Miközben mindenki azzal volt elfoglalva, hogy a kabinet jóvoltából hány száz- és ezermilliárd forint kerül a különböző védekezési alapokba, a magyar államnak idén május végéig hajszálpontosan annyi bevétele volt a különböző adókból, mint 2019 azonos időszakában, noha tízezrek váltak munkanélkülivé, és cégek tízezrei veszítették el bevételüket egyik napról a másikra. Az egyetlen olyan adónem, amely valamelyest visszaesett, az áfa, hiszen nem voltak nyitva a boltok, így vásárolni sem lehetett. Ezt a kiesést azonban éppen ellensúlyozta a vállalkozások megsarcolása, a tavalyinál is több szja-befizetés, valamint a dohányáruk adójának emelése.
Jövőre visszaáll a gazdaság a gyors, egyensúlyi növekedési pályára - vagy legalábbis ennek jegyében készült a 2021-es költségvetés tervezete, amely feltűnően sok propagandisztikus célt és a lényeget elkendőző trükköt tartalmaz. Az összkép felettébb biztató, több részlet viszont elborzasztó a jövő évi költségvetés tervezetében.
A német és a magyar recept
Németországban például áprilisban negyedével kevesebb volt az adóbevétel, mint egy évvel korábban. A brüsszeli Bruegel Intézet június eleji tanulmánya szerint a kutatóközpont által vizsgált 12 ország mindegyikének a kormánya nagyobb áldozatot vállalt, mint a magyar. Orbánék mindössze a GDP 0,4 százalékát fordították azonnali segítségre, míg a másik póluson Németország több mint 13 százalékot vállalt be.
Ebből természetesen nem az következik, hogy Magyarországnak nem került pénzébe a járvány elleni védekezés, csak itt más az elosztás logikája.
Az adókat nehezebb személyre szabottan elengedni, míg a támogatásokat sokkal egyszerűbb Mészáros Lőrinc szállodájára vagy Debrecenre szabni.
Az adatok azonban a magyar kormányfőt igazolják. Bár a német kancellár népszerűsége is hároméves csúcsokat döntöget, Orbán is elégedett lehet az arányaiban is töredék pénzből megszerzett támogatottságával. Ahogy a miniszterelnök fogalmazott, „az első csatát a koronavírus ellen megnyertük”.
Miközben az Orbán Viktor barátjának tulajdonában lévő Hunguest Hotels sorra nyitja meg vidéki szállodáit, a többi nagy szállodalánc még azon gondolkodik, hogyan tudná újra teljes munkaidőben foglalkoztatni a járvány miatt kényszerszabadságra küldött dolgozóit. Kiterjedt felmérést készített a magyarországi szállodákról a hotelek és rendezvények kutatásával közel két évtizede foglalkozó Promo Data Piackutató Kft.