Proktis-M
Proktis-M
Tetszett a cikk?

A karácsonyi időszak a készülődés, a pihenés és az év végi ünneplés, eszem-iszom ideje. Az ajándékozás, a közös étkezések mindannyiunk számára igazi feltöltődést adnak. Fontos azonban, hogy már az ünnepeket megelőző hetekben – legyen szó a bevásárlásról vagy a programok szervezéséről – ne csak a lelkünket, hanem a testünket is felkészítsük. Ezért talán érdemes újragondolnunk az ünnepi menü megszokott, halászlé-töltött káposzta-bejgli hármasát.

Kevés olyan időszak van egy évben – talán csak a nagy ünnepek idején – amikor az, hogy mi kerül az asztalra, már csak a hagyományok miatt is szinte megváltoztathatatlan. Ha a „kötelező fogások” közül csak egy is hiányzik, máris úgy érezhetjük, hogy nem is igazi az ünnepi menü.

Így van ez a karácsonnyal is, ahol az amúgy sem a könnyű fogásokról híres magyar konyha igazi klasszikusai követik egymást. A halászlé, a töltött káposzta, a különböző sült húsok, illetve a desszertek közül a mákos, diós vagy gesztenyés bejgli sajnos legyenek bármennyire finomak is, aligha tartoznak azok közé az ételek közé, amelyek megkönnyítik az emésztést.

Gondolkodjon már a bevásárlás idején!

Azoknak, akik vissza-visszatérő aranyeres panaszokkal küzdenek – és tévedés ne essék, nagyon sokan vannak, még ha nem is beszélnek róla, hiszen a felnőtt korú lakosság fele 50 éves korára már érintett– érdemes már az ünnepi menü összeállításakor körültekintőnek lenniük.

Ha nem szeretnénk nagyon formabontók lenni, és ragaszkodunk a hagyományos karácsonyi menühöz, akkor sem kell kétségbe esnünk. Néhány apró konyhai trükkel szinte azonos fogásokat tálalhatunk az ünnepek idején, azonban utólag hálásak leszünk önmagunknak, amiért kicsit „megbolondítottuk” a recepteket. Az interneten az alternatív, gyomorkímélő és emésztéssegítő receptek sokaságával találkozhatunk, ez alól pedig az ünnepi ételek sem kivételek.

A halászlét kiválthatjuk egy gazdag zöldség- vagy krémlevessel, a halas fogás esetében pedig felejtsük el a panírt, vagyis rántott hal helyett készítsünk inkább sültet. A töltött káposztát cseréljük le párolt káposztára, mellé kínáljunk sovány sült húst. A desszertek esetében pedig kövessük a „minél lágyabb állagú, annál könnyebb emészteni” vezérelvet. Készíthetünk például túrós pohárkrémet sok gyümölccsel, vagy akár egy zabkeksz alapú sajttortát.

Elő a rostokkal!

Manapság az egészséges emésztés legnagyobb ellensége a rostszegény étkezés. A helyzet a karácsonyi időszakban csak rosszabbodik, hiszen mindannyian szívesebben nyúlunk egy-egy darab sütemény vagy szaloncukor után, mint mondjuk a friss, nyers zöldségekért. Ezen a téren is érdemes a dolgokat alaposan megfontolni, amikor a karácsonyi menüt állítjuk össze. Ha lehet, akkor szakadjunk el a hagyományos köretektől, a burgonya és a rizs helyett próbáljuk ki inkább a bulgurt, vagy a kölest, de készíthetünk egyszerű párolt zöldséget, vagy akár különböző színű zöldségpüréket is. Egészséges és laktató köretek a sütőben sült zöldségek is, mint a cékla, az édesburgonya, a sütőtök vagy a különböző típusú répák mártogatósokkal. A friss zöld saláták fogyasztása is javallott, hiszen a nyers zöldségek rosttartalma különösen jó hatású az emésztésre. Legyünk bátrak, próbáljunk ki új alapanyagokat!

Inkább többször, kevesebbet

Számos diéta kezdő tételmondata ez, amit akkor is érdemes megfogadnunk, amikor különösebben nem vágyunk súlycsökkenésre, mindössze szeretnénk megkönnyíteni testünk mindennapi működését. Az ünnepek idején, amikor a hidegben és a sötétben a legjobb bekuckózni egy meleg szobába, még fontosabb ez a szabály.

A mértékletességet ugyanis a testünk meghálája. Nemcsak úgy, hogy nem szalad fel ránk hipp-hopp néhány – vagy akár sok – felesleges kiló a karácsonyi időszak alatt, de a mellékhelyiségben eltöltött időt is meg tudjuk ezzel könnyíteni, különösen akkor, ha aranyeres panaszokkal élünk.

Az aranyér legjellemzőbb tünete a székelés közbeni fájdalom, esetleg vérzés, ugyanakkor fontos tudni, hogy a panaszok nem minden esetben erőteljesek. Az alábbi tünetek utalhatnak aranyérre, ám gyanú – és a panaszok erősödése – esetén célszerű szakorvost is felkeresnünk:

  • duzzanat, csomó a végbél környékén (ennek kivizsgálása és megítélése orvosi feladat),
  • fájdalmas székelés (tompa vagy nyilalló fájdalom), fájdalom ülés közben, de akár álló testhelyzetben is (sok esetben a beteg ülni egyáltalán nem bír),
  • erős viszketés a végbéltájon, véres széklet, kitüremkedés (tapintható aranyeres csomó),
  • huzamosabb ideig fennálló székrekedés, váladékozás és nyálkás, véres széklet.

Az aranyér a kezdeti fázisban még otthon is kezelhető, így célszerű, ha a házi patikánkban megtalálhatók az otthoni kezelésre alkalmas kenőcsök vagy kúpok.

Elegendő folyadék

Testünk számára az egyik legfontosabb, hogy elegendő folyadékhoz jusson. Ha folyadékhiány lép fel a szervezetben, az nemcsak fejfájást vagy rossz közérzetet, esetleg hamis éhségérzetet okozhat, de az emésztésünket is megnehezíti, ez pedig a WC-n is rendkívül kellemetlen perceket okozhat számunkra.

Természetesen az elegendő folyadék alkohol- és lehetőleg koffeinmentes italokat tartalmazzon, leginkább buborékmentes vizet vagy cukor nélküli teát, esetleg mértékkel fogyasztott gyümölcslevet. Ahogy pedig az étkezésnél, így az alkoholnál is a mértékletesség a fontos, fogyasszuk azt felelősséggel!

Mindennapos mozgás

Bár a karácsonyi időszak a pihenésről szól, a mozgás ezekben a napokban is nagyon fontos. A családi ebédeket vagy vacsorákat követően, ha lehetőségünk van rá, sétáljunk egyet. Indítsuk a napot egy rövid tornával vagy jógával, vagy ha az időjárás is engedi, kerékpározzunk vagy kocogjuk egyet. De a karácsonyi szünetben jó program lehet egy rövidebb vagy akár hosszabb erdei túra, kirándulás is.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Proktis-M forgalmazója, a Phytotec Hungária közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Proktis-M BrandChannel

Sport és aranyér: nem mindegy, hogy hogyan és mit edzünk!

Aranyér. Elsőre nem hangzik túl jól, de a kezdeti elkeseredés után inkább fogjunk bele az életmódváltásba, amibe iktassuk be a rendszeres sportot is, ha addig még nem tettük volna. Segítünk, hogy melyik sport tehet jót és melyik az, melyet messziről el kellene kerülniük az aranyérrel küszködőknek.

Proktis-M BrandChannel

Némi odafigyeléssel Ön is elkerülheti az aranyeret – tippjeink!

A 21. századi ember életmódjának számos előnye, ugyanakkor rengeteg hátránya is van. Minden elérhető szinte karnyújtásnyira, de épp ennek a kényelemnek köszönhetően sok kellemetlen, adott esetben súlyos betegségnek is ki vagyunk téve. Annak érdekében, hogy ezeket elkerüljük – legyen szó szív- és érrendszeri problémákról vagy épp az aranyérről – csak néhány alapvető dologra kell odafigyelnünk, amelyek akár a napi rutinunk részévé is válhatnának.

Proktis-M BrandChannel

Így üljön a wc-n, hogy ne legyen baj belőle!

Az egyik legintimebb tevékenység, amiről a lehető legkevesebbszer teszünk említést. Hogyan trónoltak őseink, és hogyan kellene nekünk, hogy ne végződjön aranyérrel a dolog? Cikkünkből minden kiderül.

Proktis-M BrandChannel

5 tipp otthonra, hogy elkerüljük az aranyeret

Mostanság igen sokan home office-ból dolgoznak, ezért még többet ülünk a laptopunk és a televízió előtt, vagy a gyerekkel együtt tanulva kényszerülünk az íróasztal mellé. Összegyűjtöttünk pár tanácsot, melyekkel megelőzhető, hogy a #maradjotthon kampány érzékelhető nyomot hagyjon az egészségünkben.

Proktis-M BrandChannel

Szorulás: bármilyen kínos, muszáj róla beszélni!

Szinte biztos, hogy élete során mindenki találkozik a mindennapokban csak szorulásként emlegetett székrekedés kellemetlen „élményével”. Ha rendszeresen megakasztja a napunkat ez a megerőltető esemény, cselekedjünk minél előbb, mielőtt aranyeres panaszokat okozna!

Proktis-M BrandChannel

Az aranyér nem válogat - bárki, kortól függetlenül szenvedhet tőle

Az aranyér olyan betegség, ami a lakosság meglehetősen nagy részét érinti, mégis kínos titkolózás rejti. Pedig a kezelése, különösen, ha időben, a betegség kezdeti szakaszában elkezdjük, otthoni körülmények között is lehetséges. Bár az aranyeresség egy kellemetlen állapot, mégis fontos beszélni róla.