szerző:
Tetszett a cikk?

Miféle légkör lehet abban a minisztériumban, ahol ez így megy?

Az Alkotmánybíróság kedden megsemmisítette a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény egyik passzusát, mert az Országgyűlés 2012-től, de a már folyamatban lévő ügyekre is kiterjesztve csökkentette annak az átalány-kártérítésnek a maximumát, amelyet akkor kell fizetni, ha valakit jogellenesen bocsátottak el.

Ám nem kevésbé érdekes az alaptörténet sem. Azzal nem foglalkozott az Ab, mert nem vonatkozott rá a panasz: tudniillik, hogy hogyan és miért lehet valakit kirúgni. A panaszos 1975 óta dolgozott a közszolgálatban, és 2010-ben helyezték át az akkori Vidékfejlesztési Minisztériumba. 2011-ben megbízták, hogy írjon meg egy levelet, amelyet majd a miniszter ír alá válaszként egy nem túl fontos ügyben érkezett beadványra.

A hivatalnok megírta a levelet, az három közbülső főnökön keresztül eljutott Fazekas Sándor miniszterhez, aki belejavított, és kiadta, hogy ennek megfelelően írják át. Ez éppen folyamatban volt, amikor a titkárságról telefonáltak, hogy azonnal kell a levél. Hiába mondta a beosztott, hogy még nincs kész, és a főosztályvezető sem látta, át kellett küldeni a félkész irományt. Majd néhány óra múlva hívatták a tisztviselőt, és közölték: főosztályvezetőjével együtt elbocsátják, mert amit írt, az „nem üti meg a miniszteri levél színvonalát”, ezért „bizalomvesztés” következett be.

Tehát nem azt mondták, hogy az illető rendszeresen használhatatlan iratokat gyárt, és azokkal is elkésik, hanem egyetlen piszlicsáré levél miatt – amely, képzeljék el, arról szólt, hogy az Új Hangya Integrációs Szövetkezet csatlakozhasson-e a minisztérium Nemzeti Ügyek stratégiai koncepciójához – rúgtak ki egy embert, aki 36 éve szolgált közhivatalban, a minisztérium helyeztette át saját szervezetébe egy alacsonyabb beosztásból, és három éve volt hátra a nyugdíjig. Ezt a pert nyerte ő meg minden szinten, mert nyilvánvaló volt a büntetés aránytalansága.

Node miféle légkör lehet abban a minisztériumban, ahol ez így megy? És miféle légkör lehet általában a közhivatalokban, ha ez megengedhető? Mivel ez nem volt tárgya az Ab eljárásának, a határozat indoklása csak utal rá, hogy a közszolgálat nem olyan, mint a munkaviszony, nem a felek megegyezésével jön létre, hanem az állam kinevez valakit, aki ezt elfogadja. Ezért aztán elég nagyfokú „a felmentési okokat megillető szabályozási szabadság”. Így alakul ki az a helyzet, hogy a jogtalan kirúgást lehetővé tevő törvény alkotmányosságára fátyol borul, csak a kártérítés utólagos csökkentését törölte az Ab.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!