Kiderült, hogy közpénz nélkül nem lehet utasszállítót fejleszteni
Tűzszünetet kötött leghosszabb kereskedelmi vitájában az EU és az USA, mert beismerték, hogy állami támogatás nélkül lehetetlen polgári repülőgépet alkotni, és ha egymást büntetik, az csak Kínának jó.
„A pereskedéstől, 17 évi vita után, elmozdultunk az együttműködéshez” – összegezte a 2014 óta első EU–USA-csúcstalálkozó legfontosabb eredményét Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság német elnöke. A Brüsszel és Washington közti leghosszabb kereskedelmi háborút ugyanis tűzszünettel zárták, s a két fél öt évet adott arra, hogy megállapodjon, az amerikai Boeing, illetve a páneurópai Airbus konzorcium pontosan milyen állami segítséget kaphat.
A perpatvar során kölcsönösen kiszabott büntetővámok alkalmazását már márciusban felfüggesztették, néhány héttel azt követően, hogy az EU-t szinte ellenségnek tekintő Donald Trump utódaként hivatalba lépett Joe Biden elnök, aki a múlt héten Brüsszelben megkötötte az alkut.
Az USA "visszatért": a szövetségesek örülhetnek Bidennek
Az autokráciák és a demokráciák harcához kérte és kapta meg szövetségesei támogatását Európában Joe Biden amerikai elnök, aki a gyors egymásutánban szervezett csúcstalálkozóin igyekezett visszaépíteni mindazt, amit Donald Trump lerombolt - de nem feledte az USA érdekeit.
A Boeing, az amerikai szakszervezetek, iparági lobbicsoportok és protekcionista politikusok már a demokrata Bill Clinton elnöksége idején sürgették a washingtoni kormányt, hogy lépjen fel az Airbus ellen, mert azt az abban részes Nagy-Britannia, Németország, Franciaország és Spanyolország kormánya tiltott támogatással segíti.
Washington végül 2004-ben mondta fel a két gyártónak nyújtható támogatásról 1992-ben született USA–EU-megállapodást, és hivatalos panaszt tett a páneurópai rivális ellen a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO). Brüsszel erre a saját beadványával reagált, amiben a Boeingnek adott – összesen 19 milliárd dollárra rúgó – tisztességtelen támogatásokat sorolta.