Nespresso Professional
Nespresso Professional
Tetszett a cikk?

Az elmúlt években nemcsak a generációváltás okozott kihívásokat a munkaerőpiacon, a járványhatás is felforgatta az eddigi munkakultúrát. Nemcsak tudatosabbak lettünk, de kevesebbet is fogyasztunk. Ez pedig új szemléletet teremtett: a munkavállalók ma már elutasítják a klasszikus sémákat, és új módszerekre, motiváló, fenntartható munkakörnyezetre vágynak.

A millenniumi generáció elvárásaira érdemes figyelnie minden munkavállalónak: 2025-re a dolgozók 75 százaléka az Y-generációból kerülhet ki. Őket követi majd a Z-nemzedék, akik még tudatosabbak, ha munkahelyet választanak. Számukra már nem elég a jó fizetés, a megfelelő pozíció és a csocsóasztal: inspiráló környezetet, a sajátjukkal egyező értékrendet várnak el a munkaadójuktól, különben gyorsan odébbállnak. Hogy megállítsuk a job hoppingot, tudnunk kell, mi számukra az igazán fontos. Ezer megkérdezett fiatalból mintegy 700 számára kiemelt jelentőségű, hogy új munkahelye védje a környezetet, 400 pedig már a munkakereséskor is úgy válogat, hogy a cég, ahová jelentkezik, fenntartható vállalat legyen.

Pazarló cégek, tudatos Z-generáció

Az együttműködő, mentor szemléletű szakmai vezetők, a rugalmas munkaidő vagy távmunka mellett manapság már arra is szükség van, hogy lenyűgözzük a jelen és a jövő munkavállalóit, és példát mutassunk nekik. Ez azonban sok esetben elmarad, mert a vállalatok többsége csak minimális erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság irányába: a gazdaságban felhasznált anyag- és energiafogyasztás mintegy 40 százalékát még mindig irodai környezetben használják fel. Amerikában egy átlagos irodai dolgozó évente több mint tízezer papírlapra nyomtat, és csak az Egyesült Államok több mint négymillió tonna irodai papírt fogyaszt évente. A helyzet itthon sem jobb: a lakossági papírfogyasztáshoz képest több mint tízszeres mennyiségű papírt használunk fel a munkahelyünkön.

A zöld iroda szinte semmibe sem kerül

A tudatos energiafogyasztás és a fenntartható irodai környezet kialakítása sokszor azért marad el, mert a cégek félnek a „zöldítéssel” járó költségektől. Pedig a zöld iroda nem drága és gyorsan megtérülő befektetés: ráadásul a fiatal vásárlók 80 százaléka számára elvárás, hogy olyan vállalattól vásároljon, amelyik figyel környezetére. De mitől lehet zöld és fenntartható egy munkahelyi környezet? Hogyan csökkenthetjük saját karbonlábnyomunkat, amivel inspirálóvá tehetjük zöld erőfeszítéseinket a munkavállalók számára is? Néhány apró lépésben akármikor elkezdhetjük a folyamatot:

  • Viszlát neon, helló természetes fény!

Számos kutatás bizonyította, hogy a természetes fénnyel nemcsak energiát spórolunk, de a munkavállalók testi és lelki egészségét is pozitívan befolyásoljuk, sőt, bizonyítottan fokozhatjuk így a kreativitást is.

  • Zöldítsünk: szó szerint is!

Az Y és a Z-generáció újra felfedezte magának a dísznövényeket. Egyre több növény kerül az otthonokba és a munkahelyekre is. Amellett, hogy díszei a tereknek, otthonossá teszik azokat, valamint néhány növény kiváló levegőtisztító is.

  • Küldjük szabadságra a nyomtatót!

A karanténidőszak alatt mindannyian megtanulhattuk: sok olyan irat van, amit nem szükséges kinyomtatnunk. A felhőalapú szolgáltatások már minden lehetőséget megadnak ahhoz, hogy munkatársainkkal közösen szerkeszthessünk és írhassunk alá iratokat úgy, hogy ehhez ne használjunk nyomtatót. Használjunk olyan alkalmazást, amivel elektronikus aláírással is hiteles és eredetinek minősülő dokumentumokat készíthetünk. A papírmentes folyamatokkal pedig nemcsak a vállalkozást zöldítjük, de a papírköltségeket is csökkenthetjük.

  • Legyen fenntartható az e-mail-fiókunk is!

Egy e-mail elküldése akár 3 grammnyi szén-dioxid-kibocsátással is járhat, hiszen a munkavégzéshez áramra van szükségünk. Ezért jó, ha rögtön töröljük azokat a leveleket, amelyek nem fontosak, és ha lehet, iratkozzunk le minden olyan hírlevélről, amely nem releváns számunkra.

  • Gyűjtsük szelektíven a hulladékot!

A szelektív hulladékgyűjtés ma már alap egy zöldebb irodai környezethez. Használjunk irodai komposztálót, valamint hulladékpréseket, hogy a keletkező hulladék térfogatát minél jobban összetömörítsük. Ezzel akár 70-80 százalékkal több szemét fér a hulladéktárolóba, így nem levegőt, hanem több hulladékot szállíthat el a hulladékgyűjtő.

  • Éljenek a saját bögrék!

Ha már papír és hulladék, az irodában ne használjunk műanyag vagy papírpoharakat. Munkatársaink kapjanak saját bögrét (például belépéskor, a „welcome” csomag részeként), így megszabadulunk a napi 2-3 kávé/fő során keletkezett hulladéktól és a poharak rendelésével járó költségektől. Válasszunk olyan bögréket, amelyek hőtartók, esetleg lefedhetők, így minden kollégánk örömmel viszi magával az irodában, ha éppen meetingre megy.

  • Kávé és víz? Csak fenntartható módon!

Ásványvíz helyett már számos irodában vízszűrőket használnak, azonban a tea és kávéfogyasztással járó szokásokat még sok helyen nem reformálták meg. Az elmúlt években a kávékultúra is megváltozott, már fontos számunkra, hogy milyen országból, termőterületről származik a kávénk, jobb esetben pedig arra is figyelünk, hogy fenntartható forrásból származó vagy organikus kávét válasszunk – ma már a kapszulás kínálatban is rengeteg lehetőségünk van. Az organikus kávék esetében a kávétermelők organikus módszerekkel gazdálkodnak, tehát a kártevők és a növénybetegségek ellen csak a természet-adta eszközökkel védekeznek, és a talaj tápanyagutánpótlása is természetes úton történik.

Kávékapszulából bicikli

Bármennyire is ellentmondásosnak tűnhet, az adagolt vagy kapszulás kávé precíziós fogyasztása azt jelenti, hogy hasonló környezeti hatása van, mint a kotyogós vagy a filterkávénak, és jobb, mint a szemeskávéból, őrlős kávégéppel készült kávénak. A környezeti életciklus-elemzés területén vezető, globális szakértő, a Quantis által 17 európai ország átlagos helyzetét felmérő életciklus-elemzése során arra a következtetésre jutott, hogy a Nespresso Original rendszernek, a csepegtetős kávénak vagy filterkávénak és a kotyogós kávéfőzésnek hasonló karbonlábnyoma van, ami 104 és 110 g CO2-eq között mozog egy csésze kávéra vetítve. A Nespresso rendszer karbonlábnyoma 24%-kal kisebb, mint a szemeskávéval működő őrlős kávégépek lábnyoma (141 g CO2-eq). Az elemzés szerint ez nagyrészt abból adódik, hogy egy csésze kávé környezeti hatásának 41%-át a felhasználási szakasz teszi ki, beleértve a kávé elkészítését és a csésze elmosását, ezt követi a zöldkávé ellátás (32%), a csomagolás csak a harmadik helyen áll, 13%-kal járul hozzá az üvegházhatású gázkibocsátáshoz. Tehát ha egy kávé elkészítéséhez több kávét, energiát vagy vizet használunk (vagy pazarlunk), azzal jelentősen növeljük a kávénk karbonlábnyomát.

Az sem mindegy, mi történik a használt irodai kávékapszulákkal. Míg bizonyos helyeken a szemetesben landol, addig a Nespresso Professional termékcsaládja garantálja, hogy kapszuláik újrahasznosítás során új életre kelnek. Mivel az alumínium 100 százalékban és végtelenszer újrahasznosítható, használt kávékapszuláikat begyűjtik a fogyasztóktól – legyen az akár irodai környezet –, és elindítják a feldolgozási folyamatokon. Az újrahasznosítás során az alumíniumot és a zaccot szétválasztják, és külön-külön kerülnek újrahasznosításra. Az alumíniumból alumínium tárgyak készülhetnek, például konzerves doboz, bicikli és golyóstoll – a begyűjtött kávékapszulákból kinyert kávézacc sem megy kárba, komposztálás során hasznosítják. A Nespresso és a Pannonhalmi Főapátság együttműködésének keretén belül a kávézacc egy részét a pannonhalmi levendulamezőkön termőközegként, a termőtalaj minőségének javítására használják fel.

  • Támogassuk a zöld közlekedést!

Egyre több munkahely támogatja a zöld közlekedést, sokan saját elektromos rollereket vagy kerékpárokat biztosítanak a munkatársaknak ahhoz, hogy irodába járhassanak. Ha erre nincs lehetőségünk, egy biciklitárolóval és egy zuhanyzóval is sokat tehetünk azért, hogy kollégáinknak megfelelő alternatívát kínáljunk a zöld közlekedéshez.

  • Repülés helyett videókonferencia

A járvány megmutatta, sokszor felesleges repülőre ülni egy megbeszélés miatt, azt online környezetben, akár a saját otthonunkból is lebonyolíthatjuk. Ha csak az üzleti utak 20 százalékát megspórolhatnánk, azzal csak Európában évente 22 millió tonna szén-dioxiddal kevesebbet juttatnánk a levegőbe.

  • Szervezzünk zöld heteket az irodában!

Kezdeményezzünk zöld programokat, szervezzünk fenntarthatósági versenyeket, hogy azokat a munkatársakat is megtanítsuk a zöld szemléletre, akik számára most még nem fontos a környezetvédelem.

  • Támogassuk a munkatársak környezetvédelemhez kapcsolódó akcióit!

Ha munkatársaink elhivatottak a zöld szemlélet iránt, támogassuk őket! Adjunk nekik eszközöket a közösségi szemétszedéshez, segítsük bónusz szabadnapokkal energiatakarékossági akcióikat. Ha lehet, szervezzünk olyan iskolai oktatásokat, ahol munkatársaink átadhatják tudásukat a fiatalabb generáció számára is.

Kávékapszulából bicikli

Bármennyire is ellentmondásosnak tűnhet, az adagolt vagy kapszulás kávé precíziós fogyasztása azt jelenti, hogy hasonló környezeti hatása van, mint a kotyogós vagy a filterkávénak, és jobb, mint a szemeskávéból, őrlős kávégéppel készült kávénak. A környezeti életciklus-elemzés területén vezető, globális szakértő, a Quantis által 17 európai ország átlagos helyzetét felmérő életciklus-elemzése során arra a következtetésre jutott, hogy a Nespresso Original rendszernek, a csepegtetős kávénak vagy filterkávénak és a kotyogós kávéfőzésnek hasonló karbonlábnyoma van, ami 104 és 110 g CO2-eq között mozog egy csésze kávéra vetítve. A Nespresso rendszer karbonlábnyoma 24%-kal kisebb, mint a szemeskávéval működő őrlős kávégépek lábnyoma (141 g CO2-eq). Az elemzés szerint ez nagyrészt abból adódik, hogy egy csésze kávé környezeti hatásának 41%-át a felhasználási szakasz teszi ki, beleértve a kávé elkészítését és a csésze elmosását, ezt követi a zöldkávé ellátás (32%), a csomagolás csak a harmadik helyen áll, 13%-kal járul hozzá az üvegházhatású gázkibocsátáshoz. Tehát ha egy kávé elkészítéséhez több kávét, energiát vagy vizet használunk (vagy pazarlunk), azzal jelentősen növeljük a kávénk karbonlábnyomát.

Az sem mindegy, mi történik a használt irodai kávékapszulákkal. Míg bizonyos helyeken a szemetesben landol, addig a Nespresso Professional termékcsaládja garantálja, hogy kapszuláik újrahasznosítás során új életre kelnek. Mivel az alumínium 100 százalékban és végtelenszer újrahasznosítható, használt kávékapszuláikat begyűjtik a fogyasztóktól – legyen az akár irodai környezet –, és elindítják a feldolgozási folyamatokon. Az újrahasznosítás során az alumíniumot és a zaccot szétválasztják, és külön-külön kerülnek újrahasznosításra. Az alumíniumból alumínium tárgyak készülhetnek, például konzerves doboz, bicikli és golyóstoll – a begyűjtött kávékapszulákból kinyert kávézacc sem megy kárba, komposztálás során hasznosítják. A Nespresso és a Pannonhalmi Főapátság együttműködésének keretén belül a kávézacc egy részét a pannonhalmi levendulamezőkön termőközegként, a termőtalaj minőségének javítására használják fel.

A tartalom a Nespresso Professional megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Advertisement
Csaknem kétmilliárd forintot ér az a ház, amelyben Áder János él, tízmilliókat költöttek a volt elnök rezsijére állami pénzből

Csaknem kétmilliárd forintot ér az a ház, amelyben Áder János él, tízmilliókat költöttek a volt elnök rezsijére állami pénzből

Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor

Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor

GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le

GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le

Anomáliák az időjárásban és a politikában, papírforma a fociban – 2024 Krónikája

Anomáliák az időjárásban és a politikában, papírforma a fociban – 2024 Krónikája