szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Francia kutatók vették górcső alá, mikor jelentkezik a nemi szakadék a fiúk és a lányok matematikai teljesítménye között – és mi állhat ennek hátterében. A megállapítások segíthetnek, hogy ezeket a különbségeket a jövőben le lehessen küzdeni az oktatásban.

Világszerte megfigyelhető tendencia, hogy a matematikai teszteken a tizenéves fiúk jobban teljesítenek a lányoknál – és nagyobb valószínűséggel választanak a későbbiekben olyan pályát, ami a reáltárgyakhoz kapcsolható. Pedig a fiúknak látszólag nincs jobb szám- vagy logikai érzékük, de akkor mi lehet a háttérben, és hol veheti kezdetét a lányok lemaradása? Ezekre a kérdésekre kereste a választ egy hatalmas francia tanulmány.

Mint a Nature kifejti, a fiúk és a lányok hasonló matematikai eredményeket érnek el az iskola elkezdésekor, ám négy hónap után már a fiúk teljesítenek jobban – és egy friss elemzés szerint 12 hónapnyi iskolai tanulás után még nagyobb a különbség.

„Ez a tanulmány arra enged következtetni, hogy a nemi egyenlőtlenségek a gyerekek matematikai teljesítményében nem veleszületettek vagy elkerülhetetlenek” – mondja a Nature tudományos folyóiratban megjelent eredményekkel kapcsolatban Jillian Lauer pszichológus, a brit Cambridge Egyetem munkatársa. Hozzáfűzte: „Ha meg akarjuk akadályozni azt, hogy a lányok lemaradjanak, akkor a korai tapasztalataikra kell fókuszálnunk az iskolában”.

Elkeserítő adatokat mutat be egy tanulmány: a magyar érettségizettek fele alig érti, amit olvas

Ma is igen nagy bérelőnyt biztosít a diploma az alacsonyabb végzettségekhez képest – bizonyítja a kedden bemutatott Munkaerőpiaci Tükör több tanulmánya. Ugyanebből az is kiderült, hogy nagyon gyengék a felnőttek alapkompetenciái is, továbbá, hogy önmagában sem a tankötelezettségi korhatár emelése, sem a csökkentése nem növeli a fiatalok elhelyezkedési esélyeit.

Az összesen 2,7 millió, az iskolát 2018 és 2021 között kezdő gyermeket vizsgáló tanulmány megállapította: a nemek közti szakadékot a formális oktatás kezdete, és nem az életkor határozza meg. A vizsgálatok alapjául szolgáló Franciaországban a gyerekek azon év szeptemberében kezdik meg az iskolát, amelyben betöltötték a hatodik életévüket – a kutatók olyan gyerekeket vetettek össze, akik születési ideje között csupán néhány nap különbség van, mégis más évfolyamra járnak.

A szakemberek szerint a decemberben született, a második iskolai évüket folytató fiúk és lányok között megvan a különbség, ám hiányzik azoknál, akik néhány nappal később – már januárban – születtek, és még csak az első évüket kezdik.

A kutatók szerint a különbségek hiánya az első év kezdetén arra enged következtetni, hogy az okokat inkább a környezetben kell keresni, amelyeket az iskolakezdés után tapasztalnak – és nem az érdeklődésben vagy a veleszületett képességekben. Jillian Lauer szerint a tapasztalatok számítanak igazán.

Dorka maximum fokozaton készül az érettségire, mégis stresszel – kiégő tinédzsereket termel a magyar oktatás

Állandó fáradtság, ingerlékenység, alvási problémák, megváltozott evési szokások, koncentrációs nehézségek – sokak számára csenghetnek ismerősen a felsorolt tünetek, ugyanis a 10 és 19 év közötti magyar fiatalok közül minden ötödik küzd valamilyen mentális zavarral Magyarországon. Bár a „kamaszkori kiégés” egyelőre nem hivatalos diagnózis, a jelenség nagyon is valós, és egyre több fiatalt érint.

De mi lehet az ok? Az egyik ilyen az lehet, hogy a szülők és a tanárok azt a sztereotípiát erősítik, hogy a fiúk jobbak matematikából a lányoknál. A fiúk sikerét így a tehetségnek tulajdonítják, míg a lányokét a kemény munkának – ez pedig aláássa a lányok önbizalmát a kutatók szerint. Végső soron pedig, köszönhetően a nekik szánt különóráknak és könyveknek, a lányok magukra is alkalmazhatják ezeket a sztereotípiákat. Arról nem is beszélve, hogy a lányok hajlamosabbak lehetnek nagyobb fokú szorongással viszonyulni a matematikához, ami ronthatja a teszteken mutatott teljesítményüket.

A tanulmány szerzői egy sor javaslatot is tettek, hogyan lehetne változtatni a dolgokon – a lányok korai tapasztalataira fókuszálva az iskolában. Például támogatást lehetne nyújtani a gyerekeknek ahhoz, hogy kevésbé szorongjanak a matematika miatt, vagy ösztönözhetnék a kíváncsiságot, valamint a problémamegoldó készségek használatát a tantermi kereteken túl is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!