Pavló Péter
Pavló Péter
Tetszett a cikk?

Valószínűleg 3800 méteres mélységből kellene kimenteni azt az öt embert, akik a Titanic roncsaihoz indultak és a Titan nevű tengeralattjáró fedélzetén rekedtek a vízfelszín alatt. Az eddigi legmélyebb mentést 480 méteren sikerült elvégezni, 50 évvel ezelőtt. Emberi számítások szerint legfeljebb péntekig van ideje a mentőcsapatnak véghezvinni a lehetetlent.

Vasárnap óta keresik a hatóságok azt a tengeralattjárót, amely a Titanic roncsaihoz szállított turistákat. A Titan helyi idő szerint vasárnap reggel indult útnak, azonban az indulás után 1 óra 45 perccel megszakadt a kapcsolat a járművel.

Az RMS Titanic Expedíció 5. küldetésének kezdete látható 2023. június 18-án reggel.
AFP / Woods Hole Oceanographic Institution

Hogy mi történt, egyelőre senki sem tudja. A rosszabbik forgatókönyv szerint a tengeralattjáró megsérült, és az óceán fenekén várja a mentést, a jobbik eshetőség pedig az, hogy valahol a felszínen lebeg, csak épp nem tud erről értesítést küldeni.

Előbbi azért a rosszabbik forgatókönyv, mert 3,8 km-es mélységből szinte lehetetlen kiemelni egy ilyen szerkezetet, másfelől pedig az oxigéntartalék 70–96 órára elegendő. Vagyis a mentőcsapat versenyt fut az idővel.

Miért?

A világ legismertebb tengeri katasztrófája a Titanicé, az utasok jelentős része, több ezer ember vesztette életét 1912-ben, amikor a hajó jéghegynek ütközött, majd elsüllyedt a jeges óceánban.

A Titanic mindenki által ismert története kellően erős hívószó ahhoz, hogy legyenek olyanok, akik minden pénz megadnak a roncsok látványáért. Az OceanGate Expeditions nevű vállalat 85 millió forintnak megfelelő összegért kínál víz alatti katasztrófaturizmust.

Minden merülésnek tudományos haszna is van, ugyanis az utakból származó bevételből jut pénz a roncs tudományos igényű tanulmányozását végző expedíciók finanszírozására is. Például ez volt az a vállalat, amely tavaly a világon elsőként készített 8K-s felvételt a Titanic roncsáról. Ennek köszönhető, hogy merülés nélkül is minden korábbinál alaposabban lehet tanulmányozni a hajót.

Többek között az ilyen expedícióknak köszönhetően lehet ma már azt is rekonstruálni, hogyan süllyedt el a Titanic.

2 óra 40 perc: valós időben nézheti végig a Titanic süllyedését - videó

Lenyűgöző animációt készítettek a világ leghíresebb hajójának tragikus utolsó óráiból. A filmekhez képest talán unalmasabbnak tűnő videó hatásos: megrázó, szinte érzi az ember, hogy a süllyedő hajón van.

Kik utaznak most a Titanon?

A DailyMail információi szerint a Titan fedélzetén összesen öten vannak:

  • Paul Henry Nargeolet, a francia haditengerészet korábbi parancsnoka,
  • Stockton Rush, az OceanGate Expeditions vezére,
  • Shahzada Dawood és Sulaiman Dawood, Pakisztán egyik leggazdagabb embere és az ő fia,
  • Hamish Harding brit milliárdos, a dubaji Action Aviation vezérigazgatója.
Az egyik utas, Hamish Harding
AFP / Dirty Dozen Productions

Az expedíció résztvevőinek épségéért Paul Henry Nargeolet felel.

Mit tud a tengeralattjáró?

A Titan az OceanGate leírása szerint egy 10,4 tonnás merülő szerkezet, amit szánszálas anyagból és titánból építettek. Valós idejű monitoring (RTM) rendszer elemzi folyamatosan a tengeralattjáróra nehezedő nyomást és a hajótest épségét. A cég szerint a legapróbb probléma esetén is azonnali riasztást kap a vezető, akinek így van ideje a felszínre navigálni a szerkezetet.

Mivel a Titant expedíciós célokra használják, így szüksége van egy társhajóra, ami a helyszínre, majd onnan a partra szállítja a szerkezetet.

Miután az utasok beszálltak, a szerkezetet kívülről zárják le, így a benne utazók nem tudnak kijutni onnan. Mivel nincs a fedélzetén GPS, így az útvonalat a felszínen lévő hajó utasításai alapján teszik meg.

A Titanba öt személy fér be. A tengeralattjáró nagyjából 5,5 km/h sebességgel tud haladni. Az OceanGate szerint egyedülálló szonárral szerelték fel, hogy pontosan tudja, hogyan néz ki a terület körülötte. Emellett 4K felbontású felvételek készítésére alkalmas kamerával is ellátták.

4800 kilométerről fogta be a Titanic segélyhívásait egy rádióamatőr, de senki sem hitt neki

Még egy meg nem értett zseni volt a Titanic tragédiájakor az az Arthur Moore, aki olyan technológiát fejlesztett ki, amivel később a hajó roncsait is sikerült megtalálni.

A tengeralattjáró a kiindulási ponttól kezdve nagyjából 400 tengeri mérföldet tesz meg a roncs helyszínéig a szállítóval, ami nagyjából 1450 kilométerre van a massachusettsi Cape Cod partjaitól.

A menetrend általában így néz ki: a merülés nagyjából két órán át tart, majd néhány órát a Titanc körül töltenek a turisták, mielőtt a tengeralattjáró elindulna a felszín felé. A kapcsolat a Titan és a szállítóhajó között tehát 1 óra 45 perccel azután szakadt meg, hogy a hajó a helyszínre vitte a tengeralattjárót.

Hogy hogyan és miért tűnt el a tengeralattjáró, egyelőre nem tudni, mindenesetre a keresését azonnal megkezdték. A legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy meddig bírják az utasok – és a személyzet – a Titan belsejében. A kanadai közmédia még 2022-ben forgatott arról, hogyan néz ki a Titan belseje. Ebből kiderül, hogy egy játékkonzolos távirányítóval lehet navigálni vele a mélyben.

Ilyen belülről a Titanichoz lemerült, majd eltűnt búvárhajó (videó)

A Titant játékkonzolos távirányítóval lehet a víz alatt kormányozni.

Hogyan mentik a Titant?

Miután kiderült, hogy elveszett a kapcsolat a Titannal, a kanadai és az amerikai hatóság is azonnal megindította a mentési folyamatot.

Az amerikai parti őrség két C-130 Hercules típusú repülőgépet küldött a helyszínre, amihez csatlakozott a hatóság C-130-a, valamint egy víz alatti szonárral felszerelt P8-as repülőgép is. Ezek elsősorban a felszínen igyekeznek megkeresni a Titant, de szonárbólyákat is telepítenek, hogy a mélyben a nyomára akadjanak – írja a BBC.

Különleges felvételeket tettek közzé a Titanic roncsáról

Az 1986-ban készült videókat a Titanic mozifilm újrakiadásával párhuzamosan hozták nyilvánosságra.

John Mauger, az amerikai parti őrség adminisztrátora szerint további komoly erőforrásokra lesz szükség a Titan kimentésére. Ehhez többek között az amerikai haditengerészetet és a magáncégek segítségét is be kell majd vonniuk.

Eközben több hajó is érkezett a helyszínre, hogy szintén segítsék a kutatást.

Mennyi esély van a túlélésre?

A számítások szerint a merüléstől kezdve 70–96 órára elegendő oxigéntartaléka van a tengeralattjárónak. Vagyis potenciálisan június 23-ig, péntekig van esélye a mentőcsapatnak arra, hogy életben találja a baleset résztvevőit.

A helyzetet nehezíti, hogy ha rá is találnának a 3800 méteres mélységben a Titanra, nem biztos, hogy ki tudnák onnan emelni. A CNN azt írja, az eddigi legmélyebben elvégzett mentést 1973-ban sikerült összehozni: a Pisces III tengeralattjáróból Roger Chapmant és Roger Mallinsont mentették ki, 480 méteres mélységből. Ők 76 órán át voltak a roncs foglyai, mielőtt a felszínre hozták volna őket.

A Titanic roncsa ehhez képest 3320 méterrel mélyebben van.

A mentést tovább nehezíti, hogy a helyszín túlságosan távol van a partoktól, valamint nem tudni, milyen állapotban van a roncs. A meteorológusok szerint 2 méter magas hullámok és köd is lehet a térségben, ami nem szokatlan, viszont a mentés szempontjából rendkívüli nehezítő tényező.

A legfrissebb információk szerint eddig már 13 ezer négyzetkilométert féstültek át a felszínen az egységek, de még nem bukkantak a Titan nyomára.

Elindult a segítség az eltűnt Titan tengeralattjáróhoz: francia szuperhajó érkezik, rajta egy tengeralattjáró robottal

Az Ifremer francia tengerkutató intézet a Nautile nevű tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol két nappal ezelőtt a fedélzetén öt emberrel eltűnt a Titanic roncsaihoz indult kis merülőhajó - jelentette be kedden a francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Nyitóképünkön a Titanic fedélzeti válaszfala látható, egy1986-os merülés során készült képen. Fotó: AFP / Woods Hole Oceanographic Institution

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!