Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban, hogy termékeik megfelelő módon hasznosuljanak újra, ezzel óvva környezetünket és erősítve a gazdaságot. A már működő rendszer azonban most szigorodik: áprilistól bírságot kaphat az, aki nem, vagy nem valós adatot szolgáltat a hatóság részére. Cikkünkben azt nézzük meg, mi a bírság célja, és hogy kinek, miért és mennyit kell fizetnie.","shortLead":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban...","id":"20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09.jpg","index":0,"item":"1178b7a3-1d8a-4cd3-83c7-c1832ab46147","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","timestamp":"2025. április. 22. 13:30","title":"Áprilistól bírság jár a gyártóknak az elmaradt vagy hibás EPR-adatszolgáltatásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456b48c7-7da3-49a3-ab75-f77fd0ef48f9","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ez egy egyenlőtlen alku, amit nyugodtan el lehetne engedni – mondta a Momentum politikusa, aki szerint a locsolkodás a férfiaknak legalábbis jóval kellemesebb, mint a nőknek.","shortLead":"Ez egy egyenlőtlen alku, amit nyugodtan el lehetne engedni – mondta a Momentum politikusa, aki szerint a locsolkodás...","id":"20250421_Cseh-Katalin-locsolkodasrol-nok-ferfiak-hagyomany-egyenlotlen-alku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456b48c7-7da3-49a3-ab75-f77fd0ef48f9.jpg","index":0,"item":"72653a29-3e19-4b48-8ca4-3857c44c5874","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Cseh-Katalin-locsolkodasrol-nok-ferfiak-hagyomany-egyenlotlen-alku","timestamp":"2025. április. 21. 17:05","title":"Cseh Katalin: Húsvéthétfő egy újabb nap, amikor nekünk, nőknek el kell tűrnünk valamit a hagyomány nevében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5370c23d-3bb9-4d8a-971e-50358c7229dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Úgy érezte, jó ötlet autós üldözésbe bonyolódni. ","shortLead":"Úgy érezte, jó ötlet autós üldözésbe bonyolódni. ","id":"20250422_Autosuldozes-Gyorben-szabalysertesbol-lett-buncselekmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5370c23d-3bb9-4d8a-971e-50358c7229dd.jpg","index":0,"item":"88e70098-1a55-4483-af08-a3274958cf70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Autosuldozes-Gyorben-szabalysertesbol-lett-buncselekmeny","timestamp":"2025. április. 22. 10:44","title":"Szabálysértés miatt akarták megállítani a győri autóst, bűncselekmény lett a vége – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"393b1134-d52d-4085-becc-48038595be08","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Az ellenzék lesajnálása sokáig nyerő stratégiája volt a Fidesznek, most azonban a Tisza mozgósítását segíti. A kormánypárt hibájából a nyilvánosságban uralkodóvá vált a nézet, hogy Magyar Péterék vezetnek, és már Orbán Viktor is ezzel a percepcióval kénytelen küzdeni.","shortLead":"Az ellenzék lesajnálása sokáig nyerő stratégiája volt a Fidesznek, most azonban a Tisza mozgósítását segíti...","id":"20250423_hvg-Fidesz-Tisza-Orban-Viktor-nepszeruseg-kommunikacio-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/393b1134-d52d-4085-becc-48038595be08.jpg","index":0,"item":"8151e4a7-6f2a-4d31-97b9-a4091bd2fa63","keywords":null,"link":"/360/20250423_hvg-Fidesz-Tisza-Orban-Viktor-nepszeruseg-kommunikacio-Magyar-Peter","timestamp":"2025. április. 23. 06:30","title":"Orbán örvényben: a Fidesz is azt sugallja, hogy csak második a Tisza mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da","c_author":"Cserba Júlia","category":"360","description":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du Val-de-Marne. Kérdés, hogy az ötlet a kurátori munkát állítja-e kritikai fénytörésbe vagy a felelősséget akarja megosztani, esetleg csupán egy demokratizáló csapatépítésről van szó. Az eredményről Cserba Julia készített beszámolót.","shortLead":"Nagyszerű kortárs gyűjteményéből rendezett új tárlatot dolgozói javaslatai alapján a Musée d’art contemporain du...","id":"20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e00bea4-0ee0-4893-a0af-e5ffd81127da.jpg","index":0,"item":"6e7e4b95-f697-4ee0-ab15-c77326d6798d","keywords":null,"link":"/360/20250423_a-mu-idealok-tarlata-MAC-VAL","timestamp":"2025. április. 23. 14:30","title":"Mindenki kurátor: ilyen az, amikor egy múzeum kiállítása az összes munkatárs közös műve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiába kérik Hadházyék, hogy a pártok maradjanak otthon, a Momentum is bejelentkezett a keddi „hídsétára”. A TASZ jogásza szerint azonban nem lehet sétaként kezdeni, majd tüntetésként folytatni egy eseményt. ","shortLead":"Hiába kérik Hadházyék, hogy a pártok maradjanak otthon, a Momentum is bejelentkezett a keddi „hídsétára”. A TASZ...","id":"20250422_A-Momentum-egeszsegugyi-setat-tart-az-Erzsebet-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d72e1992-10c9-4ab1-8a1e-692b6e57307d.jpg","index":0,"item":"fff394ba-29a9-4001-adc5-a436736621bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_A-Momentum-egeszsegugyi-setat-tart-az-Erzsebet-hidon","timestamp":"2025. április. 22. 12:43","title":"A Momentum is egészségügyi sétát tart az Erzsébet hídon, de Hadházyék nem kérnek a pártokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A 13 éves gyereket súlyos sérülésekkel vitték kórházba.","shortLead":"A 13 éves gyereket súlyos sérülésekkel vitték kórházba.","id":"20250423_Lezuhant-egy-gyerek-az-esztergomi-varfalrol-mentohelikopter-ment-erte","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f.jpg","index":0,"item":"be126cac-f657-4767-b1ef-592a8545015d","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_Lezuhant-egy-gyerek-az-esztergomi-varfalrol-mentohelikopter-ment-erte","timestamp":"2025. április. 23. 09:58","title":"Lezuhant egy gyerek az esztergomi várfalról, mentőhelikopter ment érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec735ee2-6bc5-4aa2-ab37-fec0f96d5022","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyes területeken viharos széllökésekre is számíthatunk.","shortLead":"Egyes területeken viharos széllökésekre is számíthatunk.","id":"20250422_idojaras-meleg-eso-szel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec735ee2-6bc5-4aa2-ab37-fec0f96d5022.jpg","index":0,"item":"aaa0e860-fcd8-4248-bf0b-34520e6324e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_idojaras-meleg-eso-szel","timestamp":"2025. április. 22. 05:49","title":"Meleg, de esős napunk lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyoldalú szerződésmódosításról értesítette üzleti ügyfeleit a Telenor Magyarország. A körülményekre hivatkozva végrehajtott áremelés ráadásul két új fizetési tételt is tartalmaz, ami egy közepes méretű cégnél könnyen több tízezer forinttal növelheti meg a havi kiadásokat.
Üzleti ügyekben én eddig másféle magatartáshoz szoktam ennél a cégnél – panaszkodott a hvg.hu-nak egy vállalkozó, aki több mint 10 éve „meggyőződéses telenoristaként” mintegy 60 mobiltelefon-előfizetést fizet az alkalmazottai után. És aki épp tavaly decemberben kötötte meg ismét, sokadszorra is két évre az üzleti szerződését a Telenorral. A mobilszolgáltató képviselője a tárgyalás, illetve rutinos egyeztetések során egy szót sem szólt a közelgő áremelésekről, így nem meglepő, hogy a cégvezető most becsapva érzi magát.
Önnek egy (nagy) levele érkezett....
hvg.hu
Az utóbbi hónapok telefonálási szokásait átnézve a cégvezető úgy számol, hogy a február közepétől kezdődő új számlázási ciklusban a mobilköltségei havonta akár 80-100 ezer forinttal is drágulhatnak. „Ha ezt előre tudom, nem írom alá a szerződést, és mással szerződünk” – mondta dühösen a vállalkozó. Hozzátéve: az áremeléssel egyidőben bejelentett „magasabb színvonalú szolgáltatás” se vigasztalja, mert hiába bővül az emberei számára a mobilinternetes kredit, a céges telefonokon ennek használatát eddig se támogatták túlzottan, a felkínált felhőalkalmazást pedig a céges ügyek intézésre nem is engedélyezik.
Áremelés – két tételben
A Telenor Magyarország február elején mintegy 30 ezer tértivevényes levelet küldött ki az üzleti előfizetőinek, melyben a Christopher Laska vezérigazgató és Mike Michel marketing vezérigazgató arról értesíti a címzetteket, hogy február 19-től egyoldalúan módosítják a velük kötött szerződést.
Két tételt számolnak fel eztán pluszköltségként: egy kiegészítő havidíjat és egy kapcsolási díjat. Előbbi – mely nem teljesen ismeretlen tétel – a céges flottában használt telefonok számától és a mobiltelefonálási szokásoktól függően 200 és 1000 forint közötti felárat hoz, mely ráadásul "nem lebeszélhető, nem leforgalmazható" tételként minden egyes előfizetés után kiszámláznak. A szórásról egy bennfentestől is csak annyit sikerült megtudni, hogy "lehet átlagosan 800 forinttal számolni".
Utóbbi hivatalos nevén: „a hívásfelépítés díja” sikeres hívásonként nettó 3 forinttal növeli meg eztán a telefonszámlát.
Totális átszabás
Az operátor szolgáltatási díjszabás-átalakítási szándéka egyértelművé vált, amikor egy hete a Telenor bevezette az új, "csempés" szolgáltatás-választási struktúráját. A MyTariff több mint 200 féle variációból az előfizető számára a legjobb kombináció kiválasztását lehetővé tevő optimalizáló nem csak átláthatóbbá tette az előfizetési rendszert, de a sorok között azt is jelezte, hogy a Telenor eztán hová helyezi az új hangsúlyokat. Ezen a szűrőn keresztül nézve is érdekes változást jelent, hogy a szolgáltató nem preferálja a kevés sms-re előfizetőt (a piac legdrágább szolgáltatási díjával bünteti), ugyanakkor piacilag kiaknázható rést lát abban a látszólagos botlásban, hogy az 1 és 2 gigabájtos mobilnetes csomag közé egy másfeles szintet is beékelt. Ebbe az átszabási stratégiába illeszthető be az a lépés is, hogy az üzleti ügyfeleket az áremeléssel egyidőben a Telenor arról is értesítette, hogy díjmentesen biztosítja számukra a One Drive vállalati felhő-tárhelyszolgáltatást, illetve megemeli az ügyfelek mobil-adatforgalmi kreditjét. A szolgáltató állítja, ezek piaci értéke meghaladja az áremelés mértékét. A visszaigazolásokkal kapcsolatban a cég azt közölte lapunkkal, hogy naponta mintegy 300 ügyféltől kapnak visszajelzést, és ezek tapasztalata az, hogy a többség elfogadta a szerződésmódosítást.
Beszéltünk olyan közepes méretű cég vezetőjével is, akiknél 21 élő előfizetés van, csak néhány hónapja a Telenor ügyfelei, és most arról kaptak értesítést, hogy előfizetésenként 200 forint kiegészítő havidíjat számláznak ki nekik, és hívásonként nettó három forintot. Ez utóbbi fáj majd jobban, mivel a cég rengeteg hívást indít, a várható költségnövekedést megsaccolni sem merik. Az ügyvezető azt állítja: kifejezetten azért szerződtek át a Telenorhoz a Magyar Telekomtól, mert azt a konkrét ígéretet kapták a szolgáltató üzletkötőjétől, hogy a Telekomnál 2013. novemberében bevezetett kapcsolási díjat – amit a cég az üzleti ügyfeleinél "sikeres hívásonként" nettó 1,57–3,85 forintra árazott be és számlázott ki – a Telenornál nem fogják bevezetni.
A kapcsolási díj visszacsempészése a telefonszámlára tehát nem újdonság, s innen nézve a Telenor csupán követi a riválisa piaci mozgását. Azonban azt is látni kell, hogy miközben az operátorok a szakmailag-technológiailag valóban indokolható kapcsolási díjtétellel legutóbb a 450 MHz-es első GSM rendszereknél számoltak, azért porolták le ezt a költségtételt, mert valamilyen módon kompenzálniuk kellett azt a lefelé tartó árspirált, amit a céges flották megszerzése érdekében a mélyen a piaci ár alá eséssel maguk idéztek elő. A három operátor közül ketten így az üzleti ügyfelekre kirovandó kapcsolási díj tétel dehibernálása mellett döntöttek – a Vodafone egyelőre nem tervez ilyen lépést.
A Telenor lépése egyébként összecseng azzal a korábban, egy interjúban elejtett Christopher Laska-megjegyzéssel is, hogy miközben Norvégiában a cégek többet fizetnek és így drágábban telefonálnak, mint a lakossági előfizetők, Magyarországon az operátorok számára akkora presztízsértéke van a céges-flottás ügyfeleknek, hogy a mobilszolgáltatók az önköltségi ár alatt is leszerződnek a cégekkel – s aminek a veszteségét így aztán a lakossági ügyfeleikkel fizettetik meg.
Egyoldalú módosítás – közös akaratból?
A Telenor levelében olvasható az is, hogy az áremelés egyoldalú szerződésmódosítás. Ez alapesetben azt jelenti, hogy ha e módosítást a másik fél nem fogadja el, a szerződést következmények nélkül fel lehet bontani, semmissé lehet tenni. A Telenor azonban a hvg.hu-nak cáfolta, hogy az általuk bejelentett egyoldalú szerződésmódosítás lehetőséget adna az ügyfeleknek a szerződésekből kilépésre. Hivatkozásként az üzleti előfizetői szerződésre mutatnak, mely szerint „az előfizető és a Telenor között létrejött keretszerződés / üzleti előfizetői szerződés azon rendelkezésére tekintettel, amely alapján a szolgáltató, amennyiben a gazdasági vagy műszaki körülményekben olyan változás következik be, amelyre tekintettel a szolgáltató a szolgáltatást csak más pénzügyi és / vagy műszaki feltételekkel képes nyújtani, akkor a Telenor jogosult a keretszerződést, a szolgáltatási szerződéseket és a hívószámot tartalmazó mellékleteket egyoldalúan módosítani”.
A borítékban emellett volt egy olyan kétoldalas, az ügyfél által aláírandó és a válaszborítékban feladandó szerződésmódosítási formanyomtatvány is - amely a plusz szolgáltatásra vonatkozik - melyben az áll, hogy a felek az üzleti előfizetői szerződést "közös akarattal" módosítják.
A Telenor azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a „gazdasági vagy műszaki körülmény” jelen esetben fennáll. Lényegében ugyanúgy, mint ahogyan 2012 júniusában, amikor a Telenor a telefonadó terheire hivatkozva a publikus üzleti tarifacsomagok alapdíját átlagosan nettó 265 forinttal emelte meg. Most az emelés indoka más: az országos, nagysebességű molbilhálózat-fejlesztési verseny, ami a három mobilszolgáltató között a legutóbbi mobilfrekvencia-tender eredményhirdetése óta elindult. Illetve: nem a műszaki paraméterek, és az infrastrukturális beruházások, hanem az azokhoz szükséges rendszereszközök és berendezések árának változása – a valódi ok, mivel az euróval és dollárral szemben meggyengült forint másként nem kezelhető pluszköltséget jelent a Telenornak.
Fülöp Máté
Ezzel együtt, nem hivatalos, de hírközlési hatósági forrásból úgy értesültünk, ez ügyben már érkeztek panaszos levelek az NMHH-hoz, ahol az egyoldalú szerződésmódosítást vizsgálni fogják – és az is szinte borítékolható, hogy a lépést (azt például, hogy piacilag akceptálható lépés-e, ha a kiegészítő előfizetési díj differenciál az ügyfelek között) a Gazdasági Versenyhivatal is szemügyre veszi.
Hányan fizetnek többet?
A Telenor nem közölte, pontosan hány ügyfele telefonszámlája drágul márciustól. A hivatalosan hozzáférhető adatokból azonban egy közelítő becslés kihámozható. Magyarországon ma megközelítőleg 11 millió aktív mobiltelefon előfizető van. Ennek a piacot globálisan jól ismerők szerint kevesebb mint 40 százaléka lehet a céges előfizetőké. Iparági források szerint a céges mobiltelefon-előfizetők száma valójában 3,5-3,8 millió körül lehet (miután sok kisvállalkozás a telefonadó bevezetése óta inkább magánelőfizetőként működik a rendszerben, mivel azoknak a csomagoknak a 2 forint/perc adótartalmi plafonja 700 forint – szemben a céges ötezerrrel).
A hírközlési hatóság (NMHH) legutóbbi, 2013. novemberi adatai szerint ennek a halmaznak a Telekom 58 százalékát, a Telenor 27, a Vodafone pedig 14 százalékát szolgálta ki. Ez az erősorrend azóta sem változott meg, hisz az sem hozott drámai változást e szegmensben, hogy a Vodafone időközben kormányzati mobilszolgáltatónak szerződött, és mintegy 100 ezer új vállalati ügyfélre is szert tett. Ez alapján a Telenor mintegy 6-700 ezer céges mobilelőfizetőivel rendelkezik, melynek viszont akár a felét is kitehetik azok az előfizetők, akik mikrovállalkozóként úgynevezett üzleti természetes személyként egy speciális tarifarendszerbe tartoznak (ez mindhárom szolgáltatónál létezik). Ez azért fontos tényező, mert rájuk a most bejelentett áremelés nem vonatkozik. (Ahogyan azokra a nagy cégekre se, akikkel a szolgáltató egyedi szerződése ezt a megoldást kizárja – e cégek számát az operátor üzleti titokra hivatkozva nem adja ki.)
Nagyságrendileg tehát mintegy 300 ezer előfizető kapott értesítést a Telenortól, hogy mostantól nekik drágább lesz a szolgáltatás. Üzleti titokra hivatkozva a Telenor nem árulta el, hogy mindez pontosan hány céget is jelent, csak azt jelezték: a céges ügyfeleiknél jellemzően több tucat, de akár több mint ezer céges SIM-kártya is lehet.
A 300 ezres érintetti körrel számolt, átlagosan 800 forintos előfizetési díjemelés havonta 240 millió forintos pluszbevételt hoz a Telenor konyhájára. Ehhez hozzáadódik az a tétel, hogy egy-egy céges előfizető hány percet beszél havonta. Ez ugyan szintén nem publikus adat, de azt a minimumot feltételezve, hogy e készülékeken hétköznaponként, átlagosan 8-10 hívást indítanak, akkor az további nettó 180 millió forint bevételt jelent.
Így is maradnak a kedvezőbb feltételek?
A Telenor azt állítja hogy "az üzleti ügyfelek a most bevezetett kapcsolási díjjal és a havi díjak emelésével együtt is nagyon kedvező feltételekkel telefonálhatnak – jóval a lakossági díjszabás alatti összköltségen", amit lehet úgy is értelmezni, hogy a céges ügyfelekre eső veszteségeiket csökkenti a mobilszolgáltató. "Nem olyan meglepő, ha a szolgáltató végre kezdeni akar ezzel a helyzettel valamit” – magyarázta egy iparági forrás, aki úgy fogalmazott: a bejelentett áremelés miatt „elsősorban a középcégek szívhatják a fogukat”, mivel őket érinti ez a legérzékenyebben.
A nagy cégeket pedig az ilyen szolgáltatói lépésektől jobban védik az egyedi szerződések – magyarázta. A nagyobb számlát fizetni kényszerülő cégek szerinte most kénytelen-kelletlen le kell, hogy nyeljék a békát. De mindegyikük számára eljön majd a pillanat, amikor a most élő szerződéseket újra kell tárgyalni. „Meggyőződésem, hogy ez lesz az első pont, amit a mobilszolgáltatók vagy kivesznek a szerződésből, vagy el fogják veszíteni az ügyfeleket” – mondta a szakember.
Mínusz 8 százalék
Azt, hogy a Telenor Magyarország e pluszbevételekre mennyire van rászorulva, kívülről nem lehet egyértelműen megállapítani. A cég február 11-én kiadott sajtóközleménye első olvasatra úgy tűnhet, mintha minden rendben lenne. Azt írták, hogy "növekvő árbevétel és javuló ARPU-értékek jellemzik a Telenor Magyarország negyedik negyedévi pénzügyi teljesítményét. A vállalat árbevétele immár az egymást követő harmadik negyedévben folyamatosan bővül, ezúttal 4,5 százalékkal. (...) 2014 harmadik negyedévéhez képest az előfizetések száma 22 ezerrel emelkedett". A javuló pénzügyi eredményről szóló hírhez azonban távlatilag az is hozzátartozik – de ezt nem írták bele a sajtóközleménybe –, hogy a cég sok éve tartó, folyamatos árbevétel-csökkenés után tudott tavaly "előjelet váltani", s három negyedévben is árbevétel-növekedést elérni. De még így is csökkent az EBIT („earnings before interest and taxes” – vagyis: kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredmény) és EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization - vagyis: kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye), valamint a mérhető EBIT/árbevétel arányával (azzal a mutatóval, ami az eredményességet és a nyereségességet összehasonlíthatóvá teszi) a Telenor Magyarország 8 százalékkal, továbbra is elmarad a cégcsoport nemzetközi átlagától.
Az út szélén álló rendőr a magyar állam egyetlen megoldása minden ilyen problémára 2025-ben is, kivéve, ha a Pride betiltásáról van szó – írta a fővárosi képviselő.