Már-már valódi sci-fi: érkeznek a hr-es MI-ügynökök
A toborzástól a majdani munkaerőigények előrejelzéséig, az adminisztrációtól a belső képzésekig egyre nagyobb a technológia szerepe a hr-ben. Már tesztfázisban vannak azok az autonóm MI-k, amelyek nem pusztán támogatnak, hanem önállóan döntenek.
A mesterséges intelligencia (MI) és a digitalizáció gyors fejlődése világszerte átalakítja a gazdasági folyamatokat, és ez alól a humánerőforrás-menedzsment sem kivétel. Éppen ellenkezőleg: a hr-technológia a digitalizáció és a mesterséges intelligencia egyik leggyorsabban fejlődő ágazata. Az egyik olyan terület, amelyet az MI alapjaiban alakít át, a munkaerő-felvétel. A hagyományos toborzási folyamatok, amelyek gyakran időigényesek és emberi előítéletektől terheltek, ma már MI-vezérelt eszközökkel optimalizálhatók. Az MI-platformok képesek elemezni az önéletrajzokat, összevetni a jelölteket egymással és az álláshirdetésekben szereplő követelményekkel. Akár még az első körös interjúkon történő szűrést is elvégzik. A cégek MI-alapú chatbotokat használhatnak a jelöltek elérésére, az interjúk beütemezésére és a toborzási folyamat aktuális állapotának adminisztrációjára. Mindez nem pusztán terheket vesz le a hús-vér hr-esek válláról, de jelentősen meg is gyorsíthatja a toborzást – ez már csak azért is előny, mert a megfelelő jelölt nem biztos, hogy végigvár egy hosszabb folyamatot.
A Z generációnak már nem újdonság
A Z generáció (nagyjából az 1990-es évek közepétől a 2010-es évek elejéig születettek) tagjai egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a munkaerőpiacon, számukra pedig már teljesen természetes a digitális eszközök és kommunikációs formák használata. Ez sokuknak kényelmesebb is, mint a személyes interakciók, nekik tehát akár vonzó is lehet, ha első lépésben egy chatbottal találkoznak, nem egy hús-vér emberrel.