Szaúd-Arábia szappanoperákkal hízeleg Izraelnek
A rijádi propaganda tévésorozatokban feszegeti az Izraelhez közeledés kérdését. A háttérben a szaúdi nacionalizmus és a múlt újrafelfedezése is szerepet játszik, miközben az emberi jogokat sárba tipró rendszer bírálata továbbra is tabu.
Valahol a Perzsa-öbölben, egy vályogházakból álló faluban az 1940-es években egy keresztény nő egy muszlim kereskedő után vágyakozik. Az utóbbi tönkrement házasságban él a feleségével, aki egy másik muszlim férfit szeret. De hiába, mert az a férfi a helyi rabbi lánya után sóvárog. Ez a vallásokon átívelő szerelmi sokszög az egyik fő témája annak a sorozatnak, amelyet a szaúdi többségi tulajdonban lévő MBC televízió hetek óta közvetít.
Az Um-Hárún (Áron anyja) címet viselő tévés széria a szaúdi közönség előtt eddig tabunak számító témákat feszeget. Így például a vallási egyenlőséget vagy az arab világban a zsidó közösségekhez fűződő történelmi kapcsolatot.
Egy másik szappanopera, a Hetes kijárat egyik epizódjában egy szaúdi közalkalmazott az apósával vitatkozik arról, hogy ki a valódi ellenség: Izrael vagy a palesztinok. „Az életünkben minden a palesztinok körül forog. Elzártuk az olajcsapot, majd fizettük a bérüket” – utalt az após az Izrael támogatása miatt a Nyugat ellen 1973-ban bevezetett olajembargóra, illetve az 1993-as oslói békemegállapodás után létrejött palesztin önkormányzatra. „Idehaza jobban is el lehetett volna költeni azt a pénzt” – folytatta, hozzátéve, közben a palesztinok minden apró lehetőséget megragadnak, hogy támadják Szaúd-Arábiát.
A szaúdi nézők alig hisznek a szemüknek és a fülüknek