Gondok lesznek az akkugyárak kiszolgálásával, ha a MÁV Bécsig is alig tud eljutni

6 perc

2023.10.05. 07:10

Újabb botrány bontakozik ki a betelepülő akkumulátorgyárak körül: nincs megfelelő infrastruktúra, amelyen szállítani tudnák az árut. A közlekedési miniszter erőből próbál úrrá lenni a vasúti forgalom bohózattá fajuló akadozásán, miközben a kínaiak egyre dühösebbek. 

Jó úton halad Lázár János, ha le akarja szoktatni az utasokat a MÁV-ról. A Budapest és Bécs között ingázók eddig is tudták, hogy pechesek, ha a felesben üzemeltetett vonalon éppen egy olyan szerelvényt csípnek el, amelyet nem az osztrák ÖBB vasúttársaság RailJet-flottája szolgál ki, hanem a magyar vasút indított. Utóbbi ugyanis kevésbé tiszta, időnként lefelejtenek róla helyjegyes kocsikat, és persze a wifi is akadozik. Az viszont, hogy az építési és közlekedési miniszter hirtelen parancsba adta e vasútvonal egy kritikus szakaszának azonnali felújítását, olyan káoszt okozott, hogy az utolsó kitartó utasok is elindultak a FlixBus felé.

Október első hétfőjén például – azonnali indulás esetén – a busztársaság 4–6 ezer forintért kínált jegyeket a bécsi főpályaudvarra, csúcsforgalomtól függő menetidővel, leggyorsabban 2 óra 50 perc alatt. A MÁV nehézkes applikációja 15 ezres fuvardíjért vállalta ugyanezt a távot elvileg 2:38 alatt, csakhogy a sínen jelenleg garantált a késés, még akkor is, ha a nemzetközi járat az építkezés ellenére elvileg akadálytalanul haladhat.

A halmozódó csúszások elkerülésére az osztrák vasúttársaság átmenetileg úgy döntött, hogy a kiszámíthatatlanul érkező pesti vonatok nem mennek tovább Bécsből Nyugat-Európa más városaiba; arrafelé más szerelvények indulnak, garantáltan betartva a menetrendet. Bár ez naponta csak néhány száz magyar utast érint, a jelentősége szimbolikus: felhívja a figyelmet a magyar vasúthálózat problémáira. Ám az igazán komoly akadályokba azok ütköznek, akik személyszállítás helyett árukat mozgatnának.

Pedig lehetne jobb a helyzet, hiszen a minisztériumokban sem ejtettek mindenkit a fejére. A külgazdasági tárcánál évekkel ezelőtt felvetődött, hogy ha százmilliárdos kínai és dél-koreai beruházásokat akarnak Magyarországra csábítani, akkor az ipartelepítés mellé logisztikai szolgáltatások is kellenének, amiről szakértőket is megkérdeztek.

 

Komoly terheket húz magára a magyar gazdaság a növekvő Kína-függéssel

A jüan nemzetközi térhódításától remél hasznot az MNB, kínai bankok hiteleznek több obskúrus politikai projektet, viszont a kínai-magyar külkereskedelemben példátlan deficit jött össze. Közben a költségvetés kamatterhei GDP-arányosan megközelítőleg már akkorák, mint 2010 előtt, a Gyurcsány-kormány idején.