Harminc évvel ezelőtt szakadt le az ég

1988. december 21-én robbant fel Skócia fölött a Pan Am légitársaság Boeing 747-es gépe, az óriás roncsai egy békés falura, Lockerbie-re hullottak. A brit történelem legsúlyosabb, 270 emberéletet követelő terrorcselekménye nem csak a település életét változtatta meg: az amerikai légitársaság részben a merénylet miatt jelentett csődöt, a robbantás után pedig jelentősen megszigorították a légi közlekedés szabályait.

Harminc évvel ezelőtt szakadt le az ég

Az USA egyik jelképének számító Pan Am légitársaság London–New York között közlekedő, Clipper Maid of the Seas nevű gépének 259 utasa közül senki sem tudta, hogy a gép rakterében, egy Samsonite bőröndben egy magnóba rejtett pokolgép is van. 38 perccel azután, hogy a Boeing 747-es felszállt a londoni Heathrow repülőtérről, s arra készült, hogy Skócia partjait elhagyva átszelje az Atlanti-óceánt, a robbanószerkezet működésbe lépett, és darabokra tépte a már 31 ezer láb magasságban repülő gépet. A roncsok pedig a karácsonyi ünnepekre készülődő, Lockerbie nevű falura hullottak, s a semmit sem sejtő lakosok közül tizenegyen szintén életüket vesztették.

A merényletnek négy magyar áldozata is volt: egy háromtagú váci család, illetve egy idős budapesti asszony.

Ennyi maradt a családból

A már a levegőben darabjaira hulló Boeing roncsai 2200 négyzetkilométeres területen szóródtak szét, a térségben élők még manapság is találnak roncsdarabokat a földbe fúródva.

AFP / Roy Letkey

Pokol a Földön.

Ezt mondta a tragédiáról a mentésben részt vevő egyik tűzoltó, egy farmer pedig, aki gyermekeivel három áldozat holttestét lelte meg, a mai napig nem tudja elfelejteni, hogy az egyik gyermek áldozatnak gyönyörű szép szőke haja volt. Lockerbie-ben a legnagyobb pusztítást a lezuhanó, üzemanyaggal teli szárny okozta. A kovácsoltvas kerítések is megolvadtak, tizenegy házat tarolt le, csak egy nyolc méter mély krátert hagyva a helyükön.

Egy 19 éves fiatalember, David Flannigan néhány perccel a Pan Am gép becsapódása után érkezett meg a faluba és egyből a szülei házához rohant, amelyre szintén rázuhantak a repülőgép roncsai. Később az egyik szomszédnak egy kis, világító rózsaszínű locsolókannát mutatott:

ez az egyetlen, ami megmaradt a családomból.

A fiatalember később sem tudta feldolgozni a tragédiát, rászokott az italra és a drogokra, majd nyolc nappal a merénylet ötödik évfordulója után szívelégtelenségben elhunyt egy thaiföldi hotelben.

AFP / Roy Letkey

Bár a 450 grammnyi Semtexszel végrehajtott merénylet elkövetésével már nem sokkal a gyilkos akció után Líbiát, s annak vezetőjét, Moammer Kadhafit vádolták, 12 évbe telt, míg 2000-ben, egy átmenetileg skót felségterületté nyilvánított hollandiai katonai támaszponton egy skót különleges bíróság elé került két líbiai vádlott, Abdelbaszet al-Megrahi és Lamin Kalifa Fimah titkosügynökök, akiknek a kiadatásába Kadhafi végül a Líbia ellen elrendelt nyugati szankciók hatására, a britekkel, valamint az amerikaiakkal folytatott titkos tárgyalások után egyezett bele.

Abdelbaszet Ali Mohamed el-Megrahi líbiai terrorista egy tripoli kórházban 2009. szeptember 9-én
AFP
A bírák 2001-ben végül csak Megrahit ítélték el, ám az életfogytig tartó büntetéssel sújtott férfi csupán nyolc évet töltött börtönben. 2009-ben – arra hivatkozva, hogy rákbeteg, s már csak hónapjai vannak hátra, a brit hatóságok emberiességi megfontolásokból hazaengedték Megrahit. Aki ez után még három évet élt hazájában, s csupán 2012-ben hunyt el.

Tovább élő összeesküvés-elméletek

A hivatalos verzió szerint a pokolgépet tartalmazó bőröndöt Máltán adták fel, hogy Frankfurton keresztül a londoni gépre kerüljön, Kadhafi pedig azért adott utasítást a merényletre, hogy így bosszulja meg a Líbia elleni 1986-os amerikai légitámadásokat.

Vannak, akik más véleményen vannak, például Jim Swire, aki 23 éves lányát, Florát vesztette el a merényletben. Swire, aki azt mondja, hogy a per előtt biztos volt abban, hogy a két líbiai férfi követte el a merényletet, az eljárás végére már arról volt meggyőződve, hogy Megrahi és társa ártatlan. Swire végül összebarátkozott Megrahival, s közölte, a célja az, hogy megtalálja lánya valódi gyilkosait.

Az is figyelemre méltó volt, hogy a bírák nem voltak hajlandóak alaposan kihallgatni azt az amerikai újságírót, Pierre Salingert, aki korábban interjúkat készített a vádlottakkal. „Ennyi az egész?” – kérdezte a bíráktól Salinger, amikor azt mondták neki, távozhat a tanúknak kijelölt helyről. „Várjanak egy percet. Nem engedik, hogy elmondjam az igazságot. Tudom, ki követte el a merényletet, s hogyan csinálta” – mondta Salinger, amire az egyik bíró ezt válaszolta: Ha beszélni akar, tegye meg, de ne itt, attól tartok, itt a bíróság előtt már nem szólalhat meg.”

Swire és sokan mások szerint a merényletet palesztin terroristák követhették el – részben líbiai pénzből  –, a hivatalos verzióban kételkedők szerint az is valószínű, hogy a pokolgép nem Németországból érkezett, hanem valaki becsempészte a Heathrow repülőtérre.

A Pan Am vége

Miközben harminc évvel Lockerbie után is még akadnak kérdőjelek, az biztos, hogy a merénylet hozzájárult ahhoz, hogy a Pan Am 1991-ben csődbe jutott. A cégnek ugyanis komoly presztízsveszteséget okozott a gyilkos akció, és az is súlyos gondokat okozott, hogy az áldozatok hozzátartozói sorra indítottak kártérítési pereket a társaság ellen. Annak ellenére, hogy a Pan Am bizonyítani tudta, hogy a merénylet előtti napokban több figyelmeztetés is érkezett az amerikai titkosszolgálatokhoz, ám azok nem szigorították meg eléggé a Pan Am-járatok biztonsági ellenőrzését.

AFP / Roy Letkey

A nemzetközi légi közlekedés biztonságáért felelős szervek – ha már nem akadályozták meg a merényletet – Lockerbie és a többi merénylet hatására a mai napig ható szigorításokat rendeltek el. Lockerbie után vált például kötelezővé megkérdezni a járatok utasait, hogy szállítanak-e más tulajdonában lévő csomagokat, illetve végig figyelemmel kísérték-e bőröndjeiket.

Ugyancsak az 1980-as évek végén állították rendszerbe a korábbiaknál jóval pontosabb képet adó poggyászvizsgáló röntgengépeket. Ma már nem utazhat olyan feladott csomag egy gépen, amelynek tulajdonosa nem tartózkodik a fedélzeten, de jelentősen megszigorították a reptéri dolgozók biztonsági ellenőrzését is.