Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű bestsellere alapján forgatott a francia rendező, Laetitia Colombani. ","shortLead":"A világ különböző pontjain élő három nő sorsa kapcsolódik össze A hajfonat című filmben, amelyet saját, világsikerű...","id":"20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f6cf888-8dff-4cab-965c-9fc495feab1f.jpg","index":0,"item":"009c2099-b844-469f-acbc-039727883729","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-egybefonva-konyv-film-noi-sorsok-hajkereskedelem","timestamp":"2025. május. 11. 16:30","title":"A rák magánya és a láthatatlan női munka – A hajfonat hősei folyamatos harcban állnak az idővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Isztambul lenne a helyszín az orosz elnök szerint. Kijev nem reagált, Washington lelkes.","shortLead":"Isztambul lenne a helyszín az orosz elnök szerint. Kijev nem reagált, Washington lelkes.","id":"20250511_ukrajna-haboru-putyin-beketargyalas-javaslat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"f9d31635-88e3-4419-bac4-cb97fc735bb1","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_ukrajna-haboru-putyin-beketargyalas-javaslat-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 08:31","title":"Közvetlenül és előfeltételek nélkül tárgyalna Ukrajnával Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök a nagyhatalmak szombati követeléséhez köti a tárgyalást.","shortLead":"Az ukrán elnök a nagyhatalmak szombati követeléséhez köti a tárgyalást.","id":"20250511_Zelenszkij-reagalt-Putyin-targyalasi-javaslatara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0cf7c2-2f24-41ee-ad67-4d94746b7a2f.jpg","index":0,"item":"7b8f1449-0d3b-43c8-8749-47b77acbc80b","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Zelenszkij-reagalt-Putyin-targyalasi-javaslatara-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 10:21","title":"Zelenszkij reagált Putyin tárgyalási javaslatára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"429a8662-2382-4ba9-a0f9-244fed142803","c_author":"HVG","category":"elet","description":"XIV. Leó pápa szombaton tette meg első útját a Vatikánon kívül: mintegy egyórás autóútra Rómától keletre egy katolikus kegyhelyet keresett fel, hazafelé pedig elődje, Ferenc pápa sírjánál tisztelgett.","shortLead":"XIV. Leó pápa szombaton tette meg első útját a Vatikánon kívül: mintegy egyórás autóútra Rómától keletre egy katolikus...","id":"20250511_XIV-Leo-papa-meglatogatta-elodje-Ferenc-papa-sirjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/429a8662-2382-4ba9-a0f9-244fed142803.jpg","index":0,"item":"d3bd931e-8451-4839-a7b0-8772d8dc4c52","keywords":null,"link":"/elet/20250511_XIV-Leo-papa-meglatogatta-elodje-Ferenc-papa-sirjat","timestamp":"2025. május. 11. 12:01","title":"XIV. Leó pápa meglátogatta elődje, Ferenc pápa sírját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","shortLead":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","id":"20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4.jpg","index":0,"item":"39dab059-48e4-4435-9683-3bb656581449","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 07:41","title":"444: Fotók bizonyítják, hogy a BKV vezérigazgatója jó kapcsolatban volt a vállalatot lehúzó bűnbanda vezérével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","shortLead":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","id":"20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0.jpg","index":0,"item":"b5b7b7e5-a000-4f28-b7ec-f8798efe4e6f","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","timestamp":"2025. május. 11. 18:26","title":"Májusi havazás a Keleti-Kárpátokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig hatékony, ugyanis az agy egy idő után már nem foglalkozik vele, zavaró tényezőként szűri ki. Egy nemzetközi kutatócsoport közelmúltbeli tanulmánya érdekes betekintést nyújt abba, hogyan alkalmazkodik az emberi agy a vizuális környezet gyakori zavaraihoz.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy egy weboldalon elhelyezett, túlságosan figyelemfelkeltőre beállított banner sokáig...","id":"20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868a9ae-6d9a-4776-bd19-9017dc487c99.jpg","index":0,"item":"a4060bc8-efbf-42db-9c87-2953fc2ae572","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_zavaro-vizualis-ingerek-kiszurese-emberi-agy","timestamp":"2025. május. 11. 16:03","title":"Villogó hirdetés a neten? Színes reklám az út mellett? Van az ember agyának egy csodálatos képessége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az USA nyomására megállapodtak a tűzszünetről, de éjszaka még lőtte egymás állásait a két ország.","shortLead":"Az USA nyomására megállapodtak a tűzszünetről, de éjszaka még lőtte egymás állásait a két ország.","id":"20250511_Egyelore-kitart-a-torekeny-tuzszunet-India-es-Pakisztan-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/222ea66c-8999-46f8-a484-f5a5d34936f0.jpg","index":0,"item":"672a7aa8-6004-4241-82bc-a1fc0fd80be0","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Egyelore-kitart-a-torekeny-tuzszunet-India-es-Pakisztan-kozott","timestamp":"2025. május. 11. 09:18","title":"Egyelőre kitart a törékeny tűzszünet India és Pakisztán között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Novák Zoltán: Fidesz kormányzás a cselekvés bűvöletében
Novák Zoltán
Tetszett a cikk?
Kockázatos az Orbán-kormány egyensúlyozása hatékonyság és szabadság között: a kétharmados felhatalmazás birtokában erős a csábítás, hogy amint valamilyen problémába ütköznek, módosítsák a szabályozást, ha kell, az alkotmányt, aminek kiszámíthatatlanság és bizonytalanság lehet a velejárója. Annak pedig a hatékonyság láthatja kárát, ha nem tudják a problémák gyökerét beazonosítani és rossz megoldást választanak – mutat rá Novák Zoltán, a Méltányosság Politikaelemző Központ kutatásvezetője.
A jelenlegi kormányzó elit az elmúlt két ciklust ellenzékben töltötte, és a nyolc éves ellenzéki lét érzékelhetően frusztrálóan hatott rá, ami érthető is, mivel a magyar demokrácia első öt ciklusa váltógazdaságban telt, és nem alakultak ki a nagyobb múltú nyugati demokráciákra jellemző többciklusú kormányzás hagyományai. Utólag nem nehéz belátni, hogy 2006-ban sem a kormányoldal, sem az ellenzék nem volt felkészülve a hatalmi szereposztás négyéves meghosszabbítására. A kormánypártok esetében ennek igen komoly negatív következménye volt: a négy év alatt sikerült felszámolniuk társadalmi bázisuk egy jelentékeny részét. A Fidesz esetében az ellenzékiség elhúzódásából fakadó frusztráció a pártépítés és a pólusképzés hajtóerejévé vált, és új kohéziós elemek alkalmazásával sikerült megteremteni és máig egyben tartani az „új többség” heterogén közösségét.
Ugyanakkor a jelentős támogatottságot maga mögött tudó második Orbán-kormány nagyon más szellemben és dinamikával kezdte meg működését mint az első. Nyilvánvaló, hogy ’98 és 2010 gazdasági és nagypolitikai feltételrendszere merőben eltér egymástól, de a szituatív különbségek mellett van egy nagyon erős tapasztalati tényező, amit a két Orbán-kormány közötti karakterváltozás okaként azonosíthatunk. A Fidesz az elmúlt nyolc év kormányzásának gyakorlatából azt a tanulságot vonta le, hogy a bukáshoz vezető út a cselekvőképesség és a döntésképesség hiányával van kikövezve. A Fidesz döntéshozóinak fejébe jó mélyen bevésődött, hogy a döntések halogatása, a vezetőváltásokból adódó bizonytalanság, a koalíciós huzavona, a párton belüli ellentétek, a patthelyzetekből fakadó sorozatos programgyártás gúzsba kötik a kormányzást, és felőrlik a támogatottságot. A második Fidesz-kormány tehát a cselekvőképtelenségtől és döntésképtelenségtől való irtózat jegyében született, aminek hatása az új kormány hivatalba lépése óta minden egyes kormányzati lépésben megmutatkozik.
Ehhez járult hozzá a kétharmados győzelem által teremtett cselekvési vákuum, amely olyan lehetőségekhez jutatta a kormányt, melyek elődei számára nem voltak adottak. Mindez együtt egy olyan kormányzati alapállást hívott életre, amelynek központi motívuma a kormányzati hatékonyság abszolutizálása, vagyis a kitűzött célok „minden áron való” elérése. Az a kitétel, hogy minden áron természetesen idézőjeles, mert ezt minden egyes döntési helyzetben külön mérlegelheti a kormány, hogy milyen célért, milyen árat hajlandó fizetni; praktikusan: mit miért hajlandó feláldozni az értékek-elvek-célok rendszerében. És itt érkezünk el a jelenlegi hatékonyság-vezérelt és cselekvés-központú kormányzás egyik alapvető dilemmájához. Bizonyos demokratikus elvek és játékszabályok ugyanis rontják a hatékonyságot, a szabadság egyes demokratikus rekvizitumai bizony ellentétben állnak a hatékonyság elvével, és ugyanez a helyzet a jogállam bizonyos normáival is.
Természetesen, amióta léteznek demokráciák, ez a dilemma újra és újra fölmerül, és az irányadónak tekintett nyugati rendszerekben sem példa nélküli, hogy bizonyos hatékonysági faktorok érdekében egyes kurzusok megnyírbálják a szabadságjogokat, így reagált például a Bush-adminisztráció az ugrásszerűen megnövekedő terrorfenyegetettségre (itt a biztonság lép be, mint hatékonysági tényező), de Obama egyes reformlépései kapcsán is elhangzik ellenfelei részéről az a vád, hogy korlátozza a szabad választás jogát (az egészségügyi reform révén).
Mindazonáltal azt sem szabad elfelejteni, hogy a demokratikus játékszabályok zömét Európa (és Észak-Amerika) hosszú évtizedek alatt vajúdta ki; a fékek, egyensúlyok és alkotmányos garanciák kapcsán soha senki nem állította, hogy ezek nem csökkentik a rendszer hatékonyságát, hisz lényegükből fakad, hogy korlátozzák a politikai irányítás mozgásterét. A nyugati demokráciák esetében ez egy kalkulált veszteség, és az esetek döntő részében a kurzusok inkább megfutják a rájuk kirótt plusz köröket, minthogy hozzányúljanak a történeti tapasztalatok alapján szükségesnek ítélt garanciális elemekhez.
Mindezzel együtt Európában is számos megoldási képlet létezik arra vonatkozóan, hogy az egyes államok a kulturális és történeti hagyományaiknak megfelelően milyen kormányformát, milyen fékeket és kiegyensúlyozó elemeket alkalmaznak. Ebből adódóan a magyar kormánynak is van tehát bizonyos mozgástere, ha elégedetlen a jelenlegi szisztémával, viszont ha valóban újra akarja hangolni a hatékonyság és a szabadság balanszát, akkor nagyon érzékeny területre téved, ahol minden egyes lépésnek komoly következményei lehetnek.
Két fontos kockázati tényezőt már most beazonosíthatunk.
A kétharmados felhatalmazás inherens következménye, hogy a lehetőség – szinte mindig – tetteket szül, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy amint a kormány valamilyen problémába ütközik, azonnal módosítja a szabályozást, ha a módosítás akadályokba ütközik, például alkotmányos akadályokba, akkor módosítja az alkotmányt (erre a reflex-képletre utal az elmúlt időszak kilenc alkotmánymódosítása is). Ha viszont mindez koncepciótlanul történik, és mindig az aktuálisan felmerülő problémákra születik egy ad hoc megoldás, akkor a szisztéma könnyen inkoherensé válhat, ami már rövid távon is kiszámíthatatlanságot és bizonytalanságot eredményez.
A másik kockázati tényező annak lehetőségében ragadható meg, hogy a Fidesz eleve rossz megközelítésben nyúlt a hatékonyságnövelés kérdésköréhez. El kell ugyanis gondolkodni azon, hogy annak ellenére, hogy a nyugati demokráciák vállalják a bizonyos normák betartásával járó hatékonyságcsökkenést – a történeti tapasztalat szerint –, még mindig ezek a rendszerek a leghatékonyabbak. Mintha a kormányzó elit elfelejtette volna mérlegelni azt az ellentmondást, hogy Magyarország a rendszerváltás során a nyugati demokratikus intézményrendszer alapelemeit adaptálta, mégsem tudtuk hatékonyan működtetni a struktúrát. Ha viszont így van, akkor fel kell vetni a kérdést, hogy valóban a szabályozási keretrendszer és az intézményi adottságok a hibásak, és meg lehet-e a problémákat oldani erőből, vagy esetleg inkább a puha tényezők világában, az elitek torz magatartásformáiban, a demokratikus attitűd hiányosságaiban, a demokráciára nevelés két évtizedes restanciáiban, a végletes polarizációban keresendő a problémák gyökere. Ha nem sikerül a problémák hátterének pontos beazonosítása, és a kormány ennek szellemében nem válogat az eszközökben (a puha tényezők megváltoztatásához egész más eszközrendszer szükséges), pont abban a vonatkozásban veszíthet csatát, amelyben frontot nyitott: a hatékonyság területén.
Ez azért is fontos, mert már eddig is jó néhány gócpont került felszínre (sztrájktörvény, monetáris tanács, indoklás nélküli elbocsátás, visszamenőleges hatályú törvényalkotás, magánnyugdíjpénztári manőver, médiaszabályozás) ahol a hatékonyságnövelés szándéka szembe került a jogállami, demokratikus vagy piaci normákkal, és a kormányzás előrehaladtával ez a sor csak bővülni fog – nem beszélve a szerkezeti reformok területéről, ami igazi méhkas ebből a szempontból.
Ahhoz azonban, hogy körvonalazni tudjuk a Fidesz-kormány demokrácia-képét, és ezen keresztül legyen némi fogalmunk arról, hogy milyen karakterű rendszer épül, nem elég a hatékonyság-orientált szemlélet lehetőségeinek és kockázatainak számba vétele, a Fidesz államfelfogásának, társadalomszemléletének és a kormányzás profiljának feltérképezése nélkül ez lehetetlen. Az mindenesetre érzékelhető, hogy a Fidesz-kormány az erős állami szerepvállalásra alapozva a „jó kormányzás” („good government”) ideáját az erőpolitikával ötvözi, mely egy új típusú modell: a hard government modelljét vetíti előre – de ennek mélyebb vizsgálata már egy következő elemzés tárgya lesz.
Orbán Viktor egy olyan centralizált demokráciát kíván kiépíteni Magyarországon, amely korlátok nélkül érvényesíti a többség akaratát, és amely nem tűri az ellensúlyokat - hangoztatta Schiffer András, a Lehet Más a Politika (LMP) parlamenti frakcióvezetője vasárnap Szombathelyen.