Egy felmérés szerint a vezetők 65%-a felismeri, hogy a mesterséges intelligencia képes növelni cégük eredményességét
A mesterséges intelligencia a mindennapokban már jó ideje velünk van, azonban a közelmúltban exponenciálisan, szinte egyik napról a másikra megnőtt azon területek száma, ahol alkalmazzák ezt a technológiát. Az MI jelenléte a mindennapi folyamatokban azonban sokkal több erőforrást igényelhet. Azok a vállalkozások, akik alkalmazzák vagy továbbfejlesztenék saját MI-folyamataikat, most profi segítséget kapnak a további digitális fejlődéshez.
Itt van velünk, és kezdeni kell vele valamit
Számos kutatás készült az elmúlt években a mesterséges intelligencia jelenlétéről, alkalmazási lehetőségeiről vagy épp veszélyeiről. Az Ernst&Young egyik legfrissebb, 2023 nyarán publikált kutatásában világszerte 1200 CEO-t kérdezett meg azzal kapcsolatban, hogy melyek azok a legfontosabb stratégiai kérdések, amelyek az MI kapcsán foglalkoztatják őket.
A megkérdezett vezetők egyértelműen látják az MI-ban rejlő hatalmas üzleti potenciált: többségük (65%) felismeri, hogy képes növelni a cég eredményességét, ezen felül bizonyos területeken gyorsabban és pontosabban vezethet eredményre a használata. Kétharmaduk úgy véli, hogy alapvetően a jót szolgálja, hiszen növeli a hatékonyságot, ezáltal egyes területeken, pl. az egészségügyben pozitív társadalmi hozadékai is lehetnek. Az általános közvélekedéssel szemben úgy vélik, hogy az MI nem veszi el az emberi munkát, akkor sem, ha egyes területeken kiválthatja azt: más pozíciók viszont épp a technológiának köszönhetően nyílnak majd meg. A megkérdezettek azonban kiemelték azt is, hogy komolyan és következetesen kell foglalkozni az alkalmazás rosszindulatú felhasználásának következményeivel is.
MI a helyzet itthon?
Azzal kapcsolatban, hogy a magyar cégek és vállalkozások mit gondolnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, Zborovján Gábort, a Telekom digitális megoldások kompetenciaközpontjának presales vezetőjét kérdeztük, aki kiemelte: „Amíg a ChatGPT be nem robbant a köztudatba, addig az emberek és a vállalkozások többsége nem látta azt az utat, hogy a valóságban hogyan léphet közelebb a mesterséges intelligenciához. Az OpenAI miatt viszont az elmúlt évben nagyon sok vállalkozás kezdett el azon gondolkodni, hogyan is tudná működésébe implementálni a mesterséges intelligencia használatát”. Mivel nagyon sok generatív AI program elérhető ingyenes verzióban is és általánosan nagyok a várakozások a technológiával kapcsolatban, gyakran felhasználói szintről érkeznek meg az ötletek, igények a vezetőség vagy az IT felé. „A tervezéskor viszont fontos megfelelőségi és IT biztonsági elveket is figyelembe kell venni, ami komplex tervezést és általában szakértői támogatást igényel. A ChatGPT publikussá válása okozta hype keveseket kerül el, mindenkit érdekel a téma, ugyanakkor a sikeres AI használat számos technológiai, szervezeti és folyamati követelmény meglétét igényli.” –hangsúlyozta.
De kinek érdemes az MI alkalmazásában gondolkodni? Zborovján Gábor szerint kiemelt hatékonyságnövekedéssel járhat a mesterséges intelligencia alkalmazása azokon a területeken, ahol nagy mennyiségű adat áll rendelkezésre, mert az MI képes ezek elemzésére és következtetések levonására. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az újabb adatok létrehozására a most nagy hátszelet kapó generatív AI-technológiák jól alkalmazhatók olyan területeken, ahol gyakori igény a szöveges, képi vagy hangalapú tartalom létrehozásra. Ezek a technológiák jól alkalmazhatóak iparágtól függetlenül olyan szervezeti egységekben, mint az ügyfélszolgálat, marketing, kommunikáció vagy HR. Ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy a use case-ek kiválasztásánál nem szabad gyors döntést hozni, meg kell vizsgálni, hogy mit okoz az AI használata megtérülés, IT security, folyamatok és az emberek szempontjából is.
Megéri fejleszteni
Magyarországon számos vállalat gondolkodik vagy már aktívan fejleszt mesterséges intelligenciával. Ez egyfelől komoly előre lépéssel kecsegtet, másfelől viszont egyik pillanatról a másikra felboríthatja az erőforrás- és kapacitástervezést. Ahhoz, hogy az egyes területeken hatékonyan lehessen alkalmazni az MI-t, rugalmasan igazodó fejlesztői környezetre, könnyen skálázható szerverinfrastruktúrára van szükség. A Magyar Telekom felismerte ezt az igényt, és egy pályázat keretében szeretné segíteni az MI-felé elkötelezett cégeket és vállalkozásokat.
Olyan cégek jelentkezését várják, akik már elindították a mesterséges intelligencia használatával összefüggő, vagy használatára irányuló fejlesztéseiket, és ehhez szeretnék bővíteni fejlesztői környezetüket, szerverinfrastruktúrájukat. A pályázóknak több feltételnek is meg kell felelniük: mesterséges intelligenciát alkalmazó K+F tevékenységet végeznek, legalább két éve működnek és minimum tíz embert foglalkoztatnak teljes munkaidőben.
A bírálatnál előnyt élveznek azok a pályázók, akik jelentős digitális transzformációs erővel bíró fejlesztésekkel járulnak hozzá a hazai gazdaság erősödéséhez, versenyképességéhez, továbbá ezekben a fenntarthatóság szempontjait is érvényesítik.
A Magyar Telekom 2023. november 17-ig várja azoknak a vállalatoknak a jelentkezését, akik már elindították saját fejlesztéseiket mestereséges intelligencia használatával, és bővítenék fejlesztői környezetüket extra kapacitással. A pályázati feltételeknek megfelelő jelentkezők közül a Magyar Telekom szakmai zsűrije választ ki három vállalatot, akik egy éven keresztül térítésmentesen vehetik igénybe a Magyar Telekom – fejlesztői környezet kialakítására tökéletesen alkalmas – Virtuális szerverbérlés XL csomagját. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.