szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Különböző médiumokban elhelyezett hirdetési kampányban kell elismernie a nagy amerikai dohánycégeknek, hogy a múltban becsapták a fogyasztókat a dohányzás kockázataival kapcsolatban.

A "helyesbítő közlemény"-sorozat egy amerikai szövetségi bíróság keddi döntése értelmében a következő két évben jelenik meg. Az ítélet meghatározta a közlemények szövegezését, az azonban egyelőre nem dőlt el, hogy mely médiumokban kell közzétenni azokat, és mekkora összeget kell a hirdetésekre fordítania az ügyben érintett nagy dohánycégeknek. A Gladys Kessler kerületi bíró által meghozott ítélet ellen a dohánycégek fellebbezhetnek. Az érintett alperesek jogi képviselői egyelőre tanulmányozzák a döntést.

A bírónő a közlemények szövegének megfogalmazásakor az amerikai igazságügyi minisztérium ajánlásait vette figyelembe. A szövegben a bíróság határozata szerint meg kell jelenjen, hogy a dohánycégek "szándékosan becsapták az amerikai közönséget a dohányzás egészségügyi hatásaival kapcsolatban". Az egyik közlemény úgy fogalmaz: "A dohányzás öl, átlagosan 1200 amerikait. Minden nap". Egy másik pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a dohánycégek tudatosan dobtak piacra nagyobb függőséget okozó cigarettákat.

A keddi döntés hosszú évek bírósági procedúrájának végét jelzi. Kessler először 2006-ban kötelezte helyesbítő hirdetési kampányra a dohánycégeket arra hivatkozva, hogy azok évtizedekig eltitkolták a dohányzás egészségkárosító kockázatait. Ezt követően hosszas vita kezdődött a közlemények megszövegezéséről. A dohánycégek többek között tiltakoztak a "becsapás" szó szerepeltetése ellen.

Az igazságügyi minisztérium decemberben tárgyal a dohánycégekkel a közlemények cigarettás dobozokon, internetes oldalakon, a televízióban és az újságokban történő elhelyezéséről.

Az ítéletet "alapvetően fontos lépésként" értékelte Matthew Myers, a gyerekek dohányzása ellen küzdő Campaign for Tobacco-Free Kids szervezet elnöke. Ugyanakkor hangsúlyozta: csekély ár a pusztító következményekkel járó bűneikért az, hogy a dohánycégeket végül az igazság elmondására kötelezik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!