Magyar Suzuki Zrt.
Magyar Suzuki Zrt.
Tetszett a cikk?

Egy többgenerációs családi cégcsoport vezetőjeként jó rálátás nyílik a hazai autópiaci és autóhasználati trendekre. Dr. Barta Anitát többek között ezek alakulásáról, nagy-, és kisvállalkozások flottahasználati szokásairól és a fenntarthatóságról kérdeztük.

Az Avis/Barta Cégcsoport több évtizede működik Magyarországon, főbb tevékenységeik közé az autókereskedelem és az autókölcsönzés tartozik. Suzuki márkakereskedőként, illetve az AVIS autókölcsönző egységeinek egyik hazai üzemeltetőjeként rajta tartják az ujjukat az autópiaci és autóipari trendek ütőerén. Dr. Barta Anita emellett autójogászként is tevékenykedik, aminek köszönhetően speciális ismeretekkel is rendelkezik a fent említett területekkel kapcsolatban.

Családi vállalkozásukban már a második generáció dolgozik, miben különböznek az idősebb és a fiatalabb nemzedék munkamódszerei?

Dr. Barta Anita: Teljesen más a szemléletünk és a problémamegoldó gondolkodásmódunk, de mégis hatékonyan tudunk együttműködni egymással. Az idősebb generációt édesapám képviseli, akinek rendkívüli tapasztalata és bölcsessége elengedhetetlen a cég vezetésében. Az én szemléletmódom gyakorlatias, a problémák mihamarabbi megoldására törekszem, és szeretem használni az innovatív informatikai megoldásokat.

A cégcsoport vezetése mellett „autójogászként” is tevékenykedik, mit jelent ez pontosan, mi a szakterülete?

Dr. B.A.: Az autós jogi területen nehéz eligazodni. Speciális helyzetek alakulhatnak ki, ahol sokszor nem elég maguknak a jogszabályok nyers ismerete, de a hozza tartozó szakmaiság is elengedhetetlen. Ezért is kezdtem bele az autószerelő szakmába is, aminek elméleti vizsgáját az elmúlt időszakban tettem le sikeresen, és most jön a gyakorlati rész. Autójogászként pedig azon magánszemélyeknek segítek kapacitástól függően, akik jóhiszeműen valamilyen jogi problémába keveredtek, és nem tudják a megoldást. Mint említettem, ez a jogi terület valóban nagyon speciális, így véleményem szerint mind jogi, mind szakmai rálátásra szükség van a hatékony segítségnyújtáshoz.

A családi cégcsoport egyik fő működési területe az autókölcsönző-üzemeltetés. Hogy látja, hogyan változtak a felhasználói és fogyasztói szokások, a cég 1990-es indulásától napjainkig?

Dr. B.A.: A szakma rengeteg változáson ment keresztül az elmúlt években. A kilencvenes évektől folyamatosan növekedett és erősödött az autókölcsönző szakma, egyre több cég jelent meg ezen a területen. Megéltünk szélsőséges időszakokat is, mint például a 2020-as év, amikor a repülőtéren gyakorlatilag megszűnt a forgalom, mert lezárták, noha előtte a legtöbb forgalmat ott bonyolítottuk.

Napjaink fő kihívása pedig az, hogy míg az elmúlt években a gépjármű-kölcsönző szakma lényeges bevételi forrása a bérleti időszak után a gépjárművek magas értéken történő eladása volt, ez az elmúlt hónapokban újra megváltozott. Az autók most már csak amortizációval adhatóak el a másodlagos piacon, valamint a megnövekedett kamat- és fenntartási költések még nehezebb helyzetet teremtenek.

Az elektromos autók megjelenése komoly mérföldkő az autózás történetében. Önök hogy látják, mennyire népszerű ez az új technológia a hazai autósok, ezen belül pedig a céges flottákat fenntartók körében?

Dr. B.A.: Az elektromos autók jövője egy nehéz kérdés. Fontos, zöld irányt jelent, ugyanakkor felhasználói oldalról nehézségekbe ütközik, hogy a növekvő számú fogyasztók hogyan tudják megoldani a töltést és a zöld autók fenntartását. Véleményem szerint a hibrid és plug-in hibrid modellek jelentik most a legjobb megoldást, és ez köszön vissza flottakezelői tevékenységünkben is.

Széles Suzuki flottát tartunk fent, a „volumen kategóriában” ezek nagyon jó bérautók és nagyon szeretik a bérlőink. Ráadásul a Suzuki modelljeink mind hibridek, ezek képviselik a követendő zöld irányt. Mindemellett fogyasztásuk is kedvezőbb, nem beszélve a károsanyag kibocsátásukról. Továbbá nem kell kompromisszumokat kötnünk a tankolás esetében sem, mint a tisztán elektromos autóknál. A flottánkban természetesen van ilyen gépjármű is, de ez a kölcsönzési igény a bérautósoknál egyelőre még felfutó ágban van. A mostaninál sűrűbb töltőinfrastuktúra kiépítéséhez még idő kell, de úgy gondolom, hogy az idő nekünk dolgozik.

Mivel lehet meggyőzni a cégeket, hogy az eddigi benzines/dízel flottáikat cseréljék hibridre és/vagy elektromosra? Lehetséges a teljes flották lecserélése, vagy egyelőre csak néhány elektrifikált autó beemelésével érdemes kalkulálni?

Dr. B.A.: A korszerűbb autók széles körben vannak jelen a piacon és ahogy látom, egyre tudatosabbak az ilyen gépjárművet vásárló ügyfelek is. Flották esetében a bérautós ágazat meghatározó szereplői, ahogy mi is, nagyon figyelnek a korszerűsítésre, és arra, hogy a lehető legkisebb károsanyag kibocsátású autót üzemeltessék. Ez a trend kezd egyre jobban elterjedni a magánszemélyeknél is. A hibrid autók egyre nagyobb számban jelennek meg a piacon, míg a dízelek kezdenek eltűnni. Ennek ellenére a teljesen elektromos autók ideje egy keveset várat magára a flottás ügyfeleknél. Úgy érzem, ez egy jó irány és fontosnak tartom a környezettudatos autók kommunikálását ügyfeleim számára, akik szintén nyitottak a zöldítésre.

Milyen előnyökkel jár a cégek számára az elektromos vagy hibrid autók használata?

Dr. B.A.: Az elektromos és plug-in hibrid autóknál a cégautó-adót nem kell megfizetni, ami nagyon szimpatikus egy céges autó esetében. Továbbá számos előnnyel is járhat, például a fővárosban a parkolás terén. Napelem esetén könnyen, olcsón tud a felhasználó tölteni és a fogyasztása is kevés. A hibrid autók is már jó irányt mutatnak a fogyasztás tekintetében, és jelentősen hozzájárulnak a zöld környezethez.

Mekkora cégeknek éri meg flottás megoldásban gondolkodni? Egy KKV számára is járható út lehet?

Dr. B.A.: Azt gondolom, hogy a legkisebb cégnek is érdemes flottás megoldásban gondolkodnia. A lízing konstrukcióban tartott céges autó hatékony költségelszámolást tesz lehetővé, azaz a költségek nagy részét el lehet számolni. Ez által kedvezőbbé válik a jármű havi fenntartásra, így a mobilitást könnyedén meg tudja oldani az adott vállalat.

A flottázás pedig akár már pár autónál is megjelenhet, nem kell nagy volumenben gondolkodni. Azon ugyanakkor érdemes elgondolkodni, hogy maguk kezelik-e a saját flottájukat, vagy több autó esetén ehhez egy flottakezelőtől kérnek segítséget. A flottakezelés ma már igencsak „flottul” működik, nagy előnye a rugalmasság, ami a mai világ meghatározó eleme. A gépjármű beszerzése, leadása, és szervizelése is a flottakezelő feladata, így számos gondot levesz az ügyfél válláról. Nyilván pár autó esetében a cég maga is meg tudja oldani ezeket a feladatokat, de ott nagyobb a rizikó az autó fenntartását és a majdani eladhatóságát illetően. Nem beszélve arról, hogy a vállalat likviditása szempontjából is jobb, ha a flottakezelő tulajdona a gépjármű és a cég csak használja az autót.

 

Egy flottautóval szemben számos kritériumot állítanak a vevők. Legyen elvárás a megbízhatóság, az alacsony fenntartási költség, a széleskörű felhasználhatóság, valamint a korszerű hibrid technológia, a Suzuki modellpaletta minden ponton helytáll. A gondtalan vezetési élményről és a biztonságos autózásról pedig olyan fejlett vezetéstámogató rendszerek gondoskodnak, mint a forgalmi jelzéseket felismerő asszisztens, az adaptív tempomat, a sávfigyelő rendszerek, a holttérfigyelő, a parkolás segítő rendszerek vagy a 360 fokos kamerarendszer. Mindezek Suzuki flottakedvezménnyel akár már egy autó vásárlásakor is elérhetőek.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap nem vett részt.