Ceglédi Zoltán
Ceglédi Zoltán
Tetszett a cikk?

Van egy, a városi és elővárosi közlekedést jól ismerő fiatalember, aki már öt éve is jogos filippikákkal sorozta a...

Van egy, a városi és elővárosi közlekedést jól ismerő fiatalember, aki már öt éve is jogos filippikákkal sorozta a budapesti tömegközlekedés fejeseit, hogy mégis, hogyan képzelik, hogy a harmincfokos kánikulában légkondi nélküli járatokat állítottak be: a frissen beszerzett Combinokban ájuldoznak az utasok. Aztán van egy szépen felöltözött, nyakkendős fiatalember, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, aki csitítgatja a népet, hogy bár igaz, hogy a most beállított 25 Mercedes Citaro autóbuszból csak 10 járművön működött a klíma megfelelően, de az hazugság, hogy ájuldoztak volna az utasok, és különben is, osztottak nekik vizet, és megszerelik a klímát.

Az a ciki, hogy a két fiatalember igazából egy: Vitézy Dávidnak hívják.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, melynek Vitézy egyik alapítója és vezetője, 2007 júliusában a "Félmegoldások és félrebeszélés a Combinók hűtése kapcsán" című közleményében jogosan rótta fel a BKV-nak azt a böszmeséget, hogy előbb légkondi nélkül vette meg a villamosokat, majd csak egyet akart középre beszerelni, miközben a kezdetektől egyértelmű volt, hogy "a hűvös valóság azonban tűzforró villamosokat és ájuldozó utasokat vetít előre a következő évekre is, ha minden így megy tovább. "

A VEKE hatékony fellépésének (is) köszönhetően ma már a Combino a leginkább európai arcot mutató fővárosi tömegközlekedési eszközünk, a legforgalmasabb vonalon biztosít légkondicionált utazási lehetőséget. Más lett a "hűvös valóság", és azóta más lett a főváros vezetése is. Sajnos Tarlós István főpolgármesteri sikereit most nincs mód hosszasan méltatni, hat cikk is kevés lenne sorra venni, hogyan érte el, hogy napról-napra jobb dolog Budapesten élni.

De ami most fontos, hogy immár Vitézy Dávid sem internetes fórumokon harcol az utazókért. Vezérigazgató lett belőle, és a jelek szerint a stallum őt is megengedőbbé tette. Volt már botrány milliós prémiumokból, 1,6 milliós fizetésből, luxusautó-bérlésből, évi nettó százmillió forintért bérelt belvárosi székházból, de a vastagodó bőr jobban szigetel, Vitézy Dávid hőháztartásra is megváltozott. Immár nem felháborodás, hanem csitító nyugalom önti el a negyvenfokos buszok hírére. Szépen, fű alatt forgalomba állítottak 25 olyan használtan vett buszt, amelynek az ablakai nyithatatlanok, és legalább hatvan százalékukban a klíma se működött. A kommunista beütéssel nehezen vádolható (annak idején a Combino-klímával is ugyanilyen szigorú) BKV-figyelő blog számolt be elsőként arról, hogy a rekordmelegben elviselhetetlen a járművekben a forróság, az utasok rosszul vannak, ájuldoznak. Sőt, az immár vitézytlen VEKE is felemelte a hangját.

A BKK közleménye ellenben sokkal megértőbb volt. A technikai részletekre fogékony közönség megtudhatta belőle például, hogy "a klímaberendezések tisztításra és gázzal (hűtőközeggel) történő újratöltésre szorultak, melynek teljes időigénye buszonként több óra". A "régi" Vitézy nyilván kiszámolná, hogy ha 15 buszban voltak gondok, és egyszerre csak egyetlen csapat dolgozik a feltöltésen, akkor is bő két nap alatt ezzel végezni lehetett volna - mint ahogy most szerda éjszaka is ezen ügyködtek. Arról persze szemérmesen hallgattak, hogy tavaly októberben vették meg ezeket a buszokat, és eredetileg már decemberben forgalomba kerültek volna. Úgy tesznek, mintha tegnap esett volna le az égből a flotta, ezért kellett kapkodni a klímákkal.

Elegáns megoldásként az MTI-nek nyilatkozva rögtön meg is hazudtolták a jelzést leadó blogot, mondván, nem is lettek rosszul az utasok. Aztán meg saját magukat is: előbb "a BKK hangsúlyozta: azokon a járműveken, amelyeken nincs klímaberendezés, nyáron be fogják szerelni" (MTI 2012. május 2., szerda 19:33), majd "A központ közlése szerint mindegyik Citarón van klímaberendezés, azok működképesek is" (MTI 2012. május 3., csütörtök 10:22).

De a slusszpoén a legjobb: Vitézyék arra is felhívták a figyelmet, hogy "A közszolgáltatási szerződés szerint a nem működő klímák miatt a BKK a BKV-t kötbér fizetésére is kötelezheti". Nem tudom, érthető-e: van egy százmilliós székházban, milliós fizetésekkel működtetett Budapesti Közlekedési Központunk, de probléma, hiba esetén nem a nekik löttyentett közpénzből csoportosítunk át a budapesti tömegközlekedésre, hanem pont fordítva, a BKV-t bírságolja meg Vitézy Dávid!

Az öt évvel ezelőtti VEKE-közlemény így zárult: "a közösségi közlekedés versenyképessége érdekében költsék a budapestiek adóforintjait, ne értelmetlen és érthetetlen félmegoldásokra."

Stimmel.

A Budapesti Közlekedési Központ terjedelmes szövegben reagált cikkünkre, melyet a Facebookon tette közzé, így megosztjuk mi is, itt a linken elolvashatják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!