Bisnode
Bisnode
Tetszett a cikk?

Ahogy azt már korábbi írásunkban bemutattuk, az export-célokat kitűző vállalatoknak számos kockázattal kell szembenézniük. A Bisnode Magyarország Kft. ehhez kapcsolódóan idén márciusban online-kérdőíves módszerrel, 306 vállalat válaszai alapján mérte fel, hogy milyen sajátosságok jellemzik a magyarországi cégek külpiaci jelenlétét.

A világátlagot meghaladó mértékben nőtt Magyarország külkereskedelmi volumene. Ameddig a nemzetközi forgalombővülés 4,7%-os volt 2017-ben, addig a hazai mutató az import esetében 8,2, az exportéban 5,8 százalékkal emelkedett – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. A számok azt is megmutatják, hogy hazánk fő külkereskedelmi partnerei továbbra is az Európai Unió tagállamai, a magyar exporttermékek 77%-a ezekbe irányul, a behozatal 79%-a pedig onnan származik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a magyarországi cégek be lennének szorulva az európai közös piacra: nincs olyan kontinens, ahol ne jelennének meg Magyarországon gyártott termékek vagy szolgáltatások.

Minden szektor, minden kontinensen

A Bisnode Magyarország online kérdőíves felmérésében a 306 válaszadó cég kétharmada valamilyen formában jelen van a külpiacokon. Az egyelőre még csak belföldön aktív cégek harmada is tervezi, hogy külpiacra lép.

Exportálna? - Ezekre figyeljen, ha belevág!

A Bisnode online marketing, kockázatkezelési és üzleti információs megoldások széles palettáját kínálja, mely lehetővé teszi az okos döntéseket. Döntéshozatali megoldásaink segítenek az adatok elemzésében, a célcsoport meghatározásban, a kockázati értékelésben és a partnerkapcsolatok menedzselésében.

A nemzetközi érdekeltségekkel rendelkező vállalkozások (amelyek között egyaránt találhatók szolgáltatók, kereskedők és termelők is) 62%-a exporttal és importtal is foglalkozik. Amelyek csak importálnak, azok pedig több mint kétszer annyian vannak, mint a csak exportálók. A globális célterületek között kiemelkedik Nyugat- és Kelet-Európa, amelyek mögött a Távol-Kelet, Észak-Amerika, Ázsia és Afrika következik. Magyar szempontból a legkevésbé frekventált külpiaci régió Dél-Amerika.

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A kizárólagos nyugat-európai jelenlét a vizsgált cégek csaknem harmadára (29%) jellemző, az egynél több régióval üzletelők között a nyugat- és kelet-európai tevékenység a domináns (28%). További 8% emellett a Távol-Keleten is aktív, és a cégek 3%-a az összes fent említett globális térségben jelen van.

A külpiaci működés nehézségei

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A külpiacon aktív cégek harmada arról számolt be, hogy a legnagyobb problémát a vásárlói célcsoportok meghatározása és az ügyfélszerzés jelenti. Nagyjából minden ötödik vállalkozásnak gondot jelent az ügyfélkör kockázatosságának elemzése is. Ugyancsak a megkérdezettek csaknem ötöde válaszolt úgy, hogy problémát jelent számára a hosszú értékesítési folyamat optimalizálása.

A válaszadók 14%-a a problémák között említette a külpiaci tevékenységgel összefüggő releváns üzleti adatok elérhetőségét és folyamatos frissítését is. Ugyanakkor a kintlévőségek csökkentése csak minden tizedik vállalatnak jelent nehézséget. Ez viszont összefügghet azzal, hogy a felmérésben résztvevők a külföldi ügyfélkör pénzügyi kockázatosságának folyamatos nyomon követését kiemelten fontosnak tartották.

Mennyire ismerik a külpiaci partnereket?

A nemzetközi partnerek ismerete kulcsfontosságú a külpiaci sikerek szempontjából, ezért a felmérés külön kitért erre is. Fontos, hogy mennyire megbízható egy üzletfél, milyen a tulajdonosi szerkezete, milyen egyéb cégkapcsolódásai vannak. Ezek alapján újabb üzleti lehetőségek adódhatnak, ugyanakkor számos a kockázat előre felmérhetővé válik.

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

Sajnos ebben nem állnak túl jól a magyar vállalkozások: a válaszadók 54 százaléka lényegében vakon repül, nincs vagy csak kevés információja van partnere tulajdonosi köréről illetve a körülötte lévő céghálóról. Talán még furcsább, hogy a cégek negyedének bár rendelkezésére állnak ilyen adatok, de azokat nem használják fel a stratégiaalkotáskor. Mindössze a válaszadók ötöde mondta azt, hogy jól ismeri a partnereit és ezeket az ismereteket teljes mértékben fel is használja az üzleti tervezés során.

Integrált adatok, hatékonyabb működés

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

Az átláthatóság szinte csak járulékos eredmény, a hatékonyság szempontjából viszont elengedhetetlen az adatok integrált kezelése. Ezáltal maga a menedzsment is tiszta képet kaphat a vállalkozás helyzetéről, a lehetséges irányokról és a szükséges korrekciókról, fejlesztésekről. Ezzel összefüggésben pedig a szolgáltatott adataik is pontosabbak lesznek, amelynek nyomán a cég értékelése is biztosabbá válik; a külpiaci partnerek számára ez kiemelten fontos lehet.

A Bisnode felmérése alapján az látható, hogy a válaszadó cégek fele figyelmet fordít erre, de csupán minden hatodik használja ki teljesen az ebben rejlő lehetőségeket. A válaszadók csaknem harmada ugyanakkor feldolgozatlanul tárolja a céges adatokat, 18 százalékuknál pedig egyáltalán nincs integrált adatkezelés.

Mennyire összehangolt a működés?

A kutatás arra is kitért, hogy a belső működés során milyen a részlegek egymás közti viszonya, milyen az adatellátottság és a kockázatokra való felkészültség. A válaszadók valamivel több, mint harmadánál az osztályok összehangoltan dolgoznak, szintén nagyjából ugyanennyinél pedig az adatok integráltan elérhetők az összes részleg számára. Mindössze ötödük mondta azt, hogy hatékonyan ki tudja értékelni a kockázatokat, és ennél is kevesebb, nagyjából minden tizedik közölte, hogy az őket érintő rizikókról azonnal értesül.

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

Fejlesztési hangsúlyok

A megkérdezett 306 cég csaknem fele a marketing és az értékesítés terén tartja szükségesnek a fejlesztést. A projektmenedzsment kapcsán ugyanezt valamivel több, mint hatoduk emelte ki, a következő fejlesztendő terület az IT. A kutatás és fejlesztés szegmense csak a negyedik terület a listában, amelyet a pénzügy és kockázatkezelés követ. A felmérésben szereplő vállalatok hatoda viszont semmilyen fejlesztést nem tervez a mostani esztendőben.

Kattintson a képre a nagyobb méretért!


Az oldalon elhelyezett tartalom a Bisnode Magyarország Kft. közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Bisnode BrandChannel

Felmérés: Mekkora a nők szerepe a gazdaságban?

A nők vállalkozókedvének megismerése mind a vállalati szféra, mind a makrogazdasági irányelvek kidolgozói szempontjából egyre érdekesebb téma. A globális gazdaságot tekintve e téren egyre szűkül a különbség a nők és a férfiak szerepvállalása között. Bár a trendek országonként eltérők, a Bisnode alább bemutatott indexe pozitív összefüggést mutat a nők gazdasági aktivitása és az egyes országok gazdasági mozgásai között.

Bisnode BrandChannel

Honnan tudhatja, hogy a beruházó valóban befejezi lakását?

A legtöbb ember életének legnagyobb befektetése a sajátingatlan-vásárlás. Most, hogy pörög a piac, szinte „papírról” elkelnek a legjobb lakások, és ez a verseny néha meggondolatlansághoz vezet. Hogyan ellenőrizhetjük a beruházót, kivitelezőt, és hogyan győződhetünk meg róla, hogy valóban elkészül majd a lakás időre?

Bisnode BrandChannel

Ha hatékony céget akar, ezzel mindenképpen foglalkozzon!

A Facebook adatbotránya óta mindenki tudja, mekkora jelentősége van a felhasználókról, üzleti partnerekről, potenciális ügyfelekről gyűjtött információknak. A cégek jelentős többsége ezt mára már felismerte, ám hatalmas kihívást jelent a beömlő adatok kezelése, elemzése, hatékony felhasználása.

Bisnode BrandChannel

Trükkök és tippek: így tervezzen, ha cége van

Egy vállalkozás lehetőségeit, képességeit a szervezeti felépítése és ezzel együtt működési stratégiája, valamint pénzügyi helyzete determinálja. A piac megfelelő ismerete megköveteli a partnerek, illetve a konkurencia ismeretét is.

Bisnode BrandChannel

Túl magasan a bukáshoz? – Megingathatatlan cégvezérek

Nincs Facebook Zuckerberg, vagy Tesla Musk nélkül – legalábbis ezt a képet erősíti, hogy a cégeket érintő idei botrányok nem ingatták meg az alapítók pozícióját, noha súlyos üzleti és bizalmi hibákért terheli őket a felelősség. Van az a szint, ahonnan már nem lehet bukni?

Bisnode BrandChannel

Nemek harca: előbb fizetnek a női cégvezetők?

Bár alapvetően maszkulin társadalomnak tartják a magyart, a Bisnode által készített felmérés adatai azonban mást mutatnak. Ha a környező országokat vesszük, akkor Itthon a legmagasabb a női cégvezetők aránya a teljes gazdasághoz képest. De olyan országokat is magunk mögött tudhatunk, mint Norvégia, Németország, Svájc vagy Ausztria. Éppen ezért merülhet fel egy elég kényes kérdés: vajon a női vagy férfi cégvezetők lesznek a megbízhatóbb partnerek? Melyik nem szerepel eredményesebben a gazdaságban?

Bisnode BrandChannel

Csökkenő cégszámot hoz a gazdasági növekedés

A magyar gazdaságba is meghozta a piactisztulást a fellendülés: az idei első félévben bő tízezerrel kevesebb vállalkozás működött, mint egy évvel korábban – derül ki a Bisnode első félévet elemző tanulmányából. A leglátványosabb a konszolidáció a kereskedelemben, míg az építőiparban stagnálás tapasztalható.