Elektromos autót szeretnék, de minél olcsóbban – mit nyújtanak most az új villanyautók?
Mennyi és milyen jellegű kompromisszumot kell kötnie annak, aki a lehető legolcsóbban szeretne beülni egy új elektromos autóba?
Akkor, amikor egy jól felszerelt esztergomi hibrid Suzuki S-Cross ára már a 13 millió forintot is meghaladja, jó vételnek tűnik egy új elektromos autó 7,4 millió forintért, merthogy bizony létezik ilyen a magyar piacon. Valóban ennyi: listaáron, mindenféle néha létező állami támogatás nélkül. De persze a legtöbb új villanyautót már bőven 10 millió forint feletti áron jegyzik.
Az ár persze csak egyetlen, bár értelemszerűen igen fontos tényező, ami mellett nem árt mérlegelni egyéb szempontokat is vásárlás előtt. Ilyen például a hatótáv: első lépésben érdemes áttekinteni, hogy a közelmúltban naponta, hetente, havonta átlagosan mekkora távokat és milyen gyakran tettünk meg meglévő autónkkal.
Ha már nagyjából tudjuk, hogy körülbelül mekkora hatótáv lenne ideális számunkra, érdemes kellő óvatossággal közelíteni a hivatalos gyári adatok felé, a WLTP-értékek ugyanis sok esetben 20–30 százalékkal szebb képet festenek a valóságnál. Alacsony külső hőmérséklet mellett, télen további hatótáv zsugorodásra lehet számítani.
Az sem mindegy, hogy hol és milyen formában tudjuk majd tölteni autónkat. Ideális esetben otthon napenergiával tápláljuk a lemerült telepet úgymond ingyen, de még a normál otthoni hálózati töltéssel, a közelmúltban megnövekedett energiaárak ellenére is olcsóbban jövünk ki, mintha benzines autót használnánk.
A közterületi töltés viszont mára olyannyira megdrágult, hogy az ily módon töltögetett elektromos kocsik 100 kilométerre levetített költsége adott esetben akár 10-15 liter üzemanyag árával is felérhet.
Mutatunk néhány olyan új elektromos autót, melyek relatíve nyomott áron vezethetők haza, a maguk előnyei és hátrányai mellett.