Ilyen kihívásoknak kell ma megfelelnie egy gigantikus raktárnak
Üllőn bővíti központját és épít félautomata raktárat a Rossmann Magyarország Kft. A tervek szerint az új raktárépület 2024-ben készül el, a raktártechnológiát pedig 2025-ben telepítik és tesztelik, a 2026-os év elején pedig a jelenlegi logisztikai rendszer átköltöztetése után élesben is elindul a munka.
Az új raktárba egy több mint 100 raklapos állványsort építenek, a szállítópálya mintegy 2 kilométer hosszú lesz, a galériás raktári rendszerben több mint 85 ezer tárhelyet alakítanak ki, és több mint 42 ezer darab műanyag tárolóláda látja el a komissiózási igényeket. A logisztikai kihívásokat az SSI SCHÄFER Systems International Kft. oldja meg, velük szerződtek le a megvalósításra.
A drogéria-parfüméria hálózat központja, illetve a hazai piacot kiszolgáló logisztikai operáció még 2009-ben költözött a Pest vármegyei Üllőre, egy 24 500 négyzetméteres épületbe. 8 évnyi üzemelést követően, 2017-ben fogalmazódott meg a továbbfejlesztés gondolata, mert már akkor látható volt, hogy a 2020-as évek közepén a raktári kapacitás bővítésére lesz szükség.
Az üzletek és az e-kereskedelem kiszolgálására egy 27 000 m2-es, részben automatizált raktár épül. Ebben egy olyan bővíthető rendszert hoznak létre, amely képes a közel 250 üzletet napi szinten ellátni, és támogatja az online rendelések számának növekedését is. Az épület alsó szintjén lesz a raktár, az első és a második emeleten az irodák, valamint a szociális helyiségek és az öltözők kapnak helyet.
A raktártechnológiai beruházás összköltsége közel 6 milliárd forint, amit a Rossmann saját forrásból finanszíroz. Az épület további 14 milliárd forintba kerül, amelyet egy hazai ingatlanfejlesztő céggel kötött bérleti konstrukció keretében üzemeltetnek majd.
Kiemelt figyelmet fordítottak az informatikai háttér és az új raktárban bevezetésre kerülő WMS (Warehouse Management Software) raktármenedzsment rendszer stabilitására. A raklapos termékek soros állványrendszerben történő tárolása mellett egy 3 szintes, szintenként 3500 négyzetméter alapterületű galéria is elkészül majd, itt a kisáruk kiszedése történik a Pick by Light fényjelzős komissiózó rendszerrel.
Az SSI SCHÄFER Pick by Light fényalapú komissiózó rendszere lehetővé teszi a komissiózási hibák szinte teljes kiküszöbölését. Minden tárolórekeszben van egy kijelzős jelzőlámpa és legalább egy nyugtázó gomb. Amikor a komissiózási tárolódoboz eléri a komissiózási helyet, a lámpa világít, jelezve a munkatársaknak, hogy melyik rekeszből kell kiszedniük, a kijelző pedig az eltávolítandó cikkek megfelelő számát jelzi. Az eltávolítást ezt követően egy nyugtázó gombbal erősítik meg.
Ezzel a félautomata, papírmentes komissiózási technológiával a hatékonyságot és a produktivitást is növelni lehet. Erről a területről szállítópályákon, műanyag tárolóládákban továbbítják a termékeket a konszolidációs területre, ahol 48 kiszedőállomáson készítik össze az üzletek számára és a webshopon keresztül leadott rendeléseket. A raktárban mintegy 22 ezer cikkelemet kezelnek.
Az SSI SCHÄFER szállítópálya-rendszere akár 75 kilogrammos kis teherhordókhoz alkalmas, mint például ládák, kartondobozok, tálcák és zsákos tárolók, amelyek nem csak típus szerint szállíthatók a szállítórendszerben, hanem keverve is. A kartondoboz- és rekeszszállító rendszer a rakományhordozók válogatására, áthelyezésére, pufferelésére és felhalmozására is képes. A moduláris komponensek skálázható átfogó rendszerré kombinálhatók, és könnyen csatlakoztathatóak más rendszerekhez is.
Az új technológia alapja egy 3 szintes galériarendszer, dobozos szállítópályákkal és fényvezérelt kiszedőállomásokkal. A Rossmann részéről elvárás volt, hogy a jelenlegi raktárban működő Pick by Voice rendszert áttelepítsék és integrálják az új raktárba a raklapos tételek komissiózásához. A készülő raktárban nemcsak az üzletek felé kiszállítandó tételek rollikocsikra történő kiszedése, hanem a webshopon keresztül leadott rendelések, így az akár egydarabos termékek komissiózása is ugyanazon rendszerben történik. Ez egy sokkal összetettebb folyamat, mint az üzletek által leadott rendelések feldolgozása, mert sokszor egydarabos tételeket kell komissiózni, amelyek mindegyike egy kiszedési sort jelent a rendszerben. Így aztán rengeteg logisztikai mozgással kis mennyiségeket szükséges kezelni.
A logisztikai folyamatokat, az áruk beérkeztetését, a raktározást, a komissiózást és a kiszállítást az új WMS rendszer kezeli majd. Lényeges, hogy a technológia több további, a Rossmann elvárásai alapján meghatározott területet is kezel, ide tartozik a munkaerő- és műszaktervezés is. Az informatikai rendszer kialakítása 3 szintet foglal magába: a szállítópályák vezérlését, a szállítópályákon zajló anyagáramlási folyamatot vezérlő szoftvert, valamint a raktárvezérlő szoftvert, amely a teljes raktári működést irányítja.
A Pick by Light fényjelzős komissiózó rendszer, az ergonomikus munkaállomások és az új generációs szállítópályarendszerek elemei minden munkaszakaszt összekapcsolnak az áru beszállításától a kiszállításig.
„Az új omnichannel raktár optimalizálja raktározási folyamatainkat, és a korábbihoz képest még nagyobb teljesítményt tesz lehetővé, különösen csúcsidőszakokban. Ezáltal közel napi 250 üzletet tudunk ellátni, és hatékonyan tudjuk feldolgozni a folyamatosan növekvő mennyiségű e-kereskedelmi rendelést is. Ami különösen fontos számunkra, hogy igény esetén a jövőben az új intralogisztikai megoldás tovább automatizálható és rugalmasan adaptálható” – mondta Szuchy Csaba, a Rossmann Magyarország Kft. logisztikai igazgatója.
A rendszerek közötti összekapcsolt adatcsere a prediktív karbantartási stratégia alapja. A WAMAS Lighthouse vizualizációval a raktárban összegyűjtött adatok valós időben átláthatóvá és láthatóvá tehetők. Karbantartásra ezért csak akkor kerül sor, amikor valóban szükség van rá, és nem meghatározott időintervallumok szerint. A tökéletesen működő alkatrészek a lehető legtovább használatban maradnak, ami meghosszabbítja élettartamukat és csökkenti a beruházási költségeket.
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.