Trumpról elnevezett futurisztikus vadászgéppel biztosítaná légi dominanciáját Amerika

8 perc

2025.04.26. 12:30

A cég történetében először a Boeing nyerte az amerikai légierő újgenerációs vadászgépprogramját, miután az előző adminisztráció a drágasága miatt már majdnem elkaszálta az egészet. Mit lehet tudni a hatodik generációs gépeket fejlesztő, hányattatott sorsú amerikai programról és miért alakult így a sorsa? A futurisztikus gép még sokáig Trump emlékét fogja őrizni, de a pilóta nélküli robotrepülők már a küszöbön vannak.

Amerika ellenségei még az érkezését se fogják látni, azt sem fogják tudni, hogy mi találta el őket, „ez olyasmi, amihez hasonlót még soha senki nem látott”. Ezzel a felvezetéssel mutatta be a Fehér Házban Donald Trump az USA új generációjú vadászgépét, amely a régebbi számozási logikától eltérően az F–47 nevet kapta. „Ez gyönyörű szám” – mondta a bemutatón az USA 47. elnöke, aki nem is tagadta, hogy az ő kérésére alakult így a névadás. A légierő hivatalos közleménye szerint Trump „kulcsfontosságú támogatása” mellett a legendás második világháborús P–47-es gép öröksége, valamint a haderőnem 1947-es alapítása előtt szerettek volna tisztelegni az elnevezéssel. Ez „direkt üzenet a szövetségeseinknek, hogy nem tűnünk el, és az ellenségeinknek, hogy képesek vagyunk globális erőkivetítésre” – mondta a bemutatón Pete Hegseth védelmi miniszter a gépről, amely évtizedek múlva is Trump emlékét fogja őrizni. Majd teátrálisan hozzátette: „Ez egy ajándék a leszármazottjainknak.”

Mentőöv a Boeingnek, garancia Amerikának

A névnél már csupán a kivitelező okozott nagyobb meglepetést, ugyanis az F–22-es és az F–35-ös gépeket jegyző Lockheed Martin ellenében a Boeing nyerte el a lehetőséget. (A következő generációs B–21 Raider stratégiai bombázót gyártó Northrop Grumman már korábban kiesett a versenyből.) A Boeing győzelmét többen szkeptikusan fogadták, mivel minimális rutinja van vadászgépek gyártásában, most először tudott győztes modellt felmutatni. (Az F/A–18 Hornet és az F/A–15 Eagle típusokat még a McDonnell Douglas tervezte, amely 1997-ben egyesült a Boeinggel.) A cég az amerikai védelmi megrendelésekből is szinte teljesen kiszorult, és az exportra összpontosít. Futó védelmi szerződései, az űrkutatási T–7A Red Hawk kiképzőgép, a KC–46A Pegasus légi utántöltő repülőgép és az Air Force One programja mind minőségi problémákkal, költségnövekedéssel és késésekkel küszködik. Az elnöki gép csúszását még Trump is szóvá tette. A polgári területen a több száz ember haláláért felelős 737 MAX típus körüli mizéria aláásta a Boeing iránti politikai, befektetői, de még a munkavállalói bizalmat is.

A mérnöki és gyártási-fejlesztési szerződések öt év alatt 20 milliárd dollárra rúgnak, míg a gépek átadása további pénzt jelent. Trump azt mondta, hogy a ciklusa végén venné át az első F–47-est, az évtized végére pedig sorozatgyártáson szeretné látni az első körben kétszáz megrendelt gépet. Az F–47 megmentette a Boeing védelmi portfólióját, a cég több kockázatot vállalt, és ár-érték arányban versenytársainál jobb végterméket kínált, ami segített nyernie a katonai források szerint rendkívül szoros versenyben. A világ első hatodik generációs vadászgépének mondott eszköz Trump elmondása szerint már öt éve repül titkos teszteken, viszont ezúttal nemcsak „Amerika ellenségei” nem láthatták, hanem a bemutatót megtekintő nézőközönség sem, ugyanis csupán a gép hátsó felét gondosan kitakaró illusztrációkat hozták nyilvánosságra, hogy minél kevesebb derüljön ki a technikai paraméterekből. Így a hiányos illusztrációkból nem sokat lehet megtudni, annál többet lehet sejteni arról, hogy milyen követelményei vannak egy hatodik generációs gépnek, amiből – az adminisztráció kommunikációjával szemben – Kína már korábban bemutatta a címkét J–36-os modelljén.

A valóságban a generációba sorolás nem konkrét felosztás, hanem a fejlesztő országok nagyobb technológiai ugrások után saját hatáskörben aggatják rá a presztízst fokozó jelzőt. Egyes vélemények szerint Kína hiába tartja a lépést számozásban, a valóságban egy generációval le van maradva.

Mit tud a hatodik generáció?

A légierő a haderők egyik legdrágább eleme, és itt jön ki legjobban a technológiai fölény.

Míg egy fél évszázados harcjármű vagy tüzérségi eszköz tökéletesen hasznosítható manapság is – mint mutatják az ukrajnai tapasztalatok –, a gyorsan fejlődő légvédelmi radar- és rakétarendszerek, valamint az ellenséges repülők képességei miatt a légierőben már élesen kijön a generációs különbség. Egy új vadászgép fejlesztése és rendszeresítése bármely ország gazdasági lehetőségét és ipari bázisát próbára teszi. A hatodik generációhoz a tudományos-fantasztikus művek határán táncoló, futurisztikus elképzelések tartoznak, amelyeknek jó része megjelenik az F–47-esnél.