„A vad ár-összehasonlítás időszaka következik” – megdobhatja az e-kereskedelmet a válság

4 perc

2022.08.02. 07:30

A pandémiás felfutás után lefékeződött az online kiskereskedelem bővülése, míg a hagyományos boltokban elköltött összegeket az elszálló élelmiszerárak emelik.

Meghökkentő adatot közölt a KSH: az év első öt hónapjában stagnált az online kiskereskedelmi forgalom, holott ez az időszak évről évre 20–45 százalékos bővülést szokott produkálni. Ráadásul 2022-ben ezen belül is az első két hónapra koncentrálódott a növekedési fázis – nem függetlenül a lakosságnak nyújtott jelentős állami juttatásoktól –, március–májusban csökkenést regisztráltak.

Az internetes forgalom évek óta gyorsabban nőtt, mint a kiskereskedelem egésze, ám az idén megfordult a helyzet, utóbbi ugyanis éves összehasonlításban még a jelentősen emelkedő üzemanyag-fogyasztás nélkül is 8 százalékos bővülést ért el.

Fáznak a magyar e-kereskedők az exporttól, pedig úgy nőhetnének vele, mint a bolondgomba

Magyarország exportország, csak a kisvállalkozások ehhez nem nagyon tesznek hozzá semmit - nagyon tömören összefoglalva ez az egyik tanulsága annak az e-kereskedelemmel foglalkozó felmérésnek, amelyet a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) megbízásából készített a GKID.

A magyarázat: a koronavírus-járvány idején robbanásszerű növekedést produkáltak a webes vásárlások, úgy is lehet fogalmazni, hogy a bezárkózás két éve alatt ötévnyit ugrottak előre. A bolti bevásárlás ezzel szemben 2021-ben, de még 2022 tavaszán is akadozott a járványügyi korlátozások miatt, sok üzlet egyáltalán ki sem nyithatott.