Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint 2026 előtt nem lesz bérfejlesztés a szociális ágazatban. Egy gyermekvédelmis szerint a jelenlegi alacsony fizetések mellett egyáltalán nem lehet pótolni azokat, akik felmondanak, már érdeklődők sincsenek.","shortLead":"A miniszterelnök szerint 2026 előtt nem lesz bérfejlesztés a szociális ágazatban. Egy gyermekvédelmis szerint...","id":"20241218_Lassan-kiurul-a-magyar-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9fc93ac-406e-440a-af22-a19a4233f087.jpg","index":0,"item":"5e5a9824-c592-43f6-94db-dbb3ddf0f217","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241218_Lassan-kiurul-a-magyar-gyermekvedelem","timestamp":"2024. december. 18. 07:36","title":"Lassan kiürül a magyar gyermekvédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8edd3e1-f787-46b7-a49b-829d30d2fdf1","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"60 ezer angol font a jutalma érte.","shortLead":"60 ezer angol font a jutalma érte.","id":"20241218_A-vilagranglista-102-helyezettje-dobta-a-dartsvliagbajnoksag-elso-9-nyilasat-megis-kiesett-christian-kist-madars-razma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8edd3e1-f787-46b7-a49b-829d30d2fdf1.jpg","index":0,"item":"76379814-478d-40a3-a281-f658b02302d3","keywords":null,"link":"/sport/20241218_A-vilagranglista-102-helyezettje-dobta-a-dartsvliagbajnoksag-elso-9-nyilasat-megis-kiesett-christian-kist-madars-razma","timestamp":"2024. december. 18. 22:50","title":"A világranglista 102. helyezettje dobta a dartsvliágbajnokság első 9 nyilasát, mégis kiesett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daef51b9-6d64-455f-8528-f51b3bb41299","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Egy életünk van, én pedig egyik döntésemet sem bántam meg, mert mindegyik vezetett valahova – fogalmazott Tamás Rita a HVG Extra Pszichológia Szalon vendégeként. A közel két éve Norvégiában új életet kezdő újságíró, személyi edző az est során arról is beszélt a minap, hogy mire talált rá kétezer kilométerre a hazájától, mi az, amiben Magyarország jobban teljesít a skandináv országnál, és hogyan juthatunk el az önazonosságra országváltás nélkül is.","shortLead":"Egy életünk van, én pedig egyik döntésemet sem bántam meg, mert mindegyik vezetett valahova – fogalmazott Tamás Rita...","id":"20241219_Neha-el-kell-tavolodnunk-hogy-kozel-kerulhessunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daef51b9-6d64-455f-8528-f51b3bb41299.jpg","index":0,"item":"b2cace5a-2d3b-45f6-bce6-8ce1a8e00285","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241219_Neha-el-kell-tavolodnunk-hogy-kozel-kerulhessunk","timestamp":"2024. december. 19. 12:33","title":"Néha el kell távolodnunk, hogy közel kerülhessünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9866292e-6499-4ea4-8758-013bbbafb98a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vágányok alatt megsérült egy vízcső, amelyet csak a villamosforgalom korlátozásával lehet kijavítani.","shortLead":"A vágányok alatt megsérült egy vízcső, amelyet csak a villamosforgalom korlátozásával lehet kijavítani.","id":"20241219_4-6-villamos-forgalomkorlatozas-megserult-vizcso-potlobuszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9866292e-6499-4ea4-8758-013bbbafb98a.jpg","index":0,"item":"e974fb29-0180-4151-80ee-7036bb206103","keywords":null,"link":"/itthon/20241219_4-6-villamos-forgalomkorlatozas-megserult-vizcso-potlobuszok","timestamp":"2024. december. 19. 11:43","title":"Több mint egy hétig rövidített útvonalon járnak majd a 4-6-os villamosok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f46867b6-1591-4e8e-9466-fe69b315088c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kétféle kivitelben kapható Skoda Enyaq modernizált külsővel és hatékonyabb működéssel folytatja karrierjét.","shortLead":"A kétféle kivitelben kapható Skoda Enyaq modernizált külsővel és hatékonyabb működéssel folytatja karrierjét.","id":"20241218_latvanyosan-megujul-az-egyik-legfontosabb-skoda-enyaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f46867b6-1591-4e8e-9466-fe69b315088c.jpg","index":0,"item":"39137115-a417-4e68-865e-3c955698fe7e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241218_latvanyosan-megujul-az-egyik-legfontosabb-skoda-enyaq","timestamp":"2024. december. 18. 08:41","title":"Látványosan megújul az egyik legfontosabb Skoda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f16daf6-4a22-40db-8340-4f49e8d1ef3a","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A trendi csoki egyik összetevője a pisztáciakrém, a TikTokról indult mánia pedig akkora keresletet korbácsolt neki, hogy az alapjául szolgáló magvak – amúgy épp csökkenőben lévő – ára meredeken nőni kezdett, nem kis részben a török piacon hirtelen megjelent spekulánsoknak köszönhetően. A pisztáciafarmerek örülnek, a török fogyasztók meg csak a fogukat szívják az új lendületet kapó élelmiszer-infláció miatt.","shortLead":"A trendi csoki egyik összetevője a pisztáciakrém, a TikTokról indult mánia pedig akkora keresletet korbácsolt neki...","id":"20241218_dubaji-csoki-pisztacia-ara-dragulas-Torokorszag-spekulansok-baklava-elelmiszer-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f16daf6-4a22-40db-8340-4f49e8d1ef3a.jpg","index":0,"item":"31c43117-4677-4580-b189-2cf5a4ec397d","keywords":null,"link":"/360/20241218_dubaji-csoki-pisztacia-ara-dragulas-Torokorszag-spekulansok-baklava-elelmiszer-inflacio","timestamp":"2024. december. 18. 17:45","title":"Úgy felforgatta a dubaji csoki a pisztáciapiacot, hogy a törököknek már a baklavára se telik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"415 fölött az euróárfolyam is.","shortLead":"415 fölött az euróárfolyam is.","id":"20241219_forintarfolyam-forinteses-gazdasag-euroarfolyam-deviza-valuta-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"4d764033-aed4-45a7-9384-4f401a2fbfcf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241219_forintarfolyam-forinteses-gazdasag-euroarfolyam-deviza-valuta-ebx","timestamp":"2024. december. 19. 10:11","title":"Padlóra küldték a forintot, hajszálnyira a 400-as dollár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"953a8d70-c577-4d3d-80f8-d259aa48406f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az összecsapások száma az eddigi napi 40-ről 68-ra nőtt.","shortLead":"Az összecsapások száma az eddigi napi 40-ről 68-ra nőtt.","id":"20241217_orosz-ukran-haboru-kurszki-terulet-ellentamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/953a8d70-c577-4d3d-80f8-d259aa48406f.jpg","index":0,"item":"9f055fc3-bf6e-45e3-8d43-37491d4cdd75","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_orosz-ukran-haboru-kurszki-terulet-ellentamadas","timestamp":"2024. december. 17. 21:13","title":"Az ukránok szerint az oroszok intenzív ellentámadást indítottak a Kurszki területen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drágább lesz az autózás csalás nélkül, viszont annyiért már megvehetők a jövő autói.
Csúnyán megfizet a Volkswagen, amiért elcsalta autóinak emissziós értékeit. Az év harmadik negyedében – 15 év óta először – veszteséget kellett elkönyvelnie, a rászedett autósok kártalanítása pedig kétmilliárd eurónál is többe kerülhet. Ráadásul oda a nimbusz, a márkába vetett bizalom: a botrány kipattanása óta a cégrészvények elvesztették értékük egyharmadát, a meghatározó VW-tulajdonos, a Porsche-Piech família mintegy 9,9 milliárd dollárral lett szegényebb.
Ám a dízelgate – ahogy manapság a VW szoftveres trükközését emlegeti a világsajtó – bármily meglepő, elindíthat pozitív folyamatokat is. Mindenekelőtt felgyorsulhat a környezet megóvása szempontjából életbevágó alternatív (jármű)hajtások, főként az elektromos, üzemanyagcellás és a hibrid modellek térhódítása. E szép új, tisztulást hozó e-világhoz vezető út azonban bizonyára kacskaringós lesz – fájdalmas áldozatokkal. Itt van mindjárt a jó öreg Rudolf Diesel, akinek a róla elnevezett találmányából, az egykoron lomha, zajos, füstölős traktormotorjából mára csendes, sebes, takarékos hajtómű született. Mellékesen mindez egy itthon méltatlanul mellőzött magyar mérnök, Anisits Ferenc jóvoltából, aki a BMW égisze alatt, még a kilencszáznyolcvanas években megalkotta a sportos dízelt. Övé is az érdem, hogy mára az európai személyautó-értékesítések több mint felét az ilyen gázolajos üzemű négykerekűek adják.
Akad azonban egy nagy bökkenő: a dízelautókból kipufogó káros anyagok, így a nitrogén-oxidok és koromszemcsék vészesen szennyezőek, rákkeltő hatásúak, tüdőbajt, korai halált okozhatnak. Még akkor is, hogy a szigorodó emissziós szabványok követelményeként az autógyárak egyre hatásosabb szűrőrendszerekkel szerelik fel modelljeiket. A dízeltechnológiából fakadóan azonban nem lehet a toxikus emissziót teljesen kiküszöbölni. Sőt mi több, még az olyan talpig becsületesnek vélt világcég, mint a Volkswagen tisztességtelen praktikákhoz nyúlt a gyilkos piaci versenyben. Az amerikai piachódítás érdekében, a megoldatlan szennyezési normák miatt nagy ravaszul úgy manipulálták a motorvezérlés szoftverét, hogy a tisztának mondott dízelei – sőt egyes hírek szerint még a benzinesek is – laboratóriumi vizsgálatok közepette szuper jó értéket mutassanak, menetüzemben viszont a károsanyag-kibocsátás negyvenszer nagyobb volt a megengedettnél.
Az átverés amerikai leleplezése után felhördült az egész világ. A környezetvédők rendre azt mondogatják, korántsem csak a VW bűnös. A modern dízeljárgányok – átlagosan számolva – az EU-limitnél hétszer többet bocsátanak ki a toxikus nitrogén-oxidokból, s minden tíz új dízelmodellből mintegy kilenc nem teljesíti az idevonatkozó normákat. A magyarázat nagyon egyszerű – jegyzi meg a BBC. A laborkörülmények között elvégzett tesztek még köszönőviszonyban sincsenek a valós vezetési körülmények emissziós eredményeivel. A dízelgate ugyanakkor riadóztatta a kipufogógázokban fulladozó nagyvárosokat. London, Párizs vagy München városvezetése most ismét a dízelek kitiltását, vagy legalábbis elriasztó büntetőadók kivetését fontolgatja.
A kibontakozó dízelellenes kampányban csatasorba léptek az EU iparpolitikusai is. Újabb szigorításokat terveznek, ami miatt az autógyárak kézzel-lábbal kapálóznak. Nem is csoda, mert ha valós vezetési körülmények között kell megfelelni az úgynevezett RDE (real driving emissions) követelményeknek, ahhoz újabb, árdrágító szűrőkre van szükség. Egyes hírek szerint e tisztítókúra összetett berendezése egy kis négyhengeres benzinmotor gyártási költségével azonos.
Ahogy lenni szokott, a piac majd dönt, de nem kérdés, ilyenformán a dízelautók minden vonzerejük ellenére visszaszorulnak. Rövid távon helyükbe a kevésbé szennyező, kisebb hengerűrtartalmú, felturbózott benzinesek léphetnek, majd egyre gyorsabb tempóban jönnek majd a környezetbarát, az otthoni konnektorból feltölthető, elektromos, illetve az elektromos-benzines hibrid típusok is. Még akkor is, ha ezek az alternatívák hatótávban, sebességben és legfőképpen árban ma még messze nem olyan versenyképesek, mint a zsákutcába kényszerített dízelek.
A helyzet azonban gyorsan változhat, az autóipar arénájában színre lépő új, innovatív vállalkozások jószerivel egyik napról a másikra gyökeres fordulatot hozhatnak. Erről tanúskodik a tajvani Gogoro cég, amely az arrafelé össznépi közlekedési eszköznek számító robogózást újragondolva mintaértékű infrastruktúrát épített elektromos kiskerekűi köré. A Forbes száz legmenőbb startup vállalkozásába is beválogatott Gogoro ugyanis azt találta ki, hogy robogósainak nem kell bajlódniuk az akkumulátorok feltöltésével: a lemerült telepeket egy pillanat alatt ki tudják cserélni töltöttre az arra kialakított „e-kúthálózat” állomásain. Mindezt havi átalány ellenében, jó adag digitális körítéssel. Az okosnak nevezett robogó (smart scooter) egyrészt időben jelzi a lemerülésig megtehető távot, másfelől mobilra letölthető alkalmazással megmutatja a legközelebbi akkucsere pontjait, beleértve ebbe a rendelkezésre álló, szabad készletet is.
A tajvani modell arra is utal, hogy a dízelgate új versenytársakat repíthet fel, nagynevű, rendíthetetlennek hitt világcégek pedig süllyesztőbe kerülhetnek. Mindenesetre a VW már csak a mundér becsülete miatt is sietve közölte: növelni fogja az új e-modellek kifejlesztésére szánt beruházásait.