Ezekkel a „szakmai felkérésekkel” minden grafikus találkozott már, de lehet, hogy vállalkozóként is mondtunk hasonlót, annak ellenére, hogy egy brandet építünk, és hosszú távon gondolkozunk. Ha a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal szemben igényesek vagyunk, és a lehető legjobbat akarjuk adni, miért pont a logón, honlapon vagy a csomagoláson spórolnánk?
Az unokaöcs (d)effektus
Ahogyan legendásak a magyar mérnökök, ugyanúgy a designer szakmában is rengeteg tehetség van itthon. Valahogy mégsem találnak egymásra a hazai vállalkozásokkal. Akad persze sok pozitív példa, a „street food” brandek bármelyikét ide lehetne sorolni, ám sokkal gyakoribb, hogy a vállalkozásban valakinek a rokona/ismerőse dobja össze az arculatot, pedig ma már ezt egyáltalán nem engedhetnénk meg magunknak. A branding szakemberek mind egyetértenek abban, hogy ez lenne az „alap”. Azaz, ha a megjelenés nincs rendben, nincs is értelme továbblépni. Ugyanis nemcsak vevőként, hanem partnerként és munkavállalóként is jobban megbízunk egy olyan cégben, amely szép, átgondolt, a márka üzenetét hűen tükröző arculattal rendelkezik.
Nem értünk hozzá?!
Nehéz bevallani, ha valamihez nem értünk, még nehezebb ezt elismerni cégvezetőként. Kicsit úgy vagyunk a designnal is, mint a focival: mindenki tudja a tutit. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy nem így van. Akadnak persze ösztönös zsenik, de a legtöbb esetben jobb, ha egy profit kérünk fel a feladatra. Nem feltétlenül a szépérzékkel lehet a probléma a vezetőknél, máshol kell keresni a megoldást. Bármilyen hihetetlen: ez egy szakma. Az azonban fontos, hogy vállalkozóként ismerjük a vevőinket, és ezt a tudást át is adjuk a tervezőnek. Ez egy közös munka és nem egyszerű „kreatívkodás” a designer részéről (sem).
Szép=jó
Az arculat, a logó, a weboldal nem egyszerűen részei a vállalkozásnak, hanem alapvetően meghatározzák azt. Ugyanis nincs gyorsabban működő marketing eszköz az arculatnál. Ha valaki ellátogat a weboldalunkra és ott nem egy kidolgozott, átgondolt, a célközönségünkhöz passzoló designt lát, akkor máris elvesztettük az illetőt. Természetesen egy igényes oldal esetében sem feltétlenül mutatkozik meg rögtön a pozitív hatás, sokszor nem lesz azonnal vásárlás a jó benyomásból, viszont jól fogja érezni magát a potenciális ügyfél, és emlékezni fog ránk, mert egyfajta bizalom alakul ki benne a céggel szemben.
Lássunk egy gyakorlati példát!
Tavaly év végén kiírtak egy logópályázatot Kiskőrös város 300 éves évfordulójára. És hát finoman szólva sem a grafikusok szerint legjobbak nyertek. Persze mondhatjuk, hogy mindenkinek más a szép. De hogyan kerülhet a harmadik helyre egy ilyen logó:
Amikor az alábbi pályaművek még csak helyezést sem kaptak:
És ha nem negatív példákat, hanem mintákat keresünk, ezen az oldalon rengeteget találunk: http://brandingjournal.hu/
Igenis pénzkérdés (is)
Vállalkozóként egy dolgot gyorsan megtanulunk: semmi nincs ingyen. Mégsem költünk szívesen a designra. És bár a legtöbb alkotóban megvan a szakmai igényesség a saját munkája iránt, biztosan kevesebbet fog foglalkozni egy olyan projekttel, amiért nem vagy alig fizetik meg. Szóval ne alkudozással kezdjünk.
Mondhatjuk például, hogy a Nike logó csak egy pipa és pillanatok alatt készült el. Mégis ma ezzel azonosítják az egyik legértékesebb brandet a világon, és higgyük el, nem véletlenül született és lett olyan, amilyen. De talán még jobban alátámasztja a design értékét a Design Management Institute 2015-ös kutatása. Ebből az látszik, hogy a design vezérelte cégek 10 év alatt több mint 200 százalékkal jobb eredményeket értek el, mint a legjobban prosperáló 500 vállalat (S&P 500).
Az oldalon elhelyezett tartalom a DekoRatio Branding & Design Studio megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.