Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 18. 19:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0c06afb4-e9c4-4c5b-af1f-4c54049ea1e0","c_author":"Farkas Zoltán","category":"kultura","description":"A kormány a szuverén nép ellen támad, ez már a mélypont – fogalmaztak a szombati akadémiai konferencián, a tudósok követelése, hogy adják vissza a tudomány autonómiáját.","shortLead":"A kormány a szuverén nép ellen támad, ez már a mélypont – fogalmaztak a szombati akadémiai konferencián...","id":"20250517_Akademiai-Dolgozok-Foruma-Stadium-28-Kor-Sarkadi-Balazs-akademikus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c06afb4-e9c4-4c5b-af1f-4c54049ea1e0.jpg","index":0,"item":"a1cc5ee2-3abf-4fd3-b060-e85aca9f3fa5","keywords":null,"link":"/kultura/20250517_Akademiai-Dolgozok-Foruma-Stadium-28-Kor-Sarkadi-Balazs-akademikus","timestamp":"2025. május. 17. 19:34","title":"Jelentkezzen, aki még belénk akarja törölni a cipőjét! – fakadt ki Sarkadi Balázs akadémikus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a12acd3f-1651-4111-9277-81cff583db6d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A pénzmosás elleni szabályok kiforgatásával revolverez a kormány mindenkit, aki közélettel foglalkozik; elkészült az új MNB-törvény tervezete; Magyarországra hozzák a BYD európai központját. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"A pénzmosás elleni szabályok kiforgatásával revolverez a kormány mindenkit, aki közélettel foglalkozik; elkészült az új...","id":"20250518_Es-akkor-szuverenitasvedelem-mnb-byd-akku-jarvany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a12acd3f-1651-4111-9277-81cff583db6d.jpg","index":0,"item":"c72faaf5-55d9-437b-ade9-477be8ce184e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250518_Es-akkor-szuverenitasvedelem-mnb-byd-akku-jarvany-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 07:00","title":"És akkor a Mikulás, a nyuszi és a fogtündér sem hozhat ajándékot külföldről a szuverén magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549f40d2-f051-401e-9da3-8fca41ddd36d","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Kizárólag a politikai szempontok számítanak – derül ki a 2026-os költségvetés tervezetéből. Újra a választások előtti féktelen osztogatással erősítenék a kormánypártok győzelmi esélyeit.","shortLead":"Kizárólag a politikai szempontok számítanak – derül ki a 2026-os költségvetés tervezetéből. Újra a választások előtti...","id":"20250518_hvg-koltsegvetes-2026-elemzes-csore-toltve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549f40d2-f051-401e-9da3-8fca41ddd36d.jpg","index":0,"item":"0fb73b7b-7505-4817-80e3-db3399078b6b","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-koltsegvetes-2026-elemzes-csore-toltve","timestamp":"2025. május. 18. 10:00","title":"Megnéztük közelebbről a 2026-os költségvetést, és elképesztő arcátlanságokat is találtunk benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással van az egészségre: csökkenti az energiaszintet, rontja a kognitív funkciókat és gyengíti az immunrendszert. Ha kiderül, hogy vashiányosak vagyunk, a hatásos vaspótlás mellett a vashiány okait is meg kell találni. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy miért fontos ez.","shortLead":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással...","id":"20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae.jpg","index":0,"item":"d58f7528-e719-42d9-9bde-92f0594b03b9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","timestamp":"2025. május. 19. 07:30","title":"Hatástalan a vaspótlás? Mutatjuk a lehetséges okokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e2df36ef-d87f-4ea9-8d37-0823f4911829","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Lánczi Tamás által vezetett Szuverenitásvédelmi Hivatal sokallja az Átlátszó által kért sérelemdíjat, továbbá azt állítja, hogy a jelentésében megfogalmazottak véleménynek számítanak, ráadásul csak azt írták le, amit korábban már mások is.","shortLead":"A Lánczi Tamás által vezetett Szuverenitásvédelmi Hivatal sokallja az Átlátszó által kért sérelemdíjat, továbbá azt...","id":"20250517_szuverenitasvedelmi-hivatal-lanczi-tamas-atlatszo-fovarosi-torvenyszek-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2df36ef-d87f-4ea9-8d37-0823f4911829.jpg","index":0,"item":"d0ad7473-d6c4-477b-b7ea-2f6b946ea5b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_szuverenitasvedelmi-hivatal-lanczi-tamas-atlatszo-fovarosi-torvenyszek-per","timestamp":"2025. május. 17. 16:53","title":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal az Átlátszó által ellene indított per megszüntetését kéri a bíróságtól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7deb2f1-d495-4d9a-9271-0b74eb146fa1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már azelőtt megrendelte az önkormányzat a tervdokumentációt, hogy a testület jóváhagyta volna a bontást.","shortLead":"Már azelőtt megrendelte az önkormányzat a tervdokumentációt, hogy a testület jóváhagyta volna a bontást.","id":"20250519_Muemlek-epulet-helyere-kerul-parkolo-Tokajban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7deb2f1-d495-4d9a-9271-0b74eb146fa1.jpg","index":0,"item":"e932f92a-d8fa-408c-933a-5d4d44b9b238","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Muemlek-epulet-helyere-kerul-parkolo-Tokajban","timestamp":"2025. május. 19. 06:24","title":"Műemlék épület helyére kerül parkoló Tokajban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU közszolgáltatási termék és anyagáram vezetőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. május. 18. 15:30","title":"Lakossági tudatosság: akár harmadával is csökkenthetnénk a vegyes kukánk tartalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyurcsány’06 – Orbán’10: kinek állt inkább a zászló?
Jeskó József
Tetszett a cikk?
Négy évvel ezelőtt a választásokon győztes kormánykoalíció reformlázban égett, míg 2010 tavaszán már forradalmat vizionált a nyertes. Már az is érdekes kérdése a magyar politikai kultúrának, hogy az önmagát baloldalinak valló párt hirdet reformokat, míg a konzervatívok a forradalom terminust helyezik politikájuk középpontjába -- állapítja meg a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatója,Jeskó József.
Amennyiben a szavakkal való bűvészkedés helyett a politika alapvető kérdéseire tekintünk, akkor az „Új Magyarország” és a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” nem is áll annyira messze egymástól. Természetesen a két vízió számos tartalmi kérdésben eltérő válaszokat fogalmaz meg, azonban mindkettő a választásokon győztes politikai elit kísérlete, hogy mélyreható pozitív változásokat érjen el az államszervezet, a gazdaság és a társadalom területén. Mindkettő azzal az előfeltevéssel él, hogy a politika képes ezeket a változásokat véghezvinni, vagyis a kormányzás képes behatolni a társadalom szövetébe és megváltoztatni azt.
Gyurcsány giga poszteren, 2006
Érdemes tehát összevetnünk a bal- és jobboldali modernizációs kísérlet körülményeit, erősségeit, buktatóit.
A politikai morál és szimbolikus kérdések
A 2010-es Orbán kormány egyelőre a politika morális dimenzióját tekintve mérföldekkel a 2006-os Gyurcsány kabinet előtt jár, különösen az őszödi beszéd utáni időszakot tekintve. Sőt, a jobboldal erkölcsiségét éppen az adja meg, hogy a „hazug” Gyurcsánnyal szemben saját tisztaságát hangsúlyozhatja. Ebből a szempontból egyedül a választópolgárok véleménye a mérvadó, akik azóta több választáson és népszavazáson is ítéletet hoztak a baloldali kormánypolitika felett, megerősítve a jobboldal narratíváját a politika erkölcsi dimenzióját illetően. Ehhez a problémakörhöz szorosan kapcsolódnak a közösség összetartozásának, a politika szimbolikus oldalának kérdései. Ebben az összevetésben is a Gyurcsány-kormánynak kellett sokkal komolyabb akadályokkal megküzdenie. A ciklus nagy része úgy telt, hogy a társadalom jórésze nemkívánatos személyként vélekedett a kormányfőről, nemzeti ünnepeink az összetartozás érzése helyett a rendőrség és a tüntetők kergetőzésévé váltak, vagy éppen unalomba fulladtak.
Ezen a területen egyértelmű a Fidesz előnye, Orbánék kétségkívül rendelkeznek szavazóik mozgósításának, a szimbolikus politizálásnak az eszközeivel: képesek nagyszabású rendezvényeken tömegeket megmozgatni, aktualizálni a nemzeti motívumokat a törvényhozásban és a külsőségekben is. Ugyanakkor számolniuk kell azzal, hogy a szavazók egy részét kifejezetten irritálja a csúcsra járatott szimbolikus politizálás, különösen, ha annak célja elterelni a figyelmet a valódi intézkedésekről.
Amennyiben a kormányzati politika megalapozottságát vizsgáljuk igencsak komoly problémát jelent még felsorolni is a változó összetételű Gyurcsány-kormányok politikáját meghatározó programok, dokumentumok, esszék központi vonásait. A miniszterelnök különösen a ciklus második felében egyre-másra állt elő újabb és újabb ötletrohamaival, melyeket nemhogy a társadalom egésze, hanem a politikával napi szinten foglalkozók számára is szinte lehetetlen volt követni. Orbánék ezzel szemben minden bizonnyal másik utat választanak, a korábban bevált „polgári Magyarország” víziója helyett ezúttal a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” lesz a keret, amelybe az összes intézkedést be lehet majd szuszakolni. A dokumentum ugyanis semmilyen olyan jellegű konkrétumot nem tartalmaz, hogy a kormányzati politika kisebb-nagyobb irányváltásai miatt módosítani, vagy újraírni kelljen.
Konszenzus vagy valami más?
Kiemelkedően fontos a kétharmad kérdése, a Fidesz olyan esélyhez jutott nagyarányú választási győzelmével, amely Gyurcsányéknak nem adatott meg, az Alkotmányban, a közigazgatási rendszerben, a pártfinanszírozásban és számos más területen képesek úgy mélyreható átalakításokra, hogy senkivel nem kell kompromisszumokat kötniük. A 2006-os kormánynak nemcsak ilyen jellegű problémái akadtak, a miniszterelnöknek nemcsak koalíciós partnerével, hanem saját pártjának eltérő álláspontú csoportjaival is meg kellett küzdenie, Gyurcsány személyét közel sem övezte olyan széleskörű elfogadottság még az MSZP-ben sem, mint jelenleg Orbánét.
[[ Oldaltörés (Folytatás) ]]
A baloldali vezér pozícióját elsősorban a választási siker legitimálta, ahogy illant a népszerűség, úgy erősödtek meg a leváltását szorgalmazó hangok is, ezzel szemben Orbánnak két elveszített parlamenti választás sem ingatta meg komolyan a pozícióját. Nem valószínű, hogy egy-egy esetleges kudarc ténylegesen problémát okozna számára saját pártján belül, illetve a hűséges vazallus KDNP-t sem lehet összevetni a rendkívül problémás koalíciós partnernek bizonyuló SZDSZ-szel.
Ugyanakkor mindkét kormányzat esetén megjelenik a széleskörű társadalmi konszenzus, valamiféle társadalmi paktum megteremtésének igénye. Gyurcsányék kudarcát jól jelzi, hogy utóbb a „jozefinizmus” és a „felvilágosult abszolutizmus” címkék kerültek a reformintézkedések mellé. Ezügyben azonban a jobboldali párt sem áll túl fényesen, hiszen a választások előtt a kampányban szó sem volt arról, hogy a „forradalom” készülne a szavazófülkékben, vagy, hogy a voksolás egy új társadalmi szerződés megalapozása lenne. Ez csupán egy utólagos konstrukció, amellyel a párt igazolja politikájának konszenzusos jellegét.
A társadalmi paktum legalábbis sajátos értelmezése, hogy a győztes politikai erő nem a többi párttal, hanem közvetlenül a polgárokkal köt megállapodást, hiszen a saját szavazóival nem kell megállapodnia, azért kapták tőlük a voksokat, mert egyetértenek velük. A többi párt szavazóit viszont az MSZP, a Jobbik és az LMP frakciója képviseli, tehát, ha velük kíván megállapodni ez csak a parlamentáris játékszabályok betartásával lehetséges.
A jóléti ígéretek kihívása
Egy dologban biztosan sokkal jobban állt a 2006 tavaszán alakuló kormányzat: ez pedig a kedvező környezet, ezekben az években az egész világgazdaságot a növekedés jellemezte, ráadásul térségünk országai ebben kifejezetten jól teljesítettek, a magyar kormányzat számára adott volt a lehetőség a felzárkózásra. Ugyanakkor az elszaladó államháztartási hiány olyan költségvetési szigort követelt, hogy a meghirdetett átalakításokhoz nem tudtak forrásokat elkülöníteni, azokat csupán racionalizálással, vagy lakossági hozzájárulással kísérelhették meg végrehajtani.
A Fidesz gazdaságpolitikája még komolyabb kihívásokkal néz szembe, egyrészt a globális recesszió, másfelől a görög példa nyomán egyre szigorodó európai pénzügyi politika szembemegy az adócsökkentése, a „népnyúzó intézkedések” visszavonására vonatkozó választási ígéretekkel. Ráadásul a 2008-as népszavazással a párt bezárta a co-payment rendszerek alkalmazásának lehetőségét is. Már most jól látszik, a gazdaságpolitika lehet az Orbán-kormány egyik Achilles pontja, hiszen a választási kampányt, sőt még a kormányprogramot is le lehetett tudni konkrét számok, céldátumok nélkül, mondván, ameddig nem ismerik a gazdaság valós helyzetét, addig érdemben nem tudnak nyilatkozni a várható intézkedésekről.
A „csontvázak” emlegetése, az előző kormányra való mutogatás azonban rövid időn belül kontraproduktív lett, bebizonyosodott, hogy a jelenlegi bizonytalan helyzetben még egy belföldön elhangzott nyilatkozatnak is milyen súlyos következményei lehetnek. A Varga Mihály vezette bizottság végül a helyes döntést hozva az államcsőd emlegetése helyett kijelentette, hogy konszolidált a költségvetés helyzete és tartható a tervezett költségvetési hiány. Ezzel kapcsolatban mindenestre jól látszik, hogy komoly a bizonytalanság a Fideszben, hiszen egyszerre kell megfelelni az Európai Unió szigorú szabályainak, a bizonytalan helyzetben labilis pénzpiacoknak és a végsőkig felfokozott választói igényeknek is.
Esélyek és kockázatok
A Gyurcsány-kormányhoz képest számos területen kifejezetten jók az új kormány lehetőségei, a kétharmados győzelem, a morális csapdahelyzet felszámolása, az erős szimbolikus politizálás mind-mind az Orbán-kormány mellett szól, ugyanakkor az elvárások is óriásiak. Ennek megfelelően az új rezsim minden eddiginél merészebb célokat fogalmazott meg, nem csupán kormányváltásról, hanem mint a magyar történelem új szakaszának a kezdetéről beszélnek a választói döntés kapcsán. Ebben a narratívában lezárul a rendszerváltás utáni átmeneti időszak, amely csak kudarcot és eredménytelenséget hozott.
A közjogi rendszer átformálására minden lehetősége megvan a Fidesznek, csak rajtuk múlik, hogy mennyire tartják tiszteletben a parlamentarizmus hagyományait. Azonban a közösség újjászervezése, a beteg demokrácia meggyógyítása nem ígérkezik könnyű feladatnak, hiszen ezt a „jó kormányzásnak” egy bizalomhiányos, depressziós társadalom közegében kell megvalósítania. A másik óriási kihívás a gazdaság felől érheti a Fidesz koncepcióját, hiszen minden szimbolikus siker ellenére, valójában az életkörülményekben érezhetően bekövetkező javulás legitimálhatja a Nemzeti Együttműködés Rendszerét. Elválik, Orbán Viktor június 8-án meghirdetett akcióprogramja képes lesz-e megalapozni az ezt célzó későbbre tervezett intézkedéseket?