Beültettünk néhány embert egy közösségi autóba – volt, amin mi is meglepődtünk
Bár az autómegosztó szolgáltatás hazánkban is egyre népszerűbb, még mindig sokan vannak olyanok is, akik egyes félelmek vagy tévhitek miatt nem merik igénybe venni azt. Hogy hogyan is működik a carsharing és hogy milyen érzés elektromos autót vezetni, azt a gyakorlatban, az utca emberével teszteltük.
Fontos megkülönböztetnünk a carsharinget az autókölcsönzéstől: utóbbi általában csak hosszabb időszakot jelent, a carsharing-cégeknél ellenben van lehetőség néhány órás használatra, de egy vagy több napos bérlésre is. A GreenGo esetében ez azt jelenti, hogy az autópályamatricás és nagyobb akkumulátorral rendelkező modellek tökéletesen használhatóak egy vidéki hosszú hétvégézésre.
Fővárosi használatban a cég autóival percdíjas konstrukciókat vehetjük igénybe. Ebben az esetben érdemes úgy tekintenünk a szolgáltatásra, mintha a közösségi közlekedés kiterjesztése lenne: a napi ingázás, ügyintézés során jól kombinálható a kettő. A fenti videó mindennél többet mond a GreenGo-féle vezetési élményről, mégis érdemes kitérnünk a legfontosabb tudnivalókra az elektromos autózásról.
A tömeggyártásra alkalmas elektromos modellek csak az elmúlt bő 10, szűk 15 évben jelentek meg. Sokak számára emiatt még komoly újdonságot jelent egy elektromos autó vezetése, megijedni azonban nem kell tőle – aki megszerezte a B-kategóriás jogosítványt, prímán el fog boldogulni a zöld rendszámos autókkal is.
A GreenGo járművei – hasonlóan a legtöbb elektromos autóhoz – mind automata váltósak, ami szintén szokatlan lehet azoknak, akik korábban csak manuális váltós kocsit vezettek. Itt viszont azzal tudunk megnyugtatni mindenkit, hogy ha a manuális váltóval megy a vezetés, az automata váltóval sem lesz probléma.
Az elinduláshoz csak annyit kell tenni, hogy a féket kinyomva a D, azaz drive fokozatba húzzuk a váltókart, amit aztán el is felejthetünk az utazás idejére. A GreenGo autóiban találunk még egy B fokozatot is (battery), amely a mozgási energia hatékonyabb visszanyerésében segít. Így egyrészt lassabban merül az akkumulátor, másrészt egy belső égésű motoros jármű vezetéséhez lesz hasonló az élmény. Ha tolatni kellene, akkor szintén a féken állva az R (reverse) fokozatot kell választani, ha pedig befejeznénk a vezetést, akkor a P (park) fokozatba kell visszatolni a váltókart. Utóbbi egyben kézifékként is működik, vagyis ilyenkor az autó akkor sem fog elgurulni, ha lejtőn álltunk meg.
Az elektromos autókkal kapcsolatban egyelőre sok tévhit kering a köztudatban. Ilyen például az is, hogy a villanyhajtású gépkocsik hamar lemerülnek, és nem lehet velük túl messzire eljutni. Hogy ez mennyire nem állja meg a helyét, arra az MIT egy 2016-os kutatása is rávilágított: a tanulmány szerint még az első generációs elektromos autók – amelyeknél a GreenGo járművei már jóval fejlettebbek – is bőven elegendőek a napi teendők ellátására.
Arról nem beszélve, hogy a GreenGo okostelefonos applikációjában az összes autó töltöttségi szintjét is láthatjuk, ahol százalékban és kilométerben is szerepel a megtehető hatótáv. Ha pedig úgy alakulna, hogy tölteni kellene az autót – erre is van lehetőség, amit a cég bónuszpercekkel vagy GreenGo csomag formájában honorál nekünk. A töltőoszlopok igénybevétele nem jelent nagyobb kihívást, mint a GreenGo autóinak a bérlése, mivel a töltést is egy okostelefonos applikációból lehet elindítani. Itt ráadásul még hibázni sem lehet, mint a benzines vagy dízel autóknál a benzinkúton, ugyanis az elektromos töltőfej olyan, mint a LEGO: csak a megfelelő típusút lehet csatlakoztatni az autóhoz.
Kisokos az elektromos autók fogyasztásához A GreenGo autóinak akkumulátor-kapacitása 18 kWh vagy 36 kWh. Ez nem túl óvatos vezetés mellett is, a 18 kWh-s autók esetében körülbelül 110 km-re, a 36 kWh-s autóknál pedig 230 km-re elég. Takarékos használat mellett azonban (a fogyasztást 10–11 kWh/100 km körül tartva), a 18 kWh-s Volkswagen e-uppal akár 150 km-t is meg lehet tenni egy töltéssel, míg egy – a videóban is látható – 36 kWh-s autónál ez akár 300 km is lehet. A GreenGo használatáról további tudnivalókat ezen a linken talál. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a GreenGo megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.