szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Akkor sincs gond ezentúl, ha az ejtőernyők kudarcot vallanak: szárazföldön is landolni tud a SpaceX Dragon, ráadásul becsapódás nélkül.

A SpaceX Dragon űrkapszulájának legújabb, már emberek szállítására is alkalmas változata az elmúlt négy évben a NASA nyolc ISS-missziójának legénységét hozta vissza a Földre. Mármint az óceánba, ejtőernyővel lassítva az űrkapszulát a csobbanás előtt.

Utóbbi azonban ezentúl nem az egyetlen módszer a landoláshoz: a SpaceX ugyanis kidolgozott egy másikat is arra az esetre, ha valami félremenne az ejtőernyős módszer alkalmazásakor. Ez nyolc darab SuperDraco segédhajtóművet használ, hogy lassítsa az eszközt földet érés előtt – mint a Gizmodo megjegyzi, eredetileg ez lett volna a Dragon elsődleges landolási módszere, ám biztonsági okokból ezt elvetették. Az interneten fellelhető egy videó a megoldás 2016-os tesztjéről:

Dragon 2 Propulsive Hover Test

On November 24, SpaceX’s Dragon 2, powered by eight SuperDraco engines, executed a picture-perfect propulsive hover test at the company’s rocket development facility in McGregor, Texas. Eight SuperDraco thrusters, positioned around the perimeter of the vehicle in pairs called “jet packs”, fired up simultaneously to raise the Crew Dragon spacecraft for a five-second hover, generating approximately 33,000 lbs of thrust before returning the vehicle to its resting position.

Az ISS Crew-9 legénységének indításakor az élő közvetítés során a NASA illetékesei közölték: ha mind a négy ejtőernyő kudarcot vallana, és a Dragon a szárazföldön landolna, a SuperDraco segédhajtóművekkel lassítaná le magát.

A SpaceX eredetileg is ezzel a módszerrel hirdette a Dragont, ám a NASA biztonságosabbnak érezte a vízen történő, ejtőernyős landolást. Már csak azért is, mert a segédhajtóműves módszerhez szükség van nyílásokra, ahol a földet érés előtt kiengedheti a lábait a Dragon – ezeken a pontokon pedig a Föld légkörébe belépve felforrósodhat az űrjármű, és végső soron akár szét is szakadhat.

Emiatt eddig csak azoknál a Dragonoknál alkalmazták, amelyek hasznos teherrel indultak útnak – a Crew-9 esetében használták először legénységgel. A jelek szerint már a NASA sem aggódik a megoldás miatt – de még így is csak vész esetén fogják alkalmazni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!