy a Facebook algoritmusa a reakciók alapján rangsorol, mennyi esélye legyen egy tartalomnak a felhasználó szeme elé kerülni.

Ez pedig ahhoz vezet, hogy a szélsőséges reakciókat kiváltó posztokkal lesz teli a Facebook.

Pedig állítása szerint egy belső használatra szánt kutatás kimutatta, hogy ha a Twitterhez hasonlóan bevezetnék, hogy a megosztás gomb mellett még egy linkre rá kelljen kattintani, hogy a tartalmat tovább osszuk, az már érdemben csökkentené az álhírek és a gyűlölködő tartalmak terjedését.

Andy Stone, a Facebook szóvivője úgy reagált a meghallgatáson elmondottakra: Frances Haugen nem vett részt a gyerekbiztonsággal vagy az Instagrammal kapcsolatos munkákban, nem végzett kutatást e témákban, és nem jutott közvetlenül a tudomására semmi erről, amíg a Facebooknál dolgozott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!