A villanyautókhoz készült gumik többet tudnak, mint régebbi társaik – de még nem veszik át az uralmat

3 perc

2024.01.28. 15:45

Az akkumulátorcsomagok súlya miatt a villanyautók jóval nehezebbek, mint belső égésű motorral szerelt társaik, használatukhoz ezért nagyobb teherbírású abroncsokra van szükség.

Miközben egy kisebb, régebbi autó teljes önsúlya egy tonna körül van, egy új elektromos gépkocsiban csak az akkupakk tömege a fél tonnát közelíti. A súlytöbblet miatt a nagy gyártók kimondottan elektromos autókhoz fejlesztett abroncsokat is kínálnak. Nem kell feltétlenül ilyet választani, elég lehet egy „sima” nagy teherbírású gumi is, vásárlás előtt azonban szigorúan össze kell vetni a jármű tömegét és a kiszemelt új abroncs terhelhetőségét. Elégtelen teherbírású gumi használata ugyanis nem pusztán rosszabb vezetési élményt jelent, hanem a durrdefekt fenyegetése miatt kimondottan veszélyes.

Nyomós érvek szólnak azonban az elektromosautó-specifikus abroncsok használata mellett. Például az, hogy a villanymotorok azonnal nagy nyomatékot adnak le a kerekekre, ami kiváló gyorsulást eredményez – ez pedig különösen nagy igénybevételnek teszi ki a felni és az aszfalt közti kapcsolatot biztosító gumikat. Vagy az, hogy az erősebb abroncs nehezebb is, nagyjából a harmadával, tovább növelve az amúgy is nehéz jármű súlyát. A nagyobb tömeg pedig hosszabb fékutat jelent, így az elektromos autók gumijainál különösen kritikus a jó tapadás. Ráadásul a villanyautók egy része fékezéskor visszatáplál az akkumulátorba, ehhez megint csak a lehető legjobb tapadás szükséges.

„Úristen! Működik. Nem adjuk el" - személyes vallomás az elektromos autózásról

Több tízezer tisztán elektromos autó közlekedik már a magyarországi utakon, s az első pár száz kilométeren valószínűleg mindegyiknek a vezetőjét nyomasztja a hatótávfrász: az a bizonytalanság, hogy kitart-e az áram a következő töltőpontig. Hogy miként váltja fel a félelmet a magabiztosság, arról mesél szerzőnk, aki a közelmúltban ült át villanyautóba.