Irán bombázása megmutatta, mire van szüksége Kínának

A kínai bombázók jelenleg nincsenek egy szinten az amerikai légierő B-2 Spirit lopakodójával, de a kínai mérnökök már dolgoznak azon, hogy hasonló harci repülőgépe legyen a kínai hadseregnek is.

  • HVG HVG
Irán bombázása megmutatta, mire van szüksége Kínának

Miután az izraeli-iráni háborúbaaz egész világot átejtvebeszállt az Egyesült Államok is, Vlagyimir Putyin bejelentette, hogy Oroszország megkezdi a pusztító rakétája gyártását. Úgy tűnik azonban, hogy a B-2-es lopakodó bombázók, valamint a bunkerromboló bombák bevetése nemcsak az oroszokat, de a kínaiakat is lépéskényszerbe hozta.

Az Interesting Engineering beszámolója szerint a B-2-esek bevetésének a kínai mérnökök is nagy figyelmet szenteltek. A támadást valószínűleg már hónapokkal korábban kitalálta az Egyesült Államok, és úgy hajtotta azt végre az amerikai légierő, hogy arra Irán nem számított. A bevetés során nagyjából 37 órán át repültek a bombázók megállás nélkül, hogy elérjenek az Egyesült Államokból Iránba és vissza.

Összesen hét B-2 bombázót vetettek be a támadásban; ezeket tankergépek és vadászgépek flottája támogatta, amelyek elrettentő erőként szolgáltak az iráni légvédelmi rendszerek számára.

A B-2-esek összesen 14 darab, egyenként 13 600 kg-os bombát dobta le, amelyeknek ez volt a leghosszabb bevetésük 2001 óta.

Kína jelenleg rendkívül gyors ütemben növeli a haderejét, és hamarosan az amerikai légifölény sem lesz annyira egyértelmű. Jelenleg ugyanakkor semmi sem tudja felvenni a versenyt a B-2-es bombázókkal. A South China Morning Post jelentése szerint éppen ezért a kínai szakértők hangsúlyozták a stratégiai bombázók fontosságát az interkontinentális műveletekben. Mivel ezek hagyományos és nukleáris robbanófejekkel is felszerelhetők, ezért meglétük jelentős előnyt jelent bármely katonai fél számára.

Videóra vették, hogy már repül az új kínai katonai gép, ami az amerikai F-35-ös kihívója lehet

A jelek szerint jól működik a Kína által fejlesztett új WS-15 hajtómű, ami a legfrissebb kínai fejlesztésként debütált J-20-as lopakodó vadászgép egyik legfontosabb alkatrésze.

A lap szerint Kína jelenleg több hatodik generációs vadászgépet is fejleszt, amelyek vadászgépként és bombázóként is bevethetők. Az egyik ezek közül a J-36, amely állítólag akár 3000 kilométeres harci hatótávolsággal is rendelkezhet. A J-50-es hatótávolsága ezzel szemben 2200 kilométer.

Persze ezek mind eltörpülnek a B-2-esek 11 100 km-es hatótávolsága mögött, ami a légi utántöltéssel tovább növelhető. Emellett ott vannak még a B-1B Lancerek és a B-52-esek, amelyek közül előbbi 12 000, utóbbi 14 000 km-es hatótávolsággal bír. Ezeket szintén meg lehet tankolni a levegőben.

Kínának jelenleg a H-6K és H-6N bombázók jelentik a csúcsot, ám ezek is csak nagyjából 8000 km-es hatótávolsággal bírnak, ami a mérnökök szerint nem elegendő.

A nagy kérdés, hogy Kína mikorra dolgozza le a hátrányát. Az egyértelműnek tűnik, hogy az amerikai bombázók iráni bevetése ismét felhívta a kínai vezetés figyelmét, hogy milyen nagy szükség lehet az ilyen bombázók kifejlesztésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.