szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár 90 százalékkal is csökkenthető lehet a repülés karbonlábnyoma egy ürülékből előállított kerozinnal, azonban van egy komoly buktatója az elképzelésnek.

Finoman fogalmazva sem hétköznapi módon oldaná meg a repülés egyik nagy problémáját, a magas károsanyag-kibocsátást egy brit cég: emberi ürülékkel váltaná ki a fosszilis üzemanyagot, a kerozint – ez pedig számottevően csökkentené a repülés környezeti terhelését. Ez ugyanis önmagában a globális szén-dioxid-kibocsátás két százalékát teszi ki.

Persze, a képlet ennél némileg bonyolultabb, nem lehet csak úgy beletankolni a repülőkbe a szennyvizet. Mint a BBC írja, a Firefly Green Fuels nevű vállalat vegyészei végezték el a megújuló alapanyag kerozinná alakítását.

James Hygate, a cég vezérigazgatója kiemelte: egy alacsony értéket képviselő alapanyagot kerestek, mely bőséggel rendelkezésre áll. Az emberi ürülék pedig kétségkívül ilyen, még ha nem is elég a hagyományos kerozin teljes kiszorításához.

Az eredmények pedig a kutatókat igazolják: nemzetközi repülésszabályozó szervek független tesztjei alapján a kissé szokatlan eredetű kerozin szinte ugyanolyan, mint a fosszilis formában előállított változata, az A1.

Most először felszállt Londonból New Yorkba egy utasszállító gép, amelybe már csak zöld üzemanyagot tankoltak

A Virgin Atlantic légitársaság Boeing 787 Dreamliner típusú gépe bizonyította: tisztán zöld üzemanyaggal is meg lehet tenni Európa és az Egyesült Államok között az utat.

Ami pedig a karbonlábnyomot illeti, a Firefly a Cranfield Egyetemmel közösen végzett vizsgálata során arra jutott, hogy az 90 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos repülő-üzemanyagé. (Ez az érték a teljes életciklust takarja, beleértve az üzemanyag előállításának környezeti terhelését is.)

A biokerozint jelenleg több kutatóintézet is vizsgálja, de később még további tesztek is várnak rá. A brit közlekedési minisztérium már egy kétmillió fontos kutatási támogatást is megítélt a kutatóknak.

Némileg ugyanakkor árnyalja a képet, hogy az üzemanyag előállításához rendkívül sok szennyvízre van szükség: egyetlen London-New York-repülőúthoz 10 ezer embertől kellene „begyűjteni” az éves szennyvízmennyiségét. Ez alapján az Egyesült Királyság éves szennyvízkibocsátása mindössze az ország repülőgépanyag-felhasználásának csak az 5 százalékát tudná fedezni, jegyzi meg a BBC.

Áttörést értek el a német mérnökök, 181 percig repült folyékony hidrogénnel egy repülőgép

A német H2FLY 2016 óta végez tesztrepüléseket a HY4 nevű gépével, ám most először emelkedett úgy a magasba a szerkezet, hogy folyékony hidrogént tankoltak bele. Mivel a technológia felskálázható, később a kereskedelmi gépekbe is beépíthetik.

A cél ugyanakkor nemes, és ha csak a fenntartható üzemanyagok egy részét lehet ezzel a módszerrel fedezni, már az is komoly előrelépés lehet. Azt egyelőre nem részletezték, hogy mikor tesztelhetik élesben az ürülékből előállított üzemanyagot, az Engadget ugyanakkor hozzáfűzi: a Firefly már a WizzAirrel is partnerségre lépett, és 2028 körül várható az első ilyen üzemanyag-szállítmány.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!