Andego
Andego

Csalás, bedőlő cégek, csődeljárás – van miért aggódni, ha beszállítót keres, üzletet köt, vagy hitelt ad. Szerencsére nem kell magánnyomozónak lennie ahhoz, hogy felkészült legyen az üzleti kapcsolataiban bizonytalan piaci környezetében sem.

Manapság kevés olyan vállalkozás akad, amelyiknek ne kellene üzleti kapcsolatba lépnie más cégekkel. Legyen szó beszállítóról, viszonteladóról, vagy akár hitelezésről, a sikeres üzletmenet és a jövőbeni növekedés magában hordozza a kiterjedt partnerhálózat iránti igényt, ami akár jelentős versenyhátrányt okozó kockázatokat is magában rejthet.

Mivel az üzleti élet egyik legfontosabb motorja a bizalom, az üzleti partner kiválasztásának folyamata nem sokban különbözik attól, ahogyan leendő férjet vagy feleséget keres magának az ember. Ahhoz, hogy a „közös élet” hosszú távú és jövedelmező legyen, nagyon fontos, hogy ismerjük társunkat – ez esetben beszállítóinkat, vevőinket és egyéb szolgáltató partnereinket –, elkerülve a váratlan meglepetéseket.

Egy vállalakozás esetében ez különösen azért is fontos, mert az üzleti életben igazán ritka, hogy egy ilyen „meglepetés” pozitív legyen. Márpedig egy hosszú távú együttműködés esetén, vagy olyan nagyszabású és jelentős precizitást igénylő projekteknél, mit amilyen egy közbeszerzési eljárás vagy pályázat, bizony elengedhetetlen, hogy a felszín alá lássunk.

Míg korábban ez a hírszerzés folyamat leginkább a szájhagyomány útján működött, jelentős változást hozott az adóhatóság egyre szélesebb körű nyilvántartása, amiből már bizonyos adatokhoz hozzájuthattunk leendő partnerünkről, ám a közhivatalos forrásokból többnyire korlátozott információk érhetők el. Az online cégjegyzékekből néhány kattintással releváns vállalati alapadatok, pénzügyi információk révén már hatékonyabban tájékozódhatunk arról, kikkel érdemes vagy nem tanácsos közös üzletbe fognunk.

A technológia fejlődése azonban mára ennél sokkal több mindent tesz lehetővé. A fenti analógiánál maradva, ahogy leendő kedvesünkről sok mindent megtudhatunk például a közösségi hálózatokon mutatott aktivitása alapján, úgy az üzleti életben is egyre nagyobb digitális lábnyomot hagynak maguk mögött a szervezetek, melyek révén egy esetleges üzleti partnerről is rengeteg hasznos információhoz juthatunk hozzá.

Egy adatkinyerés során az embernek ezekre is oda kell figyelni

Fontos megállapítani, hogy létező cégről van-e szó (talán meglepő, de sokan jártak már pórul e miatt, vannak olyan szektorok, ahol kimondottan vigyázni kell, ilyen például az építőipar, a munkaerő-kölcsönzés vagy a vagyonvédelem).

Ellenőrizzük, hogy a cég adószáma érvényes-e, hiszen nem egy esetben van létező cég, visszavont, vagy felfüggesztett adószámmal.

Nézzük meg, hogy nincsen-e csőd vagy bármilyen más eljárás érvényben a vállalat ellen.

Ennél sokkal több rejlik a digitális információmorzsákban: a modern informatika egyik legfelkapottabb technológiája, a Big Datában rejlő lehetőségeket az adatbányászok elképesztő dolgokra képesek felhasználni.

A már említett alapvető információk mellett meglehetősen hatékony előrejelzéseket is tudnak készíteni. A cégeknek létezik egy úgynevezett kockázati értékük, vagy score-juk, ami azt mutatja, mekkora a valószínűsége, hogy egy vállalat adott időszakon belül esetleg tönkremegy. Aki képes ezt az értéket számszerűsíteni és egy vállalatról pontos előrejelzést készíteni, az rengeteg bonyodalomtól és jelentős veszteségtől kímélheti meg magát.

A csőd-előrejelzés mellett természetesen a Big Data analitikának köszönhetően sokkal hatékonyabban képesek kiszűrni a csalókat, akik egyes iparágakban sajnos túlságosan felülreprezentáltak.

Természetesen, még egy informatikai téren erősnek mondható vállalkozástól sem várható el, hogy profi módon képes legyen adatbányászkodni, szerencsére léteznek megfelelő, trendeket, jogi változásokat is ismerő tanácsadó cégek, akik amellett, hogy foglalkoznak oktatással, akár dobozos termékként is árusítanak felhasználóbarát céginformációs megoldásokat, hiszen mindössze maga a statisztika, szakértői tudás és fejlett elemzési megoldások nélkül nem képes pontosan megállapítani és kiválasztani azokat, akikkel az üzletkötés kockázata alacsony. Mivel az ember a grafikusan ábrázolt adatokat jóval gyorsabban tudja áttekinti és értelmezni, még az elérhető legrészletesebb tulajdonosi információs adatbázis is csak megfelelő minőségű adathalmaz alapján hálózati elemzéssel felállított kapcsolati hálóval tud könnyen értelmezhető és pontos képet adni a partner kilétéről.

Ráadásul az említett új technológiáknak köszönhetően nem csak céghálózatokat, pénzügyi mozgásokat lehet megismerni, hanem lehetőség van az ügyfelek igényeinek, preferenciáinak és attitűdjének pontosabb beazonosítására is, melyek hatékonyan támogatják a marketing és értékesítési tevékenységeket is – többek között azáltal, hogy az ügyfél elvesztését megelőző események elemzését is lehetővé teszik.

Sajnos a vállalatok a költségcsökkentés jegyében szeretnek eltekinteni az ilyen irányú tanácsadástól vagy oktatástól, és szívesen húzzák meg az övet, amikor az informatikai költések kerülnek szóba, de érdemes elgondolkodni azon, hogy egy esetleges rossz döntés, ami egy projekt elvesztésében, vagy egy hitelfolyósítás sikertelenségében realizálódik, vajon nem okoz e nagyobb anyagi veszteséget, mint amennyibe egy megfelelő tanácsadó alkalmazása került volna.

Az oldalon elhelyezett tartalom az Andego közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.