Dobos Emese
Dobos Emese
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem más, mint a járványhelyzet hívta életre a Sendmade-et, az első, hazai arts&crafts tematikájú videó streamingplatformot, ami egyszerre termék és élmény a vásárlónak – és segítség az alkotóknak. Berecz Vandával, a kezdeményezés egyik ötletgazdájával beszélgettünk arról, hogyan változik a dizájnerek szerepe és a vásárlókkal való kapcsolatuk, amellett, hogy beavatott bennünket abba is, hogyan érintette a világjárvány okozta helyzet a hazai kreatív szcénát.

Zhvg
A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.
Friss cikkek a témában

„A járvány miatt vágtam bele. Teljesen tanácstalan voltam legelőször, hogy merre tovább” – szögezi le Berecz Vanda tervezőművész, a Sendmade projekt egyik alapítója és ügyvezetője, akit a hazai kreatív szcéna leginkább a bőrtáskáiról ismer. „A Margit-szigeten sétáltunk Bélával (Zsebő Béla, a Sendmade társtulajdonosa és másik ötletgazdája – a szerk.) és ő mondta, hogy a workshopok helyett nemhogy kiküldenék összeállított pakkokat az érdeklődőknek és akár telefonnal felvenném, vagy élőzném, hogyan kell elkészíteni a tárgyat. Ez volt a kiindulási pont, de azután egészen megnőtt az ötlet. Be akartuk vonni azokat, akik még hasonló helyzetbe kerültek, mint én” – emlékszik vissza. „Az összes hazai viszonteladó, üzlet bezárt és sokan ki se fizettek minket. Tudok olyanról is, aki teljesen csődbe ment ezek miatt az elmúlt időszakban és pályát is váltott” – teszi hozzá. Lemondták a tervezők az általuk tartott workshopokat és egy csapásra elmaradt az összes vásár, ahol közvetlenül tudták volna árusítani a termékeiket a vásárlóknak.

Berecz Vanda
Juhász István András

Mi is a Sendmade?

Az idén november végén induló kezdeményezés az első hazai arts&crafts tematikájú video streaming platform. Jelenleg – Berecz Vandával együtt – 14 magyar dizájnertől rendelhetünk az oldalon keresztül egy-egy csomagot, amiben minden benne van, amire csak szükségünk lehet az adott dizájntermék elkészítéséhez. A Sendmade mögötti csapat pedig egy profi videóban mutatja be lépésről-lépésre, hogy készíthetjük el, akár minimális kézügyességgel, teljesen otthoni körülmények között a tárgyakat, amik között van betonlámpa, váza, gyertyatartó, bőrtáskák, de gyönyszövött gyűrű és florárium is.

Barátokkal közös alkotásból népszerűvé vált élmény

Az elmúlt néhány évben egyre több tervező kezdett el workshopokat is tartani, ami egy erős bevételi lába a kreatívoknak: ezek keretében a résztvevők szakavatott segítséggel készíthetnek el dizájntárgyakat, legtöbbször kis csoportokban. „Legelőször ismerősök jöttek el, majd jöttek az ő ismerőseik és barátaik is. Amolyan hálózatszerűen indultak be ezek kezdetben” – meséli a Sendmade társalapítója a hazai workshopok indulásáról.

Az elmúlt időszakban pedig már céges csapatépítők és akár lánybúcsúk is megtalálták ezeket az élményprogramokat. „Azt vettem észre, hogy ha valaki erre rákattan, akkor utána megy másokéra is, folyamatosan” – mesél a tapasztalatairól. A járványhelyzet miatt azonban ezeket sok esetben maguk a tervezők fújták le.

Juhász István András

Nem olyan egyszerű (és olcsó) az online jelenlét

A látottak, tapasztaltak szerint csak azok a kreatívok „élték túl” az elmúlt időszakot, akiknek volt már online jelenlétük és értékesítésük, és azt erősíteni tudták. „Hogy az egész működjön, ahhoz profi webshop kell, ami nagy befektetést igényel. Kevés tervező rendelkezik ilyennel. Sokat is kell marketingre költeni, hogy hozza az eladásokat, reklámozni kell, ami a bevétel egy részét el is viszi. Offline viszont a viszonteladók pakolnak rá jelentős százalékot. Kis túlzással, de ugyanott vagy” – nyújtott betekintést a független, önállóan alkotó kreatívok anyagi helyzetébe.

Így született meg az ötlet, hogy az online térbe való áttéréssel nem is csak magán, hanem a többi tervezőn is segítsen, így egy nyílt felhívás keretében várta a társalkotókat. 2020 novemberében pedig egy startupversenyen mutatták be az akkor még csak az inkább ötlet szintjén, és egy saját, erre tervezett termékkel és próbavideóval létrejött kezdeményezést, amihez indulótőkét is sikerült szerezniük az Intellitex startup-inkubációs programján keresztül. Ennek azért látták szükségét, hogy minél méltányosabb árat kérhessenek – és kaphassanak meg – az alkotók az eladott dobozok után, hogy valóban segítségnyújtás lehessen számukra a Sendmade a nehéz helyzet alat, hiszen ők is kérnek egy kisebb százalékot kérnek az eladott csomagok után.

A Sendmade-ről megrendelhető csomagok ára 6000 és 40000 forint között mozog: személyes workshopok sok esetben drágábbak is, és ott sem a nulláról csinálunk mindent egyedül. A leggyorsabban elkészíthető tárgyra olyan fél-egy órát, a legidőigényesebbre úgy 5-6 órát kell rászánnunk. Az oktatóvideók hossza 15 perc és 1 óra között mozog. „De meg is kell állni egy-egy tárgynál, ha éppen várni kell, hogy száradjon a ragasztó, vagy éppen kössön a beton” – mondja Berecz Vanda. Az egyik Sendmade-es alkotó egy nem olyan ismert eljárással, ún. cianotípiás projektekkel foglalkozik: ennél a technikánál a Napra kell kitenni a munkánkat. „Olyan, mint a fotóelőhívás, egy fényérzékeny papír segítségével fogunk képet kapni” – magyarázza Vanda. Ha pedig a részletes magyarázó videó ellenére is elakadnánk, akkor is tudunk kérdezni és segítséget kérni a Sendmade platformján.

Juhász István András

Otthon a négy fal között: ollót, ragasztót elő!

A pandémia sokak számára magával hozta azt is, hogy mivel a távmunkával több időt töltünk a négy fal között a monitorunkat bámulva, keresünk valamit, ami kiszakít az online térből és amolyan manuális cselekvés: sokan kezdtek el például kovászt nevelni és kenyeret sütni, főzni, növényeket nevelgetni vagy éppen kötni, hímezni, horgolni, festeni, varrni, ruhákat javítani. „Valamilyen szempontból egy előre menekülés is volt a részünkről, mert mi is láttuk, hogy sokan kezdték el az otthunokat szépítgetni és valamit bütykölni, kézműveskedni, már millió online tutorial-videót találunk arról, hogyan szerelj például vezetéket. Ehhez a trendhez, és az alkotáshoz akarunk segítséget nyújtani” – teszi hozzá.

Ennek fenntarthatósággal kapcsolatos aspektusa is van: azzal, hogy egy tárgy megalkotásában a munkánk, a saját kezünk is benne van, teljesen másképpen fogunk arra tekinteni és sokkal erősebb érzelmi kötődés alakul ki, mintha csak levennénk valahol a polcról, vagy megrendeljük online és készen, készhez kapjuk: ez a tudatos fogyasztást ösztönzi és azt, hogy értékeljük, átlássuk, mi hogyan készül. Jóval kisebb valószínűséggel válnánk meg valamitől, amiben a mi munkánk is benne van.

A tapasztalatai szerint bár néhányan próbáltak online workshopokkal próbálkozni, ez egy az egyben képtelen pótolni a személyesség élményét. Számos hazai vásárlónak pedig értelemszerűen fontos szempont, hogy egy hazai dizájntermék megvásárlásánál arra is lehetősége nyílik, hogy magát a tervezőt is megismerje. Épp ezért interjúvideókat is forgattak az alkotókkal, hogy a lehető legjobban reprodukálják a személyességet az online térben. „Igazából a mi kis művészbuborékunknak, a járványhelyzet miatti bezártságunknak is nagyon jót tett ez a projekt, hogy kialakult a Sendmade körül egy erős közösség” – mondja.

Juhász István András

Tervezői szemléletváltás

A járványhelyzet hatására és a workshopok online élménnyé alakítására az is gyökeresen átalakult, hogyan zajlik maga a tervezési folyamat, hiszen ebben az esetben nem arról van szó, hogy a dizájner megalkot egy terméket, amit utána csak megvesz a vásárló, hanem garantálni kell azt, hogy azt ő maga és sikerélménnyel elkészíthesse.

Mennyire beszélhetünk egyfajta szerepváltásról? „Leegyszerűsödött a gondolkodásom. Inkább összeadódnak ebben az esetben a szerepek. Ettől még ugyanúgy benne van minden egyes termékben az én munkám is, közös alkotásként élem meg” – mondja. Mivel fogadott korábban is gyakornokokat, így volt egy rálátása arra, hogy milyen műveleteket és hogyan tud elkészíteni az, aki korábban nem dolgozott bőrrel. Így több, előkészítő műveletet ő csinál meg.

A többi alkotó is ezzel játszik, hogy alaposan előkészítik a komponenseket, bár van, ahol egy nehezebb terméknél több munkát tesz bele előre a dizájner és olyan csomag is, ahol lényegében csak az alkotóelemeket kapjuk meg. A tárgytól függ.

Juhász István András

Nem olyan egyszerű elkészíteni egy-egy tárgyat, hiszen nem feltétlenül kapjuk meg a szükséges dolgokat a legközelebbi hobbiboltban. Egy-egy divattervezőnél, bőrkiegészítő tervezőnél is évekbe telik, mire kijárja a jól bevált, néha eldugott lelőhelyeket, hogy éppen milyen alapanyagot, eszközt hol tud beszerezni. „A pakkal megkönnyítjük azoknak is a helyzetét, akik szívesen alkotnak. Sokszor az van, hogy valamit csak nagy mennyiségben vehetsz meg. Egy tolltartó miatt nem feltétlenül vennél meg egy egész bőrtáblát, vagy egy váza kiöntése miatt 20 kiló betont” – teszi hozzá.

Az is egyfajta globális trend, hogy az alkotók nyílt hozzáférésűvé teszik a munkáikat. „De közben ott van az is, hogy lehet, hogy nyílt hozzáférésűvé teszel egy forráskódot, de akkor is kell a termék elkészítéséhez egy lézervágó. Hát, az nem mindenkinél lapul otthon” – jegyzi meg. „Félre kell tennie az embernek a saját perfekcionizmusát, és egy nagyon izgalmas kihívás, hogy magába az alkotásba másokat hogyan tudsz bevonni” – mondja.

„Az a célom, hogy beleláthasson bárki magába az alkotás folyamatába, abba, hogyan gondolkodik egy tervező. Hogy ha lát egy négyzetes formát, akkor az ne csak egy négyzet alakú bőrdarab legyen, hanem megtanuljon belelátni izgalmas formákat is, egy érdekes csavarnak köszönhetően. Az emberek látásmódját akarom megváltoztatni. Azt, ahogy egy tárgyra tekintenek” – magyarázza.

Juhász István András

Amiatt, hogy otthon is bárki el kell, hogy tudja készíteni a termékeket, több termék – így például egy bőrtáska – esetében a gépi megoldásokat kézzel helyettesítik. „Nyilván lassabb kézzel varrni valamit, de mindent úgy tervezünk meg, hogy ne legyen unalmas, hogy ne kelljen órákig öltögetni. Legyen élmény és sikerélmény, és legyen minimális kockázata annak, hogy elronthassák otthon, és egy tényleg szép tárgy szülessen meg a végén” – sorolja, milyen szempontokat vettek figyelembe az alkotók a kiszállításra kerülő dobozba tervezett termékek kapcsán.

Azt tervezik, hogy több tervezőt is bevonnak majd, hogy még több alkotótól még több terméket meg lehessen rendelni, bár ez egyelőre tőke kérdése. Bár mostmár egyre több, a hazai kreatívok munkáit felvonultató vásárt megrendeznek, különösen az adventi időszak miatt, Berecz Vanda hisz abban, hogy ez az újfajta, a vásárlót is társalkotóvá bevonó termékcsoport hibrid formában, akár online, akár offline is működhet. Eladásra már ő sem készít táskákat, a Sendmade-nek szenteli minden idejét, és idén megkapta a Kozma Lajos Iparművészeti Ösztöndíjat is: ennek keretében is azon dolgozik, hogy tervezőként hogyan és milyen tárgyakat lehet DIY (vagyis do it yourself, tehát csináld magad) szemlélettel megalkotni, amibe a vásárlót is bevonhatja. „Rájöttem, hogy ezt sokkal jobban szeretem.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dobos Emese Vállalkozás

Jöttek, láttak és nagyon úgy tűnik, maradnak is a hazai dizájnerek

Egyre többen vásárolnak hazai tervezőktől vidéki településekről is, és sokakat elfordított a fast fashiontől a koronavírus-járvány időszaka. Arról azonban, hogy igénylik-e az emberek a leértékeléseket, megoszlanak a vélemények. Hazai dizájnereket és a termékeiket értékesítő üzleteket kérdeztük meg arról, hogy látják: egy év elteltével továbbra is tart-e még az a hullám, hogy a helyi alkotók felé fordulnak az emberek.

Dobos Emese Zhvg

A koronavírus-járvány alatt divatba jöttek a hazai dizájnerholmik

Sok magyar kreatív alkotó alapozza eladásait a vásárokra, és a hozzánk látogató turistákra. Ezek közül idén egyik sem adott. Annál nagyobb és erőteljesebb mozgalom indult el azonban a hazai divattervezők és kézművesek, vagy akár csak hobbialkotók támogatására. Jobb híján a legtöbbeknek most marad az online tér, ami azonban új kapukat is megnyit az alkotók előtt.