Trump vámháborúja nagyhatalmi présbe szorította a mindig lavírozó Indiát
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Hosszú ideje próbálják megfejteni a tudósok a kreativitás titkát. Ma már úgy vélik, nem egységes jelenség, és inkább „kreativitások” lenne a pontos megfogalmazás. Másik fontos fejlemény, hogy manapság már érzelmi kreativitásról is beszélnek a kutatók.
Noha maga a kreativitás szó csak a XVII. században jelent meg, az alkotó személyiségének és az alkotófolyamatnak a titkai több ezer éve foglalkoztatják az emberiséget. A XIX. században, a romantika korában – főként a művészet területén – már valósággal a kreativitás kultuszáról beszélhetünk, ami a „teremtő zseni” mítoszában csúcsosodott ki. A zseni nem hétköznapi adottságokkal bíró ember, isteni szférákkal érintkezik, magányos, különc alak, aki páratlan kincseket bányászik elő elméje mélységeiből, ami korántsem veszélytelen tevékenység.
A század második felében, a természettudomány fejlődésével megjelentek a téma egzaktabb feldolgozására tett kísérletek is. Cesare Lombroso olasz törvényszéki orvos Lángész és őrültség címmel jelentetett meg nagy hatású, ám igen vitatható könyvet, a kor neves elmegyógyászai pedig esettanulmány-szerűségeket írtak ismert alkotókról, a betegségben keresve a magyarázatot az elme sajátos működésére.
A XX. század elején a gyorsan fejlődő tudományos pszichológia igyekezett túllépni a romantikus elgondolásokon. Sigmund Freud, a pszichoanalízis atyja a gyerekkori ösztönkésztetésekből eredő tudattalan fantáziákat tekintette az alkotás forrásainak, és úgy vélte, a művész hasonlóképpen dolgozza fel ezeket, mint ahogy a mindennapi ember álmai formálódnak. A legfontosabb különbség, hogy a művészek egyezményes szimbólumrendszerekhez, a valósághoz tudják kapcsolni élményeiket, ami így más számára is érthetővé teszi e tartalmakat.
Abban az időszakban egy másik fontos korai iskola, az alaklélektan az alkotó gondolkodás sajátosságait, a tanulás, a problémamegoldás és az intelligencia összefüggéseit kezdte boncolgatni. Karl Bühler német–amerikai pszichológus például leírta a felfedezések megszületését kísérő „ahaélményt”, amikor a vizsgált probléma összetevői hirtelen értelmes alakzattá állnak össze. Ez bekövetkezhet a gondolkodási erőfeszítések következtében, vagy az erőfeszítések „szünetében”, amit inkubációs szakasznak is neveznek. Ilyenkor a gondolkodás nem tudatos szinten zajlik tovább, összekapcsolódva olyan mentális tartalmakkal, amelyek megtermékenyítően hathatnak.
Takácsoktól pókokról
Arthur Koestler magyar származású író úgy vélte, az alkotótevékenységet vagy a „fejesugrás az álomszerű állapotokba” vagy a „biszociációnak” nevezett mentális aktus támogatja. Ez utóbbi – szemben az egy gondolati mátrixon belül mozgó asszociációval – egymástól korábban távoli mátrixok összekapcsolódása nyomán jön létre; ennek példája a nyelvhasználatban például a metaforák alkalmazása.
A metaforák nemcsak a művészi tevékenységben, hanem a mindennapi, sőt a tudományos gondolkodásban is fontos szerepet játszanak. Herman Ottó, a magyar természettudományos és etnográfiai kutatások úttörője például a pókok tanulmányozása során a hálófonás nem létező szakkifejezéseinek megalkotása végett takácsmestereket kérdezett ki tevékenységükről, és az általuk használt fogalmakat alkalmazta a pókok viselkedésének leírására.
A XX. század közepére tehát megszületett a pszichológiai kreativitáskutatás két alapvető irányvonala: a kognitív-akadémikus, amely a tehetséggel és a megismerő folyamatok szerepével foglalkozik, és a személyiséglélektani, amely az egyéni különbségeket, a társas és motivációs hatásokat, az életút jelentőségét emeli ki. Természetesen abban mindkét megközelítés egyetért, hogy a kiemelkedő képességeket és teljesítményt mind öröklött, mind tanult faktorok meghatározzák. Az angolszász szakirodalomban ezért szokták megkülönböztetni a „gifted” és a „talented” fogalmát.
A „gifted” az adottságra, a potenciálra vonatkozik, ami veleszületett, a „talented” azonban már magában foglalja azokat a kiemelkedő képességeket is, amelyek tanulás és gyakorlás következményei. Például képzőművészeti tehetség esetén a kézügyesség, a kitartás és az esztétikai intelligencia inkább örökletes, míg az érzékelési fogékonyság, a teremtő képzelet és az esztétikai ítélőképesség inkább a fejlődés következménye. A végeredmény ezek összjátékától, valamint a megfelelő környezeti tényezők hatásaitól függ.
Kőváry Zoltán pszichológus cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Pszichológia legfrissebb, augusztus 18-án megjelent számában olvasható, mely a kreativitással, tehetséggondozással, önmegvalósítással, az izgalmassá tehető párkapcsolatokkal, a sokoldalú családi élettel foglalkozik. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál!
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.