Magyarország a flottás autók országa? – Interjú
Milyen a flottás, illetve a magánkézben lévő autók aránya a hazai piacon; milyen szempotokat érdemes szem előtt tartani céges autó vásárlásakor; és minek köszönhetően lehet egy autómárka hosszú távon piacvezető – sok minden más mellett ezekről is beszélgettünk Ádász Sándorral, a Magyar Suzuki Zrt. flottaértékesítési vezetőjével.
A Suzuki esetében a hazai gyártás mennyiben segít a készlet kezelésében, a várakozási idők csökkentésében, illetve mivel napjainkban már ez is fontos szempont, a "rövidebbre vágott" ellátólánc mennyit tesz hozzá a Suzuki fenntarthatósági törekvéseihez?
A Suzukinak a kezdetek óta kiemelt fontosságú volt a magyar piac, és prioritásként kezelte mind a magánszemélyes, mind a céges vásárlókat. Ennek fényében az elmúlt két évben tapasztalható nehézségek ellenére is fokozott figyelmet fordítottunk a hazai vásárlókra, így a piacon észlelhető hosszú várakozási idők ellenére mi a korábbi erőfeszítéseinknek és a hazai gyártásnak köszönhetően akár azonnal, vagy nagyon hamar, 2-3 hónapon belül ki tudtuk szolgálni az ügyfeleinket. Természetesen nálunk is voltak fennakadások – főleg a nagyobb volument vásárló ügyfelek esetében –, de az akut helyzeteket igyekeztünk a lehető leghamarabb orvosolni, hogy a cégek és az ott dolgozók mobilitását meg tudjuk oldani.
Magyarország a flottás autók országa – sokáig ez megkérdőjelezhetetlen tény volt, mi a helyzet napjainkban? Milyen a flottás, illetve a magánkézben lévő autók aránya?
A hazai piacon az újautó-értékesítés körülbelül 65-70%-a jogi személyeknek történő értékesítés volt az utóbbi években. A cégautót sok esetben nemcsak munkaeszközként, hanem juttatásként is adják a kis- és középvállalkozások, privát használatra is engedélyezik. A jelenlegi gazdasági helyzetben különösen fel tud értékelődni ennek jelentősége, mivel mind a vásárlás, mind a fenntartás komoly anyagi terhet róhat a vásárlókra. A Suzuki mindig is az országos átlagnál nagyobb arányban értékesített magánvásárlóknak, most pedig azt látjuk, hogy ez elbillent a cégautós eladások irányába. A Suzuki modellek ár-érték aránya kiváló, fenntarthatóságuk nagyon alacsony, ezért nemcsak a magánvásárlók körében, hanem a flottapiacon is sikeres a márka. Utóbbi piacon 2023-ban nagyobb térnyerésre számítunk modelljeink tekintetében.
Milyen előnyei vannak a flottás autóüzemeltetésnek?
Első körben minden cégnek a saját könyvelőjével érdemes egyeztetni, hogy számára mi a legoptimálisabb. A vásárló dönthet a készpénzes vásárlás mellett, a nyílt- vagy zártvégű, valamint az operatív lízing között. Mindegyik verziónak megvannak a maga előnyei. Lízingek esetén – konstrukciótól függően – más-más előnyökkel számolhatunk, legyen az akár az áfa-visszaigénylés, vagy a lízingdíjak költségként való elszámolása.
Mekkora cégek, vállalkozások számára rentábilis flottát üzemeltetni? A 2-3 fős mikrovállalkozások számára milyen lehetőségek vannak?
Már akár az egy autót vásárló cégeknek is sok előnyt tud adni a vállalati autó, akár a készpénzes vásárlás terén, akár ha flottakezelőt választ. Érdemes a tulajdonosnak tisztában lennie azzal, hogy melyik konstrukció milyen előnyökkel jár, hogy a lehető legjobb döntést tudja meghozni a vásárláskor. Ilyenkor nemcsak az autó értékét kell feltétlenül nézni, hanem a teljes használat során felmerülő költségeket is (például biztosítási díj, szervizköltségek stb.) vagy a maradványértéket. Iménti szempontoknak flottás piacon elfogadott mérőszáma a TCO (total cost of ownership), melyben a Suzuki modelljei igen meggyőző számértéket produkálnak.
Az autók ára látványosan megemelkedett az elmúlt években, a Suzuki márkanévről viszont sokaknak a tartósság és a praktikum mellett a kedvező ár ugrik be. Hogyan tudta mégis megőrizni újautó-eladási első helyét a márka? Mi a siker titka? – Tudjuk, hogy 30 éves magyarországi működése óta ez a 20. alkalom (sorozatban a hetedik), hogy piacvezetőként végzett.
Véleményem szerint a siker titka az évek óta tartó töretlen bizalom a márka iránt. Ár-érték arányban a legjobb mérce mindig a privát vásárlásokban tükröződik, és ebben a Suzuki mindig erős tudott maradni. Emellett azt gondolom, hogy a cégeknél is a pragmatikus gondolkodás az elsődleges és – a jó minőség mellett – ebben a számok önmagukért beszélnek. Nem utolsó szempont, hogy a márka a legnagyobb márkakereskedői hálózattal rendelkezik, így könnyen és gyorsan elérhetőek a szervizpontjaink, és a piacon még mindig az egyik legkedvezőbbek a díjaink.
Az elmúlt időszakban két teljesen új modell (Swace, Across) is megjelent a márka kínálatában. Mennyire keresettek ezek a Suzuki-modellek?
Az eleinte döcögősen induló értékesítés mára már stabilizálódott, főleg a Swace tekintetében. A Swace a vállalat első öntöltő hibrid meghajtású modellje, és jelenleg az egyetlen kombi a Suzuki hazai kínálatában. A tágas utas- és csomagtere, a kényelme, a jól használhatósága, valamint a fejlett és sokoldalú vezetéstámogató rendszerei miatt választják az ügyfelek. Az Across-szal már egy magasabb vevői kört igyekszünk megszólítani. Ez a modellünk elektromos hálózatról tölthető hibrid hajtással rendelkezik, vagyis a márka más autóihoz képest már képes arra, hogy tisztán elektromos meghajtással tegyen meg akár 75 km-et. A zöld rendszámmal járó előnyök ellenére úgy látjuk, hogy a Suzuki-vásárlók egyelőre még ismerkednek az új technológiával, hiszen az eladásokat a lágy hibrid és hibrid hajtású modelljeink vezetik.
A két legnépszerűbb modell közül tavaly az S-CROSS nyerte a versenyt a Vitarával szemben. Mi lehet ennek az oka? Illetve kifejezetten céges kontextusban hogyan szerepelt ez az autó?
Az S-CROSS egy frissebb modell, 2021 végén mutatkozott be itthon. Az első egész éves értékesítés tavaly történt, és nagy örömünkre töretlen a sikere. Amellett, hogy külsőleg is megújult a modell, számos új technológia is belekerült az autóba. Például csak ebben az autóban érhető el a 360 fokos kamerarendszer, amely jelentősen megkönnyíti a szűk helyeken való parkolást, továbbá az S-CROSS-nál debütált elsőként a Suzuki távfelügyeleti rendszere, a Suzuki Connect alkalmazás.
Céges tekintetben is egyértelmű siker volt a típus, és ha a gyártás is engedte volna, még jobban tudtunk volna szerepelni az értékesítésben. Az ok amúgy azt gondolom, a korábban taglalt tényezők mellett (gazdaságosság, jó ár-érték arány) az, hogy az autó formás, szerethető a külseje.
Emellett a Vitara is népszerű modell maradt a céges vevők között is, annak praktikuma és sokoldalú használhatósága miatt.
Milyen autóipari trendekre számíthatunk 2023-ban?
Bízunk abban, hogy kiszámíthatóbb lesz a gyártásunk, és hogy az ellátási láncok, az energia és a pénzügy területén stabilizálódik a helyzet. Emellett a gazdaságosság lehet a kulcsszó idén, ami akár a céges vásárlókat is újragondolásra ösztönzi gépkocsi beszerzéskor. Reméljük, hogy az előző évi trendet tudjuk folytatni, és bővülni fog a céges vásárlóink köre.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap nem vett részt.