A bioüzemanyag oldja meg végül az élelmiszerválságot?
A bioüzemanyagok körül sok a tévhit, pedig megfelelő technológiával nem csak a közlekedés, de az élelmiszeripar is sokat profitálhat a szakértő cégek működéséből.
Amikor a bioetanollal bekevert üzemanyagok megjelentek, sokan aggódni kezdtek, hiszen a gyártáshoz szükséges alapanyagok ugyanúgy a szántóföldekről érkeztek, mint az élelmiszerek esetében. Egy innovatív hazai vállalat azonban bebizonyította, hogy indokolatlan volt a félelem. A témával kapcsolatban Hódos Ferencet, a Pannonia Bio Zrt. stratégiai igazgatóját kérdeztük.
„A klímaváltozás nyilvánvalóan itt van velünk, és rengeteg problémát okoz, mindezt pedig az élelmiszer ellátási láncok átrendeződése is súlyosbítja, nem beszélve a szomszédban zajló háborúról” – mutatott rá a szakember. „Ráadásul, ott az energiaválság is, ami soha nem látott mértékben forgat fel mindent. A jó hír, hogy a kutatás-fejlesztés és a társaságunk által életre hívott, világszínvonalú biofinomítói koncepció mindhárom kihívásra egyszerre tud választ adni, mindezt ráadásul a fenntarthatósági törekvéseinkkel összhangban, csökkentve ezzel az üvegházhatású gázok emisszióját”.
A szakember szerint a 2010-es uniós szabályozás megjelenésével fellángoltak a már említett félelmek: az élelmiszerek kontra üzemanyag szembenállásról azonban, a kutatási adatok fényében kiderült, hogy alaptalanok az aggodalmak, miután az élelmiszer és az üzemanyag egyszerre érkezik a biofinomító üzemekből.
Elmondta, hogy a gyárban minden tonna megtermelt bioüzemanyag mellett közel azonos mennyiségű, jelentős fehérjetartalmú takarmány vagy élelmiszeripari alapanyag is létrejön: „Ezek antibiotikum és GMO-mentes termékek, amelyek nemcsak a kontinens fehérje-importfüggőségét csökkentik, hanem a fenntarthatósághoz is hozzájárulnak a rendkívül rövid ellátási láncnak köszönhetően”. A külföldi árufüggőség csökkentése fontos részlet: jelenleg az EU leginkább Dél-Amerikából importál, jellemzően génmódosított szóját, amely nemcsak a hosszú ellátóláncok, de az ottani erdőirtás miatt is káros, azaz a szakember szerint minden értelemben szembe megy az Európai Unió értékeivel.
A bioüzemanyag-gyártás indokolatlanul megosztó téma, különösen napjainkban, amikor az elektromos autók népszerűségének növekedésével egyre nagyobb figyelem irányul a belső égésű motoros autók emissziójára. Fontos azonban kiemelni, hogy a bioüzemanyag-gyártás számos előnnyel jár. „A bioüzemanyagok termelésénél kulcsfontosságú szerepe van az innovációnak, e területen, gabonafeldolgozási módszereinknek köszönhetően, társaságunk vezető szerepet tölt be” – mondta Hódos Ferenc. „Folyamatosan fejlesztjük a dunaföldvári biofinomítót annak érdekében, hogy a világ élvonalába tartozó technológiát és megoldásokat hozzunk létre, amelyek szemben a papíron jól mutató fenntarthatósági vállalásokkal, valós megtakarítást tesznek lehetővé. Mindezt ráadásul hatalmas lépétékben tesszük: az összes megújuló energiaforrás, amelyet előállítunk, éves szinten átlagosan mintegy 1 000 000 tonnányi szén-dioxid kibocsátását előzi meg. Ez az a lépték, amire Európában és globálisan is szükség van az érdemi eredmények eléréséhez.”
A szakértő arra is rámutatott, hogy jelenleg az EU emissziójának közel negyedét a közlekedés adja, viszont komoly kihívás, hogy míg a többi szektorban hatékonyan kiaknázható megújuló források állnak rendelkezésre, a közlekedés az egyedüli olyan ágazat, ahol az emisszió egyre csak növekszik.
„A bioüzemanyagok szerepe azért rendkívül fontos, mert szemben a kőolajjal, ami fosszilis forrás, itt lehetőség van a szén-dioxid körforgására” – magyarázta Hódos Ferenc. „A kőolaj ugyanis évmilliókkal ezelőtt jelentős mennyiségű szén-dioxidot kötött meg, ha ezt elégetjük, kikerül a légkörbe, azaz nettó kibocsátás jön létre. Ezzel szemben a bioüzemanyagoknál folyamatosan megújul az alapanyag, így a termelés során, a körforgásos gazdaság kialakításával, a szén-dioxidot is körforgásban lehet tartani, vagy akár meg is lehet kötni. Ráadásul, az EU-ban gyártott etanol emissziós értékei bizonyítottan jobbak, szemben az előző évtized vélt vagy valós, EU-n kívüli adatokra támaszkodó beszámolóival – ez a legfrissebb, 2021-es EU-s auditált adatok alapján újabb rekordot döntött: 77%-kal alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyag esetén.” – folytatta a szakértő. A cég fő törekvése, hogy Magyarországon is elérhetővé váljanak azok a korszerű üzemanyagmixek, amelyeket Európában és a világban már több helyen használnak. Ez különösen azért lenne fontos, mert éppen e biofinomítóknak köszönhetően Magyarország az USA és Brazília után globális szinten a harmadik az egy főre eső etanol-termelésben”.
A tartalom a Pannonia Bio Zrt. támogatásával, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.